Gå til innhold

Impregnere krakelert/sprukket snøre


Terje S

Anbefalte innlegg

Er lina oppsprukket er det lite å få gjort. En av farene med å benytte oppsprukket line er slitasje på  stangringene. Både kantene i sprekkene og skitt som legger seg i de bidrar til det. Ville også lagt til at den blir dårligere å kaste med, men siden du sier at den er på det beste nå, har jeg ikke tenkt å motsi deg. Er hele lina oppsprukket eller kun skyteklumpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare klump og skyteline, glemte å si det. Den blir bedre å kaste med når den er krakelert fordi den får mindre minne. Problemet er at den vil begynne å trekke vann etter noen kast og dermed bli tyngre. At det sliter stangringene har jeg aldri sett noe til forøvrig. Man får kjøpt ferdig sprukket line også faktisk, eller simulert sprukket for å være mer nøyaktig. Jeg har brukt en Cortland Sylkline DT #5 i et par år nå, som er en slik type line. Den er veldig bra, men som alle andre liner er den også best når den sprekker opp på ordentlig. 

 

Jeg tenkte jeg kunne stappe lina i en bøtte og helle over noe impregneringsgugge. Som i et slags eksperiment. Det finnes jo litt av hvert på markedet, men hva skulle man velge. Membran impregnering, skoimpregnering, silikon etc? Noen som sitter på impregneringskunnskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mindre minne i lina når coatingen sprekker opp. Da får man en dauere line, eller line som gir mindre motstand. Det blir en mere direkte respons fra stang til snøre, og den lystrer bedre. Den glir bedre i stangringene også utrolig nok. Problemet er at den blir tyngre etter noen kast, da den trekker vann, og da funker den selvfølgelig ikke så bra. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis coatingen på lina sprekker opp så er lina søppel.

Bare å kaste.

Ei line kaster ikke bedre fordi coatingen sprekker.Hvis det hadde vært tilfelle

så vil jeg veldig gjerne vite hvorfor?

Spør du meg så er dette bare tullball,og jeg vil veldig gjerne prøve den lina og se at det er tilfelle?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte i en post over her hvorfor. Det er jo bare å prøve med en av dine egne Tom. Om du ikke har en, så får du nok en etterhvert. Den Sylkline lina som jeg har fått sprukket opp nå, er riktignok litt uvanlig, og ble kanskje spesielt bra da den krakkelerte seg. 

 

Som sagt; tips til impregneringsgugge mottas med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...