Gå til innhold

Femmer stang


eriken

Anbefalte innlegg

Er på leit etter en ny stang i klasse 5. Har funnet ut at eg liker litt "stive" stenger.

har ikkje sett meg inn i termologien. Så vet ikkje om det betyr rask/medium rask etc.

så trenger tips til stang eg skal sjå etter. Blir ikkje sur om den er rimelig i pris også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du med fordel burde gjøre er å se på CCS og ta utgangspunkt i den stanga du har.

Å spørre folk her inne og be dem om å plukke ut en stang for deg er bare en ønskedrøm og vil aldri bli bra.

Hvor stiv er den stanga du har nå da?

 

Tom.

tenkte mer at folk kunne nevne noen stenger som dei opplever stivere.

sånn at eg slepp å gå gjennom heile stang jungelen som er der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg er glad i Sage. Jeg tror du skal se på Sage One eller Sage Z-Axis. Syns du de er dyre så har Loop gode stenger i Cross S1 Flatsman og i Loop Opti Coast. Opti Coasten skal de slutte med men jeg tror den fortsatt er å finne. Jeg bruker den til noe av mitt fiske og er Veldig gla i den. Z-Axisen er mine mest brukte stenger i forskjellige klasser. Bla #5 som jeg er råfornøyd med. Men den må du søke opp på bruktmarkedet da den ikke lenger produseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eriken.

Jeg er ingen ekspert, men har fisket med loop-stenger i ca. 5 år, så jeg har fått litt erfaring med hva jeg selv liker. Selv valgte jeg loop-stenger fordi jeg som student ikke ønsket å bruke alt for mye penger, samtidig som jeg synes jeg fant stenger som passer min kastestil godt. Forhåpentligvis får du noe ut av det jeg skriver:)

Akkurat nå har jeg loop evotec #4(MF), evotec #5(F) og opti coast #7(F). Coasten ble forresten nettopp solgt.

 

Jeg bruker litt andre definisjoner på dette med aksjon og tempo(stivhet) enn det Loop gjør på sine hjemmesider, men jeg kan prøve å gjøre det forstålig. Om jeg skriver noe feil setter jeg pris på om noen retter på meg.

 

Du sier du liker stive stenger. Evotecen i #5 som jeg har nevnt over er stiv. Den har også toppaksjon. Dvs. at den er rask. 

Om du liker stive stenger så kan denne stangen være et alternativ. Tankene bak dette kjøpet var at jeg skulle ha en stang til fiske på Hardangervidda hvor det ofte blåser en del. Det er en kraftfull stang som jeg personlig synes er god å ha når det blåser mye og jeg skal kaste langt. Men som en allround-stang synes jeg kanskje den blir litt vel stiv og kraftfull.

 

Evotecen i #4 har en dyp aksjon(rolig) og er "medium stiv". Når jeg kaster med denne stangen merker jeg veldig godt at jeg må roe ned på tempoet i forhold til 5'ern. Stangen virker mye mer følsom enn det 5'ern gjør.

 

Så har vi opti-coast i #7. Denne er er også rask(toppaksjon), men litt mykere enn 5'ern.

 

Jeg regner med at du er på jakt etter en allrounder. Personlig ville jeg selv valgt en medium rask stang som er medium stiv hvis man kan si det.

Loop evotec #5(MF,MC) kan være et alternativ.

 

Som SwedeElvis sier, kan Loop Cross S1 også være et veldig godt alternativ. Da kanskje i Fast(F) og MC(medium curve)

 

Du vil nok oppleve nevnte Cross S1 som litt stivere enn evotec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stive 5èr er Eikre Fluvius #5. Bra fjell og lett sjø stang. GL Experience #5 og SA GPX #6 benytter jeg. Hadde jeg fått billig en GL LPX RS V2 #5 (hvit) er det også en bra og stiv stang. LPXE bør også vurderes. En på FFS som kjøpte en til kr. 980,00!

Andre forslag over er bra som Scott A4. Jeg kjøper nye stenger 4-delte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott S4 9' 5er en relativt stiv stang, men som allikevel ikke blir FOR stiv for litt tynnere fortomsspisser osv. Lettkastet allrounder som sikkert er å finne til en relativt fornuftig pris på bruktmarkedet.

Takk til alle med spesifikke svar, akkurat det eg trengte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte mer at folk kunne nevne noen stenger som dei opplever stivere.

sånn at eg slepp å gå gjennom heile stang jungelen som er der ute.

Joda,og det var akkurat det som var poenget mitt,og ment som et hjelpemiddel fra min side.

Da hadde du i mindre grad trengt å gå igjennom hele stang jungelen fordi du kan lese deg til

stivheten på de forskjellige stengene.

Hva andre mener er ikke nødvendigvis det du mener. :)

Du ville rett og slett fått et mer utfyllende  svar ved å benytte deg av CCS.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...