Gå til innhold

Vadepakke


Arnoud

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har noen anbefalinger, erfaringer eller annet som er verdt å vite om vadepakker (jakke, bukse og sko) Kan også legge til at jeg kommer til å bruke de i fersk og saltvann.

Prisen bør helst ikke være mer enn 2000 - 2500

Har noen erfaringen med Kinetic O2 vadepakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke særlig erfaring med vadepakker i prisklassen dere nevner, og personlig ville jeg investert litt mer i en skikkelig vadebukse. vadesko og vadejakke er det sikkert mulig å få tak i for en billig penge ett eller annet sted, men selve buksa bør holde en viss kvalitet. Det er ingenting (tror jeg) som kan være mer ødeleggende for en flott fisketur enn vadere med lekkasje. Nå sier jeg ikke at de aller dyreste vaderne ikke lekker, for det hender det at de gjør. men levetiden er nok vesentlig lenger på de litt mer påkostede modellene. Spesielt hvis de også skal brukes en del i saltvann. 

 

Det kommer jo også an på hvor mye dette skal brukes.. Er det snakk om noen få lufteturer i året er sikkert det aller meste bra nok bare det blir behandlet bra og spylt/tørket godt etter bruk.

 

Passform og komfort er også viktig. En vadebukse som puster dårlig, eller ikke puster i det hele tatt, gjør deg like klissvåt på beina på en glovarm sommerdag som en vadebukse med lekkasje.

 

Dette ble selvsagt ikke svar på om Kinetic vadepakka holder mål, men mer en generell anbefaling ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp gjerne i en butikk som gir god service og ordner opp hvis uheldet er ute eller produktet ikke holder mål. Både billig eller dyr vader.

 

Har selv vært ute på søk etter ny bukse. Alle bukser vil lekke på et tidspunkt. Oftest i skrittet eller ved sokken.

Har kjøpt rimelige bukser selv. Kinetic Extreme (5år), Rapala ?? (3år) , Vision Ikon (2år og akkurat rep.), Guideline Crosswater?? (2år). Alle har holdt 2 år.

 

Tok en liten ringe runde ang. service. Er kun Simms som skifter sokk/rep. vader i Norge.F.eks etter 4 år når sokken er gåen. Alle andre har kjøpsloven som de forholder sig til. Dette er bra det, men har du gitt 4000 for en vader synes jeg det vil være greit å kunne får rep. de.

Svar jeg fikk var bla. at jeg selv kunne sende til produsenten og ta dialogen der.

 

Har som skrevet selv kjøpt billig/på tilbud. 600-1000 kr. De har holdt greit og jeg har vært tilfreds. Men skal jeg opp i pris ville jeg gått for en produsent som kan fikse/rep innen rimelig tid og kost.

 

Passform og pusteegenskaper er opp til en selv å bestemme. Alle har passet greit til mig. Men nu liker jeg litt mer "luft" i vaderen. Kjøper ikke for smått. Rapala'en er kjøpt et nr større for å kunne ha litt ekstra klær under. Brukes primært i sjøen og når det er kaldt.

 

Vadesko er en ting. Her trenger man ikke det beste eller dyreste. Jakke er det siste man bør bruke penge på. Da hellere litt mer på vaderen. En vanlig regnjakke, softshell eller altværsjakke holder det.

 

Selv er jeg usikker på hva som jeg skal kjøpe neste gang. Men går sikkert for et godt tilbud på en rimeligere vader (500-1000 kr), frem for å bruke 4-5000kr. Også selvom servicen er god og produsente rep. de innen rimelig tid.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt poeng det SBJ skriver her.. kjøp i en butikk som gir god service og som ordner opp hvis uhellet er ute. Greit å slippe å sitte hele sommeren å vente på en vader som er sendt inn til produsent pga en feil. Da spiller det liten rolle om vaderen er billig eller dyr.

 

Jeg har også kompiser som har kjøpt vadere for et par hundrelapper på "ryddesalg" og liknende,. De bruker riktignok dette litt skjeldnere en det jeg gjør, men de er strålende fornøyd. Forventningene til et produkt du betaler lite for er heller ikke så høye, så om de holder noen år er jo det tipp topp.

 

Følg magefølesen og lommeboka. 

 

Selv bruker jeg Simms G3, som nå er inne på sitt sjette år. Aldri hatt problemer eller reparasjoner. Og de er brukt sinnsykt mye ;-) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg bruker mine vader MYE. Ikke blir de vasket, men skyller ALLTID i dusjen etter et besøk i saltvann. Det samme for sko og alt annet utstyr.

 

Det med forventninger i forhold til pris er helt riktig. Selv forventer jeg at en vader som er rimelig (og kanskje billig billig på bud) holder 2 sesonger, hvis ikke man selv river hull i de.

Dyre vader vil jeg bli skuffet over, hvis de ikke holder lengere. Her forventer jeg vel endtlig 3-6 år.

Har en så'n liten faktor i hovedet som siger 500-600 kr/år for vader i forhold til mine forventninger og mitt bruk. Så gir jeg 5-6000 kr bør de holde 9-10 år uten store problemer. Dette er mine forventninger.

Pusteegenskaper og passform er opp til en selv å bestemme.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på de fleste billige og dyre vadere handler helt riktig om hvor bra de beste puster, i TILLEGG TIL at de dyre i gjennomsnitt holder tett lenger. Men mye avhenger av brukeren, gjør man alt feil kan en ny bukse, billig som dyr, ryke etter få turer.

 

Det er en del fiskere som bruker mye tid på å søke etter den ultimate kombinasjonen av lav pris og lang levetid på vadebuksene. Noen mener til og med at enkelte produsenter "flår" oss, og styrer av prinsipp unna dyrere bukser. Fortsett gjerne å søke, men en bukse som i realiteten holder like lenge som en gjennomsnittlig toppmodell vil man ikke finne. Valget står mellom å kjøpe billig bukse oftere, eller dyr bukse noe sjeldnere. Med på kjøpet til den dyrere får man gjerne bedre passform/ flere størrelser å velge mellom og bedre pusteegenskaper. The choice is yours...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...