Gå til innhold

Hjelp med tråd.


ruleira

Anbefalte innlegg

Hei, er helt ny innen dette, og begynnte å prøve meg litt for noen dager siden med fluebinding.

Men kommer til et problem med at bindetråden min sliter altfor ofte....

Noen som har noe tips til hvorfor den gjør det, og hva jeg gjør feil siden den gjør det?

Er det trådholderen min som er for dårlig? Hvor stramt skal trådholderen holde igjen tråden? Og hvor lang skal tråden stikke ut gjennom trådholderen?

Noe spess teknikk for å bruke trådholderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg 3 ting som kan gå galt med hensyn til at den ryker:

 

1. For mye press på tråd i forhold til hva den er ment å tåle

2. Skader på tråd (er borti krokspiss eller annet skarpt - skarp kant på åpning/ munning på trådholder? - på ett eller annet tidspunkt)

3. Lav kvalitet på tråd (er egentlig sjelden jeg opplever men her er sikkert erfaringene varierte)

 

Test ut litt på et tomt krokskaft og kjenn litt etter hva du kan belaste tråden med, ved å surre inn bindetråden og stramme med variert styrke. Jeg tror dette i all hovedsak dreier seg om erfaring - eller en opparbeidelse av "feeling" over litt tid.

 

Si gjerne noe om hva som står på trådrullen, og hva du binder for det meste. Enkelte bindetråder er veldig tynne men veldig sterke mens andre er veldig relativt sett svake.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ruleira.

 

Her er det mange muligheter for problemet. Men raskeste veien til lykken, vil i mine øyne være og få tak i en ny trådholder.

Kjøp deg en TMC cheramisk sådan, og en kvalitets bindetråd. Her er det mange muligheter. Jeg liker best, tmc, veevus og uni. Som en veldig god standard bindetråd, kan jeg varmt annbefale Uni sin 8/0. Denne mener mange er for tykk, men det er ikke min erfaring. Sterk og god, og leveres i mange fine farger.

Om du opplever, at du fortsatt har samme problemet, kan du fullstendig elliminerer materalistiske feil, og jobbe med egne ferdigheter. Dette løser seg :-)

 

Ronny.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg støtter Ronny over her i at du bør ha en trådholder av god kvalitet, det er en investering for fremtiden.  Når det gjelder tråd så sats på en god tråd f.eks Uni 8/0 som også Ronny sier. Om du spør 10 forskjellige fluebindere får du nesten 10 forskjellige svar om hva som er favorittråden til den enkelte og det gjør det bare ennå vanskeligere å velge. Så sats på en tråd av middels tykkelse og gjør deg kjent med den, da kan du variere senere når du får litt erfaring.

 

En ting som jeg ofte erfarte når jeg var fluebinderinstruktør tidligere var at mange bare tok tak i trådholderen og dro når dem skulle ha ut tråd. Da røk ofte tråden fordi motstanden i trådholderen var for stor i forhold til tråden. Jeg  begynte med fluebinding for mange år siden da trådutvalget var veldig lite og mye dårligere enn nå. Og en vane jeg la meg til som jeg benytter ennå er å rett og slett dra av litt tråd med å rotere trådsnella i holderen med fingrene. Jeg holder trådholderen med venstre og snurrer av litt tråd med tommel og pekefinger på høyre. Tar ut en tre til seks-sju cm litt avhengig av hva jeg gjør. Så surrer jeg til trådholderen nærmer seg kroken og gjentar prosedyren. Ikke veldig smidig og effektivt kanskje, men jeg ryker også veldig sjelden tråden pga. trådholderen.

 

Kanskje et unyttig tips men det er sånn jeg gjør det.

 

Kjellemann

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Ronny og Kjell her  :)  Kjøp en TMC keramisk trådholder, og f.eks. en god "flat" tråd som UNI 8/0. Den er for det første sterk, bygger lite når du vil det, og kan tvinnes midt under fluebindinga etter behov når du vil det  <<l

 

Og så øver du litt på å strekke tråden til bristepunktet under bindinga, slik at du vet hva comboen Keramisk og UNI 8/0 sammen tåler, og så legger du deg litt under det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en streamerkrok i stikka å sjekk hva tråden tåler! Juster presset i trådholderarmene etter behag. Standard daneville 8/0 var hovedtråden min i mange år, til vått og tørt. Herlig til splitting, bare gi den litt voks(som med de fleste andre tråder. Swix sin blå ekstra anbefales ;) aBegge deler fåes til en slikk og ingenting på feks ebay. Når du begynner å bli komfortabel med tråden og hele pakka, så kan du investere i et par ruller med 16/0 og 18/0, feks sheer og tmc for å lære deg trøkket på det også! (Tørr)fluene blir så utrolig mye lekrere med slank og smekker tråd. Begge sistnevnte er også gode til splitting. Jo, og TMC sin keramiske er et kjempetips btw ;) edit: sorry leif - skrivi fra S5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...