Gå til innhold

Videosnutt- Påskeferie i Slovenia


Anbefalte innlegg

Takk for alle tilbakemeldinger :-) Hyggelig.

Bruker drone innledningsvis ja ;-) 

Stort sett døgnfluer vi så der nå. En variant a la baetis rhodani, og noe danica. og en god del "svart bibio" liknende variant. (vet ikke helt hva dette var).

Mye nymfe fiskere der, men vi fisket stort sett med tørt. Bortsett fra noen forsøk med digre nymfer på noen puddinger som sto dypt i noen glassklare kulper. Håpløst :-P

Anbefaler alle til en eller annen gang å fiske i Slovenia. Utrolig natur og fantastiske elver. Ganske behagelig å ha en norsk lommebok der også. Alt er billig bortsett fra fiskekort som koster det samme som en god ørretelv i Norge.

April, mai, september og oktober er nok høytiden for tørrfluefiskere hvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Unknown User

Dere gjør en fantastisk jobb med å selge inn Slovenia. Flott filming i en helt sagolik natur for oss fluefiskere. Lotte er en veldig flott fluefiskeambassadør. 

 

Jeg liker veldig godt at vi slipper hylinga som er blitt som en farsott i fluefilmer i det siste. Hyling, løping rundt i elver skrikendes og høyfemmer. Skikkelig god snutt av Lotte når hun får den store regnbuørreten og bare snur seg mot kameraet og viser en shaky hånd. Slik føler vi alle. Utrolig god illustrert av dere.

 

Det eneste jeg savnet og som jeg tror mange tenker på da man blir sykt sugen på Slovenia når man ser filmen, er litt snakk om innsektene. Du gir svar her i tråden men filmen ville blitt 100 % med kun de tipsene.

 

Forbannet bra jobba Rune og Lotte!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør en fantastisk jobb med å selge inn Slovenia. Flott filming i en helt sagolik natur for oss fluefiskere. Lotte er en veldig flott fluefiskeambassadør. 

 

Jeg liker veldig godt at vi slipper hylinga som er blitt som en farsott i fluefilmer i det siste. Hyling, løping rundt i elver skrikendes og høyfemmer. Skikkelig god snutt av Lotte når hun får den store regnbuørreten og bare snur seg mot kameraet og viser en shaky hånd. Slik føler vi alle. Utrolig god illustrert av dere.

 

Det eneste jeg savnet og som jeg tror mange tenker på da man blir sykt sugen på Slovenia når man ser filmen, er litt snakk om innsektene. Du gir svar her i tråden men filmen ville blitt 100 % med kun de tipsene.

 

Forbannet bra jobba Rune og Lotte!

Tusen takk for fyldig tilbakemelding :-)

 

Slovenia er et vakkert land, og jeg sa til meg selv første gangen jeg besøkte Slovenia at dette kommer til å bli en populær destinasjon i fremtiden. Altså.. det er ingenting som kan måle seg med norsk brunørret og vår egen natur, men når abstinensene er så altfor store og snøen fortsatt ligger halvdød i store deler av landet, er det langt over gjennomsnittet digg å ta en Sloveniatur. Det høres kanskje ut som jeg får betalt for å snakke om Slovenia, men det gjør jeg altså ikke ;-) he he :-) Det som er så spennende der nede, er at det er så store valgmuligheter. Små bekker, store elver, stilleflytende, strie elver osv, og krystallklart vann. Du kan spotte fisk på lang avstand, og lure opp fisk på tørt selv om den egentlig bare spiser nymfer. Det er morro! og det er det som gjør en sånn tur så bra! 

 

Ang insektene der nede så kommer du langt med erfaring fra norske forhold. døgnfluer, steinfluer, vårfluer, mygg, bibio osv er identisk med det vi har her hjemme, sånn ca hvertfall. Dvs en døgnflue vi så der nede var en baetis variant. Men jeg er usikker på hvilken. Når vi studerer de litt nærmere så ser vi tydelige forskjeller på våre egne insekter. Når vi spør de lokale fiskerne der så sier de bare Mayfly, så vi skjønner at de har et litt annen forhold til imitasjonsfiske en mange har her i norge.

 

Vi valgte å legge til side insektsdelen i videoen nettopp pga dette, pga vår egen kunnskap og usikkerhet på insektene der nede, og fordi det er et fåtall som reiser til Slovenia for å fiske med tørt. De aller fleste du møter langs elva der er Italienere, Østerrikere, Sveitsere, franskmenn og Slovenere. Og for mange er det nymfe som gjelder. Når vi sier vi er tørrfluefiskere, så ler de bare av oss.

 

Men, det er et tørrflueparadis, bare så det er sagt :-) hvertfall i april/mai og september/oktober. Midt på sommeren er det nok for varmt.

 

Og takk igjen for god tilbakemelding :-)

 

PS. Du får bli med på en høsttur dit ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...