Gå til innhold

Vinge på comparaduns


moonfisher

Anbefalte innlegg

Jeg har undret meg over dette en stund:

 

Tradisjonelle comparaduns har vingen vinklet fremover, for meg stikk i strid med sunn fornuft og de ekte insektene.

Med særs få unntak har jo døgnfluer som sitter på vannet vingene godt vinklet bakover, og jeg velger som regel å lage mine comparaduns nettopp slik.

Hva er årsaken til at dette mønsteret er slik? Noen som har noen kloke betraktninger rundt dette? Noen som gjør som meg?

 

Moonfisher

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei moonfisher.

For min egen del ville jeg ikke sagt at det er imot sunn fornuft fiskemessig sett.

(He,he,du er sikkert enig.Ørreten tar imitasjoner av sigarettsneiper også. :D )

Jeg har ikke den minste anelse om hva ørreten tolker det som,men den tar flua.

Det er det ingen tvil om.

Årsaken til mønstret etter min gjetning er at flua fremstår mer som klekker/naturlig

og "No Hackle"tankegangen er litt av greia her.

Om det var Doug Swisher og Carl Richards,og deres "Hair Wing Duns",eller

(sjekk ut boka Selective Trout 1971) om det var Al Caucci og Bob Nastasi i boka

"Hatches 1975" som først kom opp med ideen tør jeg ikke mene for mye om.

For alt jeg vet er det trolig at andre kan ha tenkt på dette lenge før det?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undret meg over dette en stund:

 

Tradisjonelle comparaduns har vingen vinklet fremover, for meg stikk i strid med sunn fornuft og de ekte insektene.

Med særs få unntak har jo døgnfluer som sitter på vannet vingene godt vinklet bakover, og jeg velger som regel å lage mine comparaduns nettopp slik.

Hva er årsaken til at dette mønsteret er slik? Noen som har noen kloke betraktninger rundt dette? Noen som gjør som meg?

 

Moonfisher

 

 

Hei  :) Om jeg har kloke betraktninger vet jeg ikke, men dette er i hvert fall mine ydmyke betraktninger: 

 

Sunn fornuft, fra et menneskelig perspektiv, og gode fiskefluer, har ofte ikke mye med hverandre å gjøre. Ser det ut som. Av og til. Og viser ofte erfaringen. Egen erfaring inbefattet her altså. Du ser jo bare hvor mange fluebindere som binder fotorealistiske fluer i stedet for impresjonistiske fluer?  :) Og kult det altså, for vi fisker jo med de fluene vi synes funker best. 

 

Når det gjelder akkurat Comparadun/Sparkle Dun/CdC & Sparkle, som jeg har mest erfaring med, så tror jeg det kommer av noe så enkelt som at den framoverlente vingeprofilen på disse (den er jo egentlig ikke framoverlent da) viser en ekstremt klar (selv i skrått perspektiv), men ikke for høy vingeprofil, og om den er bakoverlent eller framoverlent, spiller ikke så stor rolle. Om ørreten trigger på vingehøyde eller -profil, så spiller det kanskje ingen rolle om den peker bakover eller framover. Bare den er der. I riktig form. Akkurat som at du setter "øyne" på en streamer bak på kroken - ved krokbøyen - så fisker ikke den noe dårligere av den grunn, selv om det for oss mennesker ser ut som om streameren har øyne bak på magen, og ikke vil være noen utstillingsflue   :) Primærtiggeren er der. Og den er viktigst. Om det så er vingeprofil eller -høyde. Dessuten er Compara-stil en fabelaktig måte å binde døgniser på som skal fiskes under litt rifflestrøm, kanskje nettopp fordi de har såpass til vingeprofil, og ligger såpass "nedpå" - så de ørretene som trigger på bugsa etter sølvshimmeret/avtrykket i overflaten (som antagelig vises under vann, mye lengre nedstrøms enn hva de faktisk kan se på overflata) får det, og de som trigger på vingen får det (ofte de fleste ørretene, i hvert fall på stille overfalte, om "flaskehalsen" er der). 

 

Også noe å tenke på er hvordan den kunstige flua vår/din flyter nedover elva ettersom hvilken posisjon du velger (opp- eller nedstrøms). Det påvirker også hvordan den kunstige flua vår kommer inn i fiskens synsfelt. Så en CdC & Sparkle, om den har vingen pekende fram- eller bakover, er kanskje ikke så viktig som hvor høyt den peker oppover? 

 

Min favorittoppskrift som jeg har fulgt i mange år: 

- Micro Dun opp til #16

- CdC & Sparkle fra #16 --> 

 

Det funker. 

Mange andre ting som funker like så godt for andre fluefiskere også altså. 

 

 

André B 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så værst kloke betraktninger nei, og takk for innspill.

At en veldig tydelig vingeprofil kan være en viktig trigger er det jo ingen tvil om. "Nobody" fluer har jo blitt brukt endel med god uttelling, men har ingen erfaring med disse selv.

Jeg har brukt litt comparaduns, og synes det kan være et artig mønster å binde, og at det er et mønster som ofte flyter bra og ligger godt på vannet. Jeg har bundet dem med vinger vinkla både den ene og den andre veien, men har ingen formening om hva som evt funker best. Vil nok fortsette å gjøre litt av begge deler så får vi se om jeg blir klokere på det i fremtiden.

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...