Gå til innhold

Spiderfluer


Viggo

Anbefalte innlegg

Har kommet over noen gamle artikler i Fin' date=' noen som har gode erfaringer med disse fluene, må være gode til å immitere klekkende døgnfluer ?

En høyst interessant flue er rust farget spider flue med brunsparglet front hackle.

Se forøvrig denne linken [url']http://www.flyanglersonline.com/flytying/tyingtips/part200.html[/url]

 

Hei Viggo.

 

En spider skal ikke immitere en klækkende døgnflue, men derimod en edderkop, altså et landinsekt.

 

Prøv at binde en Partridge and Orange,

Krog : #12-16

Krop : Orange flossilke

Hackel: Skulderfjer fra Agerhøne, 2 tørn lange og bløde

bindetråd: orange

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle spidermønstrene var ment å skulle imitere døgnfluer (i hvert fall de fleste av dem) av forskjellig slag. I mange av de artiklene jeg har lest om dem, blir det spesielt understreket at selv om de kalles "spiders", har de ikke noe med edderkopper ("spiders") å gjøre.

 

Jeg har fisket en del med slike fluer de siste sesongene, og i år har jeg tenkt å bruke dem enda mer - boksen er godt fylt opp. Så ja: jeg har hatt god erfaring med dem. Det er morsomme og fascinerende fluer, synes jeg, både fordi de beviselig har vært effektive fiskefangere i et par hundre år og fremdeles virker (under riktige forhold vel så bra som moderne imitasjoner), og fordi de tross det er de enkleste fluene du kan tenke deg, med to-tre materialer (og helt personlig synes jeg de er utrolig elegante i sin sparsommelighet). De er veldig fleksible fluer; de fleste mønstrene er laget for å representere spesifikke forbilder (f. eks. skal en Waterhen Bloa representere B Rhodani, og engelske autoriteter som Malcolm Greenhalgh og Oliver Edwards hevder at dette gamle mønsteret fremdeles er den beste imitasjonen for denne døgnflua), samtidig har de triggere som gjør at de rett og slett oppfattes som "mat" av fisken. Noen av de små og mørke spiderne er fremragende myggimitasjoner. Fettet inn kan de fiskes i filmen som en klekker eller "stillborn" eller en havarert flue, og de lange "beina" som spriker i alle retninger forteller fisken at dette er et bytte som har trøbbel. Under overflaten kan de f. eks. være en stigende nymfe, eller noe som har druknet. Du kan fiske med én flue målrettet etter én beitende fisk, eller i et tradisjonelt "team" med to eller tre fluer på fortommen.

 

Og der må jeg få skyte inn: i forbindelse med våtfluefiske med mer enn en flue på fortommen tenker mange litt foraktelig på "våtfluesvingen" - det å kaste ut litt nedstrøms og la fluene svinge i strømmen, mer eller mindre målrettet. Det er IKKE den tradisjonelle måten å fiske sånne fluer på. Opprinnelig ble de fisket oppstrøms eller kastet tverrstrøms og håndtert slik at de får drive mest mulig "dead drift". Det blir omtrent som å fiske med nymfe, med de ekstra utfordringene som ligger i å kontrollere en flue som er under overflaten og som du ikke ser. Å fiske riktig med tradisjonelle mykhacklede vår fluer er like "intelligent" og krevende fiske som noe annet fluefiske (siden nå så mange er opptatt av at ting skal være krevende... da blir det liksom "bedre" fluefiske... :? )

 

De er enkle å binde, man må bare passe på at man ikke overlaster flua - på P&O begrenser jeg f. eks. hacklet til et par tørn med en rapphønefjær der jeg har fjernet fjærstrålene på den ene siden av fjæra. Kroppen er kort. Dessuten blir fluene best om de bindes med silke som i originaloppskriftene, det har å gjøre med den mørkere fargetonen silke får i våt tilstand.

 

Og: jeg er ikke ekspert på spidere, jeg bare referer ting jeg har lest (men jeg har altså erfart at de funker, og funker bra!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spider fluene ligner jo veldig på en flymfe. Flymfer er enkle å binde, og fisker meget bra året runt. Konisk kropp gjerne m sølvribb og noe overdimensjonert mykt hackel. Har tatt min største ørret på en flymfe. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Lektor Lund har oversikten!

Som han skriver så etterlikner spiderfluene bla. døgnfluer og da gjerne

klekkere, vrak eller havarerte duns. At det er en god flue under Baetis Rhodani klekkinger forundrer meg ikke mye. Det finnes knappt noen døgnflue som er mer glad i regnvær enn B. Rhodani og da sier det seg selv at det blir en del stillborns og havarerte insekter. Tradisjonelle våtfluer med matchende farger er også gode

baetisimitasjoner i regnvær.

 

F.eks: Blue dun hale og hackle, oliven kropp av flyrite nr. 10, og vinger av vingefjær fra stokkand. Fungerer utmerket! "Been there, done that".

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for alle svar det var oppløftende, men da lurer jeg på hva en Partridge and Orange skal imitere ?

Mulig det Loke sier er riktig at denne flua etterligner en edderkopp:)

Men jeg vil tro den fungerer bra under klekking av Aurevilli for eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for alle svar det var oppløftende' date=' men da lurer jeg på hva en Partridge and Orange skal imitere ?

Mulig det Loke sier er riktig at denne flua etterligner en edderkopp:)

[/quote']

 

Neppe, skjønt: jeg fant en feit, orange edderkopp i magen på en ørret jeg tok i høst...

 

Greenhalgh omtaler denne flua som et flott allround-mønster, men mener vel også at den ikke imiterer noe spesielt: "...de gamle fluebinderne som oppfant fluer som denne, prøvde å finne frem til fluer som lurte fisk og ikek fiskere! De kom til at, selv om den ikke er en vanlig naturlig farge, så vil ørret og harr falle for orange som en kjærlighetssyk ung-gutt faller for sin første kjæreste". På den andre siden har jeg sett skrevet at den fungerer spesielt godt når det er gule/orange steinfluer i farta. Samtidig er det et poeng også, at den orange silken blir mye mørkere når den blir vår, og får en farge som går mer mot brunt og mer generelt insektfarget. Og kanskje den fungerer som imitasjon av rustrøde spinnere?

 

(Tilføyelse: etter å ha skrevet ovenstående, som er tatt fra "The Spider Guide - tillegg til et nummer av FF&FT i fjor, "konsulterte jeg mer av litteraturen", dvs "Fluefiske med Imitasjoner". Der skriver Greenhalgh: En meget god allroundflue som imiterer små steinfluer, døgnfluer, døgnfluespinnere, oransje fjærmygg m.m. En flott flue når rød elvedøgnflue klekker."

Rød elvedøgnflue er vel E. Ignita?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Tradisjonelle våtfluer med matchende farger er også gode

baetisimitasjoner i regnvær.

 

F.eks: Blue dun hale og hackle' date=' oliven kropp av flyrite nr. 10, og vinger av vingefjær fra stokkand. Fungerer utmerket! "Been there, done that".

 

mvh

Rune[/quote']

 

Hmmm - blir den flua en slags mix av Greenwell's Glory og Heckam Peckam Green? GG er jo også ment å være - og er kjent som - en utmerket imitasjon av BR (og andre døgnfluer med oliven farge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først har boka til Gary Borger oppe - han skriver at han foretrekker en fallskjermklekker under små klekkinger, men under vanskelige, tunge klekkinger fortrekker han - ja nettopp - spiders (selv om han selvfølgelig har et eget navn på sin versjon)

 

Ser også en henvisning til "den europeiske flua Cul De Carnard". Finnes det et mønster som heter CDC, eller er noe kanskje "lost in translation"?

 

-Bg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også en henvisning til "den europeiske flua Cul De Carnard". Finnes det et mønster som heter CDC, eller er noe kanskje "lost in translation"?

 

Skulle ikke forundre meg om det er den gode gamle Moustique som herr Borger

referer til. Du finner et bilde av denne her: http://www.runesfluefiske.com/fluebindesider/Flashsider/sider/materialer/Culdecanard.htm

 

Det er en enkel flue med halefibre, kropp og cdc surret som et vanlig hackel.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...