Gå til innhold

Ørretfiske i øvre del (Åmot) av Drammenselva


Mr J

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har erfaring med fiske i Drammenselva ved Åmot(tror att det heter kattfoss). Det har blitt en del turer dit men sjelden no større fisk enn 250-400gr. Vannstanden varierer mye og du skal være litt vågal med vadingen for og komme til god plasser. I slutten av august når hårflueklekkingen kommer i gang, er det som om noen skrur på en bryter kl2300. Dat koker det som regel i elva, jeg får sjeldent noe under disse forholdene. Størrelsen på fluene er fra 20-14 krok.

 

Hårflue/Vårflue? Hva mener dere? Skal man kalle en spade for en spade??

 

mvh

Mr J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Hei du

Veit ikke helt hva du tenker på når du sier Hårflue. Men det er nok vårfluer du har oppservert. Mener vi har hatt en liten diskusjon her inne på vårfluer nå nylig, og da microcaddis som du nok har opplevd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Mr J. tenker nok på Vårfluer, som man kunne kalt hårfluer grunnet

deres latinske ordensnavn Trichoptera som på norsk betyre hårvinge.

At det norske navnet ikke er spesielt dekkende har blitt diskutert mange ganger.

I tillegg til microcaddis som Hermansen nevner så klekker det og svermer mange

andre vårfluearter utover høsten, både små og meget store.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens. Takker for svar.

 

Microcaddis, er det i det hele tatt mulig å fiske med en imitasjon som er så liten? Hva med krokningsevne og holdbarhet på stor fisk i stri elv. Som sagt så er det veldig mørkt kl 2300 i August . Det virker som fisken har dårlig tid når den tar insektene. Tidligere på kvelden ser man ofte fisk som går helt klar av vannet for å ta insektet på vei opp? eller ned?

 

For de som trenger en utfordring , så er drammenselva ett sted for de som vader som en gal mann og med letthet pælmer ut hele fluesnøret + deler av backingen. Neste gang tar jeg med tohåndsstanga....

 

Hørt i sportsforretning: "Gi meg 100 meter backup"

ha ha ;)

 

mvh

Mr J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Det som er viktig når vi snakker om krokningsegenskapene er vel å holde krokgapet fritt. Ikke for mye hår og slike ting. Kroker med stort krokgap er også en stor fordel. TMC 102Y er perfekt.

 

Det finnes noen vårfluer som hopper rundt på vannoverflata, da kan fisken hoppe etter. Nalle Puh eller hva den heter er vel en imitasjon av slike vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det klekker vårfluer i massevis, er det trolig ikke dette som fører til at det vaker så det bobler. Min erfaring er at ørreten ofte går etter svovelgule døgnfluer som vaker i en meget kort periode. I august kan det nok stemme at det starter klokka 23. Av og til varer det 10 minutter. Er du heldig en time. Det virker som om krokstørrelse ikke er så viktig. Har tatt dem på både 12 og 14.

 

Midt ut i elva, hvor det er sterk strøm, virker det som om det ikke er døgnfluene som vekker fiskens appetitt. Her har jeg hatt god erfaring med både vårflue (Streaking Caddis og Europea nr.12), vårflueklekker (f.eks Deep Sparkel Pupa), grønne døgfluenymfer og streamere. Når det ikke vaker bruker jeg synkesnøre, grad 2 (kan med fordel være grad 3 eller 4), streamere (Dynamitten) og nymfer. Begge deler fisker effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Nå klekker vel Heptagenia Sulphurea som er den døgnfluearten med svovelgul farge (der av navnet sulphurea) klekker vel stort sett på formiddagen og utover ettermiddagen. Det er vel folk som har opplevd disse om natten også, selv har jeg bare sett disse på dagtid. Dette kan nok andre mye bedre, men man ser en sulphurea når den er til stede. Denne knallgule fluen klarer ingen å unngå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at gul flatdøgnflue klekker på formiddagen og ettermiddagen. Det er imidlertid spinnerfall i skumringen. Og i Drammenselva kan du oppleve enorme spinnerfall. Det er trolig dette som gjør at ørreten blir helt ellevill. Vanligvis er jo ikke ørreten så hypp på gul flatdøgnflue i mindre kvanta. Min erfaring er i hvert fall at når det blir så store mengder, så går ørreten selektivt også etter denne arten.

 

(Har fisket i Drammenselva i mange år. Hvis du er i området kan et par baksleng absolutt anbefales. Ørretfisket er bra fra Geithus og ned til Åmot hvor laksen overtar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at gul flatdøgnflue klekker på formiddagen og ettermiddagen. Det er imidlertid spinnerfall i skumringen. Og i Drammenselva kan du oppleve enorme spinnerfall. Det er trolig dette som gjør at ørreten blir helt ellevill. Vanligvis er jo ikke ørreten så hypp på gul flatdøgnflue i mindre kvanta. Min erfaring er i hvert fall at når det blir så store mengder' date=' så går ørreten selektivt også etter denne arten.

 

(Har fisket i Drammenselva i mange år. Hvis du er i området kan et par baksleng absolutt anbefales. Ørretfisket er bra fra Geithus og ned til Åmot hvor laksen overtar.)[/quote']

 

Morning`s

Har fisket en del ved Linnerudøra. Kann du anbefale noen andre plasser som fisker bra uavhengig av vannstanden. Det blir jo fort en del fiskere på den plassen. Har også hvert noen turer lengere opp i elva på motsatt side av kraftstasjonen.

mvh Mr J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket veldig mye i elva tidligere (kompis har hytte der) og har kommet over virkelig bra klekking av Suphurea kun et par ganger. Den ene gangen var det forholdsvis mørkt, husker ikke når på året det var... Vårfluene har startet i slutten av juni (ca 11-12 grader i elva). Ofte blir elva veldig varm utover sommeren (20+) og har observert enorme vårflueklekkinger da, men fisken har ikke vært interessert. Best uttelling har som regel vært etter klekkingene er ferdig for kvelden, da det sitter få fluer på vannet. Sett og fått pen fisk som har beitet agressivt på disse etterslengerne. Mageinnhold fra noen pene fisker gjennom årene viser at de stort sett beiter på vårfluelarver når det ikke skjer noe på overflata (noe jeg synes det gjør altfor sjeldent i den elva... Den er dyp og veldig næringsrik). Fisker mest fra brua over Snarumselvas innløp og ned til "Karihølen", på vestsiden. Det har blitt lite fin fisk i forhold til nedlagte fisketimer, men vet at elva har potensiale, har nemlig tilgang til en gammel fangstloggbok som forteller om feeete fangster på flue :-). Personlig synes jeg kanskje elva er mer en "woblerelv" enn en "flueelv", men det kan virkelig kline til hvis du er der på riktig tidspunkt (hehe, for en overraskelse!)

 

-Bg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr J. Jeg har sendt deg noen kartutsnitt som PM. Viser endel områder der jeg fisker.

 

 

Morning`s

Takker for info . De stedene skal prøves ut til sommer`n 8)

Var så heldig å vinne et årskort for drammenselva i år, så da er det bare å sette igang laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Pål Andersen

Endel god info her, men også endel feil.

Sulphurea klekker fra 14,2 grader i vannet (fra 15 juni til 5 juli med variasjoner) En ting som er veeeldig viktig å legge merke til,er at jo lavere vannstand, jo bedre fiske. Det blir forresten tatt endel fisk mellom 3 og 6 kg. Drammenselva er en av få elver i Norge som har storørret stamme. har vært med å stamfisket stedegen elveørret på 12+ kg. Vårflueklekkingene i august, er ikke klekkinger, men sverminger...Klekkingene på den årstiden er på topp mellom 0100 og 0400..... da jeg er oppvokst i elva, og er oppsyn og guide der, kan jeg i allefall forsøke å besvare alle spørsmål vedrørende denne elva...

Og ja, det er Vulgata i Bergsjø.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Takker..Formelig oser over av iver etter og diskutere alt innen fluefiske....dele kunnskap bør vel være en selvfølge for alle oss gærninger. Avataren ja hehe.... Sitter permanent bak på skuldra den haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Foresten, glemte en ting. Sulphurea klekker i elva (og alle nærliggende elver) fra klokke 2045 til 2245. Da tar vårfluenes egglegginger og sverminger over....etterfulgt av vårflueklekkinger....

 

altså. ettermiddag...oliven hareøre/deep sparkle pupae, gul superpuppe fra kl 2000. fra 2100 gul dun/fallskjerm. Når det slutter/avtar å bite på fallskjermen, streaking elk hair caddis i krok 16 med oliven kropp (viktig)

Når den ikke virker, sunray shadov 1" plasttube og interm. snøre. Minste antydning til "lysning", Gary LaFountaine Emerging Sparkle Pupae i krok 14.............morrakvisten (0600-1300) Oliven fallskjerm i krok 14. 1300 til

1800. Vindvær, badetemp og toppløse damer.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsyn sier du? Har blitt kontrollert én gang i den elva, da måtte jeg løpe opp i bilen for å hente kortet. Kanskje det var deg...

 

Har Bergsjø noen fin ørretstamme eller er det gjedda som dominerer? Ser jo spennende ut enkelte plasser, fine strømmer. Mye sik, kanskje?

 

En del fisk mellom 4 og 6? Ikke på flue, vel? Altdri hørt om større enn 3 på flue, men har jo sett noen ørreter i beverkaliber bryte overflata!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nei, var nok ikke meg, hadde du ikke hatt kortet med deg, hadde du blitt skutt hehe. Bergsjø er nok ikke et typisk ørretfiskeområde. Det store fisket her var i strømmen ut fra Tyrifjorden. Der har det jo blitt bygget ut, og strekningen er ødelagt. Størrelsen på fisken her i gamledager var såpass at fluefisket foregikk med tohånds, og slukfiske med ambassadeur og 0,50 sene.. Ørret under 4 kg var ikke noe å mase om... det var den gang....Strekningen er for alltid ødelagt av utbygging..

 

Eller så kan jeg vel si at før siste utbygging i 92 (Gravefoss II) så viste fangsrapporter at fisk på 800 gram var mest vanlig. Har selv tatt MANGE MANGE fisk på mellom 1 og 2,5 kg. Største jeg har hørt om i nyere tid på flua, var drøyt 7 kg. i laksetrappa på Døvikfoss finner vi om høsten bra med ørret på mellom 2 og 6 kg. Men det er bare å fastslå... elva er bare en skygge av seg selv etter alle utbygginger, og desverre så er undermålsfisken i kraftig flertall... Men at 3 kg´s fisken er der og spiser vårfluer.... gjett om......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...