Gå til innhold

Nymfer til tidlig fiske


RuneWestre

Anbefalte innlegg

Skal binde litt fluer i kveld og trenger litt tips / inspirasjon. Tenkte å binde nymfer til tidlig fiske i vann i lavlandet. Så langt har eg bundet opp, phesant tail, vann nymfer og litt libeller foreløbi. Kom gjerne med bilder som litt ekstra inspirasjon. Vett det ligger mye på fluesidene, men kom gjerne med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange vann finnes det gråsugger eller asellus. Det er viktig "tidligmat" der de finnes. En skikkelig hårete og fortynget hareøre funker som imitasjon. Leptophlebia nymfer fisker også bra fram til klekkingen. En som nesten alltid tar fisk er en liten Black & Peacock Spider. Jeg lager mine fortynget og med glissent hackle av cdc (skal legge ut beskrivelse snart).

 

Noen øyenstikkerlarver da? Det er fine saker for kveldsfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange vann finnes det gråsugger eller asellus. Det er viktig "tidligmat" der de finnes. En skikkelig hårete og fortynget hareøre funker som imitasjon. Leptophlebia nymfer fisker også bra fram til klekkingen. En som nesten alltid tar fisk er en liten Black & Peacock Spider. Jeg lager mine fortynget og med glissent hackle av cdc (skal legge ut beskrivelse snart).

 

Noen øyenstikkerlarver da? Det er fine saker for kveldsfisket.

 

Black & Peacock Spider er en genial flue! Kan imitere både akvatiske biller, snegler og i noen tilfeller vårfluepupper m.fl. Sånne fluer er alltid greie å ha i boksen. Jeg pleier å binde den med hønehackle, men CDC skal prøves. Har også fisket den med kulehode med godt resultat :smt023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Generelt er mine erfaringer at store mørke nymfer fungerer godt. Prøv en sort steinfluenymfe. Jeg har hatt suksess med desse fra str 12LS og opp til 8LS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...