Gå til innhold

Er en krok bare en krok?


Kim W

Anbefalte innlegg

Hvordan tenker dere ift krokvalg når en flue skal bindes? Er en krok en krok?

Sesongen 2013 fiska jeg i 98.3% av tilfellene med mothakerløse kroker, og det var kun for å skape meg en verdifull erfaring over tid med nettopp mothakerløse kroker. Mange av fluene som så strøkne ut landet ofte på siden, eller blei stående skeivt. Merket også store forskjeller på krokenes evne til å holde på fisk.

På fluene jeg binder nå tenker jeg alltid krokvekt, krokkap, godstykkelse og og hvordan krokøyet ser ut. Jeg har blitt mye mer detaljfiksert på selve kroken før ei flue skal bindes. Tenker alltid på hvordan kroken vil påvirke nedlegget til flua.

Jeg lagde noen cdc klekkere på en tynn og lett mothakerløs krok i fjor. I mine øyne var proposisjonene på de tre fluene fine nok til at kropp skulle ned i vannet og cdcryggen skulle henge i filmen. Gikk det sånn? Neida. Alle tre fluene landet på siden og ble liggende sidelengs, gang på gang. Impregnerte kunn cdc i topp fuktet kroppen så det var ikke en hel-impregnert flue som var årsaken. Kroken blei for lett,den påvirket ikke nedlegget i hele tatt virket det som. De tre fluene hadde trengt en krok med tykkere gods og ett større krokgap som kunne fungert som ett lodd som vekta kropp og stjært ned i vannet. Da hadde dem sikkert landet riktig.

Mista mange fiske i vann som bør tynnes ut pga overbefolkning. Mothakerløse kroker med lite krokgap hadde skylda, tror jeg. I mange av tilfellene veit jeg. Neste år blir det helt andre krokvalg på de samme fluetypene i de vannene.

Har blitt veldig glad i TMC 100. En fantastisk krok til så mangt. I hvertfall her jeg fisker.

Nei, krok er ikke bare krok i mine øyne lenger.

Hva mener dere andre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! En krok er så definitivt ikke bare en krok. Jeg har mange favoritter til hvert sitt bruk. Men de har et fellestrekk, nemlig kortere skaft og større krokgap. Pr nå har jeg følgende favoritter:

Tørrfluer: TMC 921 og TMC 111

Nymfer: Kamasam B170 og B175

Klekkere: TMC 2488 og TMC 212Y

Reker etc: Gamakatsu F314

Fiskeimitasjoner: Owner Mosquito

Mothaken klemmer jeg enten i stikka eller med forcepsen. Jeg tviler på at det er store forskjellen i praksis vis-a-vi mothaksløse kroker, men her har sikkert andre gjort mer empiriske studier enn meg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke verre enn å dra krokspissen to runder gjennom en krokbryne etter at spissen er klemt ned, hvis man er redd at spissen av kroken skulle bli sløvere ved nedklemming. Ei krokbryne i jakka er like gull verdt som en liten neglsaks, drydip og litt dryshake. <<l

Jeg klemmer innimellom inn mothaken på streamerne mine, litt avhengig hvor jeg fisker. Og som du sier, Knut, og klemme inn mothaken i stikka er en enkel plass å få det gjort. Har prøvd forskjellige tenger og ingenting slår stikka.

Kommer i mange varianter. Jeg brukte den nederste i år og den funka helt fint. Koster ikke stort heller. :)

Heller en nedklemt motehake på en krok som lander flua riktig enn en mothakerløs som blir for lett til flua. :)

Owner-krokbryne.gif

stoxkrokbryne-webshopsize.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvet mange forskellige kroge igennem de sidste 20år.

Klemte først modhagen ned på forskellige kroge, men efter Tiemco BL103 kom ind i billedet, så blev det den, som var den foretrukne krog.

Tiemco BL 100 var en anden favorit.

For nogle år siden kom en hel del kopier af BL103 til salg, og dem købte jeg, da de var/er billigere. Krogtypen var jeg jo glad for.

Men pludselig har jeg haft mange kroge, som er blevet rettet ud - både af små fisk- men værre, synes jeg, også af stor fisk. Dem man absolut gerne vil 'hilse' på inden man slipper dem løs igen  ;D

Derfor har jeg nu tømt mine bokse for alle BL103 og kopier af disse, og satser på Tiemco's 102Y, 112Y, 212Y og BL100 kroge.

Forhåbentlig kommer jeg igen til at kunne stole på krogenes egenskaber, og kan give andet skylden end udrettede kroge for manglende store fisk  :rolleyes:

....men har da hørt om mange andre, som har lignende oplevelser med andre fabrikanter & typer  af kroge, så måske er det bare uheld ???8)

/Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mange forskjellige kroker opp igjennom årene. Til å begynne med var det Mustad det gikk i, av den enkle grunn at det var det jeg fikk tak i. Nedbøyd øye til våtfluer og oppoverbøyd til tørrfluer. Havnet etterhvert over på tmc 100, som er svært solide og fungerte bra. Var såvidt innom 103 bl, men de ryker eller retter seg altfor lett ut, så da var det over på Hends 404. De kunne også finne på å rette seg ut, men da 454 kom var jeg i mål med tørrfluekrok.  Som krok til klekkere bruker jeg Knapek P ned til str 16 som vel er den minste de har. For mindre str er det tmc. 

Dette er jeg veldig fornøyd med!!  :-)  Foreløpig... 

Sendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanak, Dohiku, Hends, Tiemco, Owner, Partridge, Jensen, Akita, Maruto, Daiichi, Mustad, Owner, Gamkatsu osv - alt ettersom  ;D

Garantert ikke konstruktivt, men det er iallfall en del av kroktypene jeg bruker aller mest... Kan gå nærmere inn på hver enkelt i mårra, for akkurat nå hadde det bare gått i surr alikavæl  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krokmerkene som er poenget med denne tråden, men hvordan dere velger krok ut i fra hvilken flue som skal bindes.

Ja, det er jo det jeg sier  <<l Også har jo hver produsent så uhorvelig mange slag og nummereringer... Kommer sterkere tilbake med mine personlige erfaringer de kommende dagene. En ting er sikkert - krokvalg er ganske så viktig og interessant - for nerder som oss  <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også si meg enig i at et godt krokbryne skal være et tilgjengelig verktøy hos enhver fluefisker med respekt for seg sjøl  ;D Sjøl har jeg brukt Tiemcos keramiske i mange år, og er meget stolt av det  ;D Neida, men få ting er så kjedelig som å misse tilslaget på storfisken pga at kroken er butt, sløv og banka i stein...  :-\

ps: Brynet er flatt og perfekt finkorna på andre sia  <<l

11658631024_8d8de0b16e_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt veldig glad i TMC 100. En fantastisk krok til så mangt. I hvertfall her jeg fisker.

Nei, krok er ikke bare krok i mine øyne lenger.

Hva mener dere andre? :)

Jeg har brukt TMC 100 i mange forskjellige størrelser og jeg er super fornøyd med disse krokene. <<l

Tror jeg nesten ikke har brukt noen andre kroker faktisk.

Eimund !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bla duns skulle jeg fint klart meg utelukkende med tmc100, som jeg anser som en solid, god krok, om enn noe traust.

Prøver å styre unna de aller letteste tørrfluekrokene, som feks tmc 103 og Hends 404, ihvertfall der det vanker fisk på over halvkiloen.

Til klekkere, buzzere mm bruker jeg mye forskjellig, men tmc 212y, 2488 og 2487 er gjengangere.

Hends 454 kan fort bli en ny favoritt til mye tørt, men har lite erfaring med den enda.

Skal være forsiktig med å si for mye om hvorfor jeg benytter de krokene jeg gjør, da det ikke ligger noen dyp forskning rundt valgene, annet enn at det er kroker jeg har gode erfaringer med.

Sikkert mange andre kroker jeg ikke har testet som ville gjort samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må si jeg har erfart det samme som deg waffern. Spesielt til klekkere og slikt synes jeg lette kroker som tmc102y og 212y ofte vil ha problemer med å bryte vannhinna slik at flua blir liggende på siden oppå filmen. Blir ikke hyggelige fisketurer av slikt. tmc 2488/2487 og 100 med litt kraftigere gods vil der ofte fungere bedre og jeg har gått mye tilbake til disse.

Vekta av godset i krokgapet kan på mange mønstere hjelpe til å både bryte vannfilmen og virke som en stabiliserende vekt på undersiden.

HAdde en lite hyggelig opplevelse i fjor sommer med noen nydelige små caddiser med foamvinge som jeg var veldig fornøyd med ved stikka. Lagde disse på 102y. I elva landa disse utelukkende på ryggen siden vingen veide mer enn kroken, men de ville nok ha fungert fint på TMC 100 eller 2488.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller en nedklemt motehake på en krok som lander flua riktig enn en mothakerløs som blir for lett til flua. :)

Helt enig i det! Kjøpte noen Mustad mothakeløse greier (brun/gullfarge). Det føltes som om krokene

var veldig "lette og billige". Jeg klemmer ned mothakene og runder/sliper med brynet..

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...