Gå til innhold

Indikator på forekomst av vulgata


Anbefalte innlegg

Jeg vet om et par vann med vulgata (takk til bjorni for et av de!). Jeg har også et hemmeligvann som jeg tror, ihvertfall ønsker å tro, huser gedigne mengder vulgata. Problemet blir derfor når vulgatatiden finner sted - skal jeg kjøre safe, eller gamble og dermed risikere store deler av årets vulgatafiske. Valgets kval!

 

Det hadde det vært fryktelig behagelig å høre ekspertisen her inne, slik at min tro kansje kan forsterkes eller i beste fall avkrives...

 

Vannliljer?, mudder?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er vel at det ikke bør være reine myrvann med kun mudret bunn. Synes vann med innblanding av stein og sand er gode inndikatorer og dermed heller lite vannliljer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

 

Dette er vanskelig. Derfor får du også noen tåpelige svar på spørsmålet ditt. 

 

Et generelt svar er at du ofte finner Vulgata i klare vann med sandbunn, silt og litt mudder. Men ikke alltid. Førstnevnte er ofte forutsetninger. Jeg fikk forøvrig et godt tips her på forumet at den beste indikatoren på et vulgata-vann, er et vann hvor lepto-fiske er vanskelig. Når jeg tenker meg om, stemmer dette godt med de vulgata-vannene jeg pleier å fiske i.

 

Fasiten er med andre ord ubestemelig, men de indikatorene jeg nevner over ift vann- og bunnforhold er generelt aksepterte kjennetegn og forutsetninger for Vulgata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tegn skal man se etter for å kunne si at sannsynligheten for forekomst av vulgata er stor/evt ikke til stede?

 

Jeg har hørt at tilstedeværelse av vannliljer og et muddrete bunnsubstrat kan være gode kjennetegn. Finnes det flere?

 

Tomas

 

 

:)  Dette er egentlig ekstremt komplisert å forutse, riktig, i praksis. 

Joa, man kan tippe med mer eller mindre hell, men som jeg sa  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er vanskelig. Derfor får du også noen tåpelige svar på spørsmålet ditt. 

 

Et generelt svar er at du ofte finner Vulgata i klare vann med sandbunn, silt og litt mudder. Men ikke alltid. Førstnevnte er ofte forutsetninger. Jeg fikk forøvrig et godt tips her på forumet at den beste indikatoren på et vulgata-vann, er et vann hvor lepto-fiske er vanskelig. Når jeg tenker meg om, stemmer dette godt med de vulgata-vannene jeg pleier å fiske i.

 

Fasiten er med andre ord ubestemelig, men de indikatorene jeg nevner over ift vann- og bunnforhold er generelt aksepterte kjennetegn og forutsetninger for Vulgata

Dette tipset om den beste indikatoren som du sier ved dårlig lepto fiske stemmer dårlig for min del i de vulgata-vannene jeg kjenner til. Men det spørs jo på ulike faktorer ved hvert vann selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silt, mudder og delvis sandbunn er gode indikatorer, samt en grei PH. Vanskelig lepto-fiske er en dårlig indikator; dårlig fordi de er alt for mange så imitasjonen blir borte i mengden, dårlig fordi det er så få vespertinaer at ørreten(e) ikke gidder å gå opp å ta dem? :-D :-D Eller middels mange, slik at ørreten har mer igjen for å trigge på vespertinaen, i stedet for de større bugsa? :-D :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...