Gå til innhold

Hvilket insekt?


Anbefalte innlegg

Hei folkens. 

Var ved godbukta ved hytta på Lifjell i helga og opplevde at ørretten var usedvanlig aggressiv. Hver gang en fisk tok et insekt smalt det i overflata. Det hendte også at hele fisken hoppet over vann! Selvfølgelig ville de ikke ha noen av mine fluer og jeg prøvde alt i de to flueboksene jeg hadde med for anledningen. Fikk tilslutt tak i et insekt som det var mye av i lufta, men jeg har ikke annelse om hva det kan være. Ikke funnet noe som ligner på nett heller! (og fikk selvfølgelig ikke tatt noe bilde)

Den var litt smalere enn en vanlig husflue og ca samme størrelse, kanskje hakket mindre. Mye mer kjøtt enn en mygg. Den hadde vingene oppå hverandre samlet langs ryggen. Svart med et svakt brunnskjær! Det var tydlig parringsleik og det var mye av de i lufta. Det har vært en del dager med varmt vær og det var så og si vindstille hele dagen. Vannet er et klassisk grunt skogsvann med stein og mudderbunn. 
 

Noen som aner hva dette kan være? 

Vh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig væravhengig dissa fluene, men dem kan godt drive på i opptil en mnd, vanligvis to til tre uker. På varme, tørre dager liker dem seg aller best, og kryper da gjerne ut av torva/måsan hvor dem har brukt de forrige to-tre åra av sitt liv, for å sverme og jakte blandt furugreinene. 

 

Bibio er noe annet igjen, altså "skogshårmygg", men imitasjonen er såpass lik i størrelse og utseende at Bibio(pomonae) også vil gjøre jobben som danseflue. Siden du ikke knyter sjøl enda, så vil jeg bare si at denna vil fungere godt til begge deler  <<l http://www.flue.no/products/hopper-bibio

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...