Gå til innhold

Vadesko type antiglatte


Olav

Anbefalte innlegg

Noen tips til gode og lette vadesko som ikke er glatte (!) når man er på vått underlag (eks i vann) Mine med såkalt stealt- såle eller noe er jo superglatte på stort sett alle underlag i vann...! 

 

Er det fortsatt filt som gjelder eller er det oldschool?

 

Jeg ønsker ikke tips om vadesko som er gode som fjellesko, men som er bra og gripvennlige til vading!

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å teste Patagonia Rock Grip aluminium bar nå... Har kun brukt de en tur, så litt tidlig å komme med noen konklusjon. Men så langt ser det faktisk ut til å virke! Runar Kabbe har hatt disse med på Bornholm - den ultimate testen... Og har vært veldig fornøyd. Kan gi litt mer input etter jeg har prøvd de på flere unnerlag. Men førsteinntrykket er at de biter seg fast noe inn i... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med aquastealth fra Simms og Patagonias sticky rubber såler, og ingen av dem kommer i nærheten av filt når man snakker feste på steinete underlag i vann. Men syntes uansett Patagonia sine gummisåler gir bedre feste enn aquastealth.

Har ikke fått testet vibram-sålene som Simms benytter nå, men tviler sterkt på om de er noen revulosjon, også.

Uansett, gummisåler har så mange andre fordeler sammenlignet med filt, at jeg heller lever med litt dårligere grep når jeg vader.

Studs i gummisålene hjelper en god del, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fordeler har gummisåler VS filt? Bortsett fra å spre farlig bakterie til div vassdrag?

Slik jeg ser det er filtsåler overlegent gummisåler når underlaget er store, sleipe steiner.

På alle andre områder foretrekker jeg gummisåler. Å gå på feks vått gress med filtsåler er omtrent som å gå på skøytebanen med lakksko, bortsett fra at det gjør vondere å falle på is :-)

Sko med filtsåler tørker omtrent aldri heller, dermed litt ekstra uønsket vekt.

Syntes de nye Simms Vapor skoene virker lovende, ellers er jeg stort sett fornøyd med det jeg har og har hatt fra Patagonia.

Endret av -Lars-
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...