Gå til innhold

Tips til ny 5'er stang!


Øyvind S

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe ny 5'er stang. Har til nå prøvd Loop Evotec MF og Eikre Fluvius M

Likte ikke evotec'en da denne føltes for "rask". Fluvius var forsåvidt ok, men skulle ønske meg ei stang med litt dypere aksjon.

Så det jeg TROR jeg er ute etter er ei 5'er stang med dyp aksjon, og medium tempo. Og som passer til Eikre Evolo LB.

Noen som har noen tips?

Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Som jeg sa til deg igår, Scott G2 885 og 905. Ellers har du T&T Helix, Paradigm og LPSII 905. Winston GVX 906, Winston WT og IM6 905, Powell Light Touch 895 og Diamondback Classic Trout 9' 4/5 2-delt. Er flere, men kommer bare på disse i farten :)

Om dette ikke er mykt nok, har jeg en glassfiber du vil komme til å elske ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dyp aksjon med rask recovery du ønsker ville jeg ha valg winston gvx eller b3x fremfor scott G2. Disse to flexer langt ned i stanga og begge er mye strammere i toppen enn hva G2 er. G2 er en god stang, men personlig synes jeg den blir litt for slapp i toppen ved vankast/spey/snakeroll etc. Kan sikkert være mine ferdigheter som er problemet, men de andre to stengene forenkler disse kastene veldig for meg. Har hatt G2 i to år, brukt den veldig mye og kjenner den godt. Bytta den vekk mot en b3x og har ikke angret ett sekund på det. GVX 904 har jeg nylig fått i hus og har bare testen den på plen foreløpig med GL Highwater og Wulff Longbelly line. Sykt deilig stang som ikke ligger langt unna b3x i flex og recovery men kanskje er en anelse strammere i toppen.

Har også hatt evotec mf #3 og brukt den mye så den kjenner jeg godt. Hvis du liker den stanga men synes den blir for rask og stiv kan du jo prøve Loop Yellowline. YL er en veldig god stang som full-flexer uten æ bli for rolig som feks T&T Paradigm. Paradigm er en roligere stang igjen, som scott G.

Det finnes mange flere alternativer men her snakker jeg bare om stenger som jeg kjenner sjøl og har erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Så på spessifikasjonene til YL, den hadde ihvertfall "FC" og "M". De fleste stengene jeg har sett på frem til nå har som regel MC og MF.

Hva het stanga du hadde med i går Raymond? Den var iallefall alt for myk for meg, mens winston stanga jeg prøvde til han andre (huske ikke navnet) kjentes ut som en god stang for meg. Vil en slik stang passe med long belly eller er det bedre med WF? (#noob)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Stanga du prøvde igår var en Diamondback Classic Trout, en stang som virkelig flekser ned i korka. Ikke noe for sarte sjeler ;D

Se på de jeg nevnte, anbefaler spesielt Scott G2 8'8 #5, T&T Helix og LPSII og Trond sin Winston WT som du prøvde. Tror du hadde blitt veldig fornøyd med de <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FC = full curve, MC = Medium curve. Altså bøyningsgraden til stanga i kastet. Bla.annet Orvis bruker en annen betegnelse, tip-flex, mid-flex og full-flex.

I tillegg bruker Loop F=fast, MF=medium fast på stengene sine.

Kan ikke huske evotec som en full.flex stang, men heller en mid-flex. Mulig jeg husker feil, lenge siden jeg har fiska med den stanga. YL er en FC stang. Stor forskjell på disse.

Skal ikke uttale meg så mye om GVX i forhold til lengder da jeg ikke har fisket med denne enda, men den setter enkelt fart på lina og det gikk fint å holde mye line i lufta. Hvor langt man kaster kommer jo ann på hvor god man er, men jeg vil ikke si at denne stanga er laget for lange kast. Hvis det er målet ville jeg heller vurdert en Scott radian. Vil mene at denne faller inn i kategorien mellomdistansestang. Fin markastang.

Vi sto å fektet litt med wulff longbelly, kjøpt av Raymond her <<l, på en kunstgressbane for to dager siden med litt småkjip vind. En daniellsson dryfly vekta stanga fint og selv om denne jeg har er en 4'er stang la vi enkelt ut en del meter. Skal prøve den med en aircell i #4, tror nok hele den lina går ut, akkurat som den gjør med b3x'en min i #5.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier hverken det ene eller andre, men hvis du er ute etter noe dypt så tørr jeg foreslå en Orvis superfine touch full flex 5'r. Ble motvillig oppfordret til å teste av en kompis.

Sjekk det ut , ikke løp og kjøp.

Overaska fletta av meg ihvertfall  <<l

Hvis du venter litt så kan den nye Eikre overaske deg 9' # 5'r aroni. Ingen har prøvd den , men med erfaringer rundt  fluvius og at denne skal være litt dypere i bunndelen. (mine ord , ikke eikre) så kanskje du har hva du leter etter.

Bare et forslag <<l

Hvis du ser bort ifra mange ting så er Gl fario 5'r en kandidat også.

For guds skyldt test dette hvis du har mulighet  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Under en stangtesting gjennom sen sommeren og utover høsten, har jeg testet en del stenger. Og med den linen du ønsker å bruke, holder jeg en knapp på Orvis Helios 2. Denne stanga i 9"#5, midflex, imponerte meg stort.

Kanskje den beste komboen som jeg har testet så langt.

Men, siden du foretrekker dype stenger, kan denne oppleves litt lite dyp. Men jeg annbefaler deg likevel, å prøve denne komboen.

Som "Robban" skriver, er det vanskelig å finne det man er ute etter, uten å prøve.

Selv har jeg leitet etter en ny #4 stang. Og etter å ha testet mange stenger i det segmentet jeg liker, har jeg nå bestemt meg.

Sto til slutt med to modeller, og valget ble litt hipp som happ. Men er nå veldig komfortabel med valget.

Lykke til med valg av #5  <<l 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope! Du har bare begrenset utvalg på NYE stenger! Kjøp en pent brukt en da vel. Du får stort sett alt av superstenger brukt til omtrent den prisen der. En fluestang er ikke akkurat utfisket etter et år eller to...

Eneste aber er at du neppe har samme garanti som hvis du kjøper nytt, men hvor ofte trenger man garantien? Ikke så ofte. Med litt flaks aldri. Jeg tar i hvert fall sjansen. I tillegg har jeg råd til å kjøpe flere stenger, siden jeg kjøper brukte stenger, så da er det ikke helt krise hvis en går til helsike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...