Gå til innhold

Vading og sikkerhet.


Anbefalte innlegg

Personlig avskyr jeg flytevester! Men tengte å skaffe en til bruk der jeg føler det er utrygt.

MEN egentlig er det vel en helt feil filosofi!(?)

Det nytter ikke å ha flytevest, og bare skulle bruke den der man tror det er behov for det, for hver plass er vel egentlig potensielt farlig!(?)

Druknings ulykker skjer jo stort sett ved at det oppstår en feilvurdering.

 

Hva er dere forhold til sikkerhet ved vading??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Alle plasser kan være farlig å vade i, men jeg trur nok om man er litt veik at man føler seg tryggere hvis man har en vadestav.

 

For min del har aldri flytevest vært oppe til vurdering uansett fiske det har vært snakk om, og jada jeg har seilt nedover elva noen ganger :)

 

Man klarer seg 99,99% av gangene hvis ikke oftere. Jeg trur faktisk ikke dette med flytevest er noen nødvendighet. Man bør ikke vade på plasser der man ikke føler seg sikker, og som sagt, en vadestav er mer praktisk og man føler seg forholdsvis sikker.

 

Selv bruker jeg vadestaver jeg finner i skauen, heheh engang gikk dette galt, da jeg skulle krysse elva med en kvist jeg fant, så knakk kvisen, og jeg mista balansen, hehehhehe og det blei en fin seiletur nedover elva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være heelt sikker på å få svar, passer jeg på å poste samme spørsmål på så mange steder som mulig :roll:

 

Men siden du spør:

 

Nokså tidlig skjønte jeg at sikkerhetsutstyr var noe jeg burde ha vurdert mye mere seriøst enn hva Hermansen gir inntrykk av at han ville ha gjort.

 

Det skal ikke mye strøm, eller for den saks skyld uhell og rullestein til før du befinner deg lavere i vannet enn for bare noen sekunder siden. Har du i tillegg vært såpass "ubetenksom" (sånn som jeg var en gang) og ikke bruke midjebelte på vaderbuksa, kan du jo bare tenke deg resten.

Tror forresten mine vadere rommer nærmere 30 liter vann #-o Etter dette har selvfølgelig midjebelte vært standard utrustning.

 

Så hjelper det lite om du har midjebelte når uhellet fremdeles er ute. Jeg mener det hjelper så lite å flyte nedover elva med hodet nederst fordi vaderbuksa denne gangen er full av luft (og luft er jo som kjent lettere enn vann...)

Den eneste muligheten for å hindre at jeg skal seile nedover som en mer eller mindre drukna dupp er redningsvest. Derfor bruker jeg i tillegg til midjebelte også en redningsvest (av automat typen) så da burde jeg være på den sikre siden.

 

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er de dyre disse automagiske "blåsesegopp"-vestene? Det blir vel fort en del bellyboat fiske til sommeren, og da er det ikke spørsmål, jeg skal ha noe ekstra flytende rundt skrotten. Jeg har i mine tidligere dreggefiskedager på mjøsa brukt flytevest, men ser for meg at det fort blir tjukt, ubehagelig og varmt med fluevest og gudene vet hva ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de koster desverre litt mer enn hva de burde, men rundt kr. 1.000 må du nok ut med. Pass på at du prøver vesten på deg før du handler. Det er nemlig stor forskjell i passform!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordring; IKKE SPENN FAST NETTET OVER BENA I BELLY´N !!!!!

 

Jeg kommer nok til å skaffe meg en slik selvoppblåsende pølse snart, selv om den koster skjorta, for jeg måtte padle som en gud i fjor, da jeg var midt ute på et vann da lufta forsvant i et voldsomt tempo i det ene flytekammeret. Så lenge man har to kammer er man jo "egentlig" ganske sikker, så lenge man IKKE låser seg inne, dvs spenner fast nettet foran seg så godt at det blir vanskelig å løsne ved en ev. ulykke......

 

Man har jo hørt om et par dødsfall i USA, og eksploderte belly`r under ekstremt varme himmelstrøk, men for ca. ett år siden døde en mann i Høkensås i Sverige, mens familien så på...

Det som skjedde, var at han skulle ordne ventilen på baksiden av belly´n mens han lå midt ute på et vann. Belly´n kantret og han var fastspent rundt livet slik at han ikke kom løs. Det er dette som er farlig !! Er man ikke fastspent så blir man i verste fall bare bløt, så lenge man har minst to luftkammer da selvfølgelig. Selv en oppblåst ryggpute skal være nok til å holde en mann oppe.....

 

Jeg har fått litt kjeft av min samboer pga dårlig proritering av egen sikkerhet, som da jeg fortalte henne hvor vakkert det var å drive ned Namsen i en belly, med en karbonstang i hånden, mens lynet slo ned i åsene ved siden av elven.... Kuult helt til lynet slo ned i en mast ganske nær, da bar det fort inn til land med halen mellom bena, og forbannelser over de som oppfant tellesystemet for å beregne avstand til tordenvær.... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...