Gå til innhold

Hvilken farge kombinasjoner ?


Are Lorentzen

Anbefalte innlegg

Rhodani: Flyrite Nr.10, BWO.

Aurivillii: Flyrite Nr. 30, March Brown.

 

På Aurivilli pleier jeg noen ganger å ha en litt annen farge i thorax også, Flyrite Nr. 8 Golden Olive. Er ikke så veldig opptatt av at flua må ha de akkurat rette fargene, bruker som regel bare hvitt polygarn i vingen på alle døgnflueartene foreksempel, dessuten har jeg jo ikke materialer i alle verdens farger. Men det er jo litt morsomt å fiffe de opp litt da :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nøyer meg ikke med en flue for å imitere aurivillii. Der har jeg gjerne 4 varianter:

 

1) Krok 16 m/14 hackle og vinge. Kropp av lysoliven iblandet orange.

2) Krok 12/14 lys olivenbiot kropp, thorax som over.

3) Forlenget al a polychenillevulgata.

4) Krok 14 m/oppbundet hackle gul-oransje kropp. (gulrotaktig...)

 

Rhodani lager jeg som fallskjerm og nohackle.

Oliven cdc i nohackle slik som i artikkelen.

 

Fallskjermflua flyrite nr. 10 eller en variant med kropp av biot. Har en olivengrå som er fin..

 

Det som er litt morsomt med døgnfluer er at fargene på de ekte varierer fra sted til sted. Innimellom såpass mye at man må binde en ny flue for å matche...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Lurer på eit par ting her nå.......

Rune, har du opplevd at du må skifte flue pga farge for at fisken skal ta?

Eller er det for at Rune selv skal vere fornøyd(entomologosk riktig)

 

Eg bruker biots på klekkere for at det bryter vannfilmen lett.

Dvs at på klekkere som er av biots kropp og cdc "dusk" så ligger dusken oppå og biotkroppen under.

 

Vil ikkje ein fallskjermflue med biot kropp drukne lettere en ei av dubbing?

 

Håper dette ikkje var dumme spørsmål :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluebinding er jo lissom en hobby i hobbyen da, du skjønner sikkert hva jeg mener ;) Kunne sikkert klart meg med bare en myggflue, men likevel så har jeg sikkert 10 forskjellige i boksen. Er jo litt morsomt å lage seg noen "luksus fluer", foreksempel en Vulgata for favorittvannet ditt med eksakte farger eller en litt gråaktig rhodani fordi det er slik den oftest ser ut der jeg fiskser... ;)

 

Biot flyter ikke så bra som dubbing men den holdes oppe av haletrådene, på fallskjermfluer får man jo også hjelp av hackelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning,

Rune, har du opplevd at du må skifte flue pga farge for at fisken skal ta?

Eller er det for at Rune selv skal vere fornøyd(entomologosk riktig)

Javisst! Fisken er da langt i fra fargeblind. Dette har jeg opplevd under alle typer klekkinger. Og ja jeg er opptatt at flua skal likne da, jeg må synes at den er entomologisk riktig. Ellers så er ikke dette noe moro...

 

Grunnen til at jeg er så glad i biots er at det blir tynne kropper av det og at jeg får segmentering/sjatteringer i kroppen. Det er fint få insekter som er helt ensfargede. Jeg synes at det gjør seg med litt liv. Biot flyter ikke bra men fluene blir såpass tynne/lette at kroppen bæres av hackle og haler. I mitt fluefiske er det viktig med lettdresserte fluer. Halene/hackelet bærer biotkroppen. Fordelen med biots er at flua ikke trekker til seg nevneverdig med vann i motsetning til en flue med hel dubbingkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Oki.

Eg tenkte at størrelsen gjorde sitt.

 

Eg trur(trudde) ikkje at ein ørret avviste flua fist den feks er mørk grønn, og orginal individa er feks brun.

 

Om ein bruker mørk grønn eller brun dubbing, trur eg dei blir VELDIG like sett underfra.

 

Eg trur og at avtrøkket som ei fallskjermflue gir på vatnet er noko ein ørret forbinder med mat.

Trur det er viktigere med "rett" flyt o,l.

Dvs at flua ikkje striper eller den har ein "naturli" gange.

 

Eg er enig med Rune ang at det er viktig for fiskeren og at ein fisker entomologisk riktig.Det er det og for meg.

 

Trur og at det er mykje av grunnen til at palmermygg ofte blir litt sett ner på av hardcore tørrflueentusiaster.

Den gir jo eit fint avtrykk på vatnet som fisken forbinder med mat, den fisker som berre pokker, men den "ligner" jo ikkje på ein mygg i heiletatt.

 

Eg meiner og at vist det klekker mygg, og fisken tar mygg, og ein serverer delikat ei str 16 fallskjermflue vil fisken SVÆRT ofte ta denne fordi den forbinder den med ein godbit.

Vist dette skjer, har ein da fiska entomologisk riktig???? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på farger. Hva betyr det som står i parentes bak nr på Flyrite fargene

f.eks. 2 Black (BCS 118) ???

BCS står for "Borger Color System". Amerikanske Gary Borger syntes det

var problematisk å beskrive fargene på insektene, og lagde derfor et

fargekart hvor fargene ble nummerert.

 

Kanskje det kan ha noe for seg, f.eks når Rune skriver: "Kropp av lysoliven iblandet orange."

Jeg er sikker på at vi har mange ulike oppfattninger av hvordan denne

fargen ser ut. Jeg er i allefall ofte usikker når jeg leser andres fargebeskrivelser.

 

Her er en nettside som bruker BCS som referanse:

 

http://www.gudebrod.com/fishing/BorgerColor.htm

post-599-13949846130407_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjekkeste med Borger's system, er at hans fargekode på flyrite er i "våt" tilstand. Mange farger ser veldig riktige mens flua står i stikka, men er plutselig altfor mørke når flua er våt.

Har ikke gjort noe om det hadde eksistert et standard fargesystem...

Vel, vel.......kansje man hadde gått glipp av noen teite diskusjoner ved elva!!!

 

Enkelte er jo fantastisk fargeblinde laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...