Gå til innhold

Ørret i Nordmarka


Bendikstvg

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte å ta turen for første gang til Nordmarka om noen dager og lurte på om dere har noen anbefalinger til hvor jeg bør prøve meg? Jeg var innom Svartkulp i sommer og så et par fiskere som sto der å kasta, men gikk ikke så mye lengre inn i den skogen pga andre type fiskere som finnes der. 
Men er det et bra fiskevann?

 

Jeg har tilgang til bil, så jeg kan kjøre ganske langt om det er nødvendig. 
Håpe dere kan dele noen tips :)

Send gjerne på PM. 
 

 

Bendik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra med fisk i de fleste vann. Vil du være alene må du gå et stykke eller sykle. OFA setter ut +/- 13.000 fisk i over 500 vann hvert år. Mellomstore vann som Nordvann (Elnes), Måsjøene, Langvann, Daltjuven, Grimsvann, Fyllingen er bra. Finnes også noe fluefiskevann med kg fisk. Har blitt satt ut stor fisk i 2013. De vaker og lever! Selv om Fyllingen ligger nord for Katnosa kan du parkere 20 minutters gange unna. På vestsiden av Gjerdingen. Går bilvei/avgift fra Jevnaker og Olimb gård (Mellom Roa og Jevnaker).

Svartkulp / Movann? Mange fine vann også mellom Movann - Gørja. Egentlig finnes det ingen dårlig vann i marka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er bra med fisk i de fleste vann. Vil du være alene må du gå et stykke eller sykle. OFA setter ut +/- 13.000 fisk i over 500 vann hvert år. Mellomstore vann som Nordvann (Elnes), Måsjøene, Langvann, Daltjuven, Grimsvann, Fyllingen er bra. Finnes også noe fluefiskevann med kg fisk. Har blitt satt ut stor fisk i 2013. De vaker og lever! Selv om Fyllingen ligger nord for Katnosa kan du parkere 20 minutters gange unna. På vestsiden av Gjerdingen. Går bilvei/avgift fra Jevnaker og Olimb gård (Mellom Roa og Jevnaker).

Svartkulp / Movann? Mange fine vann også mellom Movann - Gørja. Egentlig finnes det ingen dårlig vann i marka!

Svært mye utsetting. Er dette utsett av ungfisk i vann uten gytemuligheter eller feite fisker foret opp på pellets som settes ut i overbefolkede ørretvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundrevis av vann vettu. ;)

 

Det meste er 1-og 2-somrig fisk .Unntakene er vel noen få vann langt inne i Østmarka der fisken først får gå et år i lokale dammer,uten foring før de settes i noen meget gode vann.Disse må finne maten sjøl det siste året og er stort sett ganske vakvillige. Av og til settes det ut stamfisk som OFA ikke lengre trenger å ha i pensjon.Disse er jo i bra størrelse.Står vel endel om det på OFA's egne sider.

 

http://ofa.no/

 

Ingen "slappfisker" altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundrevis av vann vettu. ;)

 

Det meste er 1-og 2-somrig fisk .Unntakene er vel noen få vann langt inne i Østmarka der fisken først får gå et år i lokale dammer,uten foring før de settes i noen meget gode vann.Disse må finne maten sjøl det siste året og er stort sett ganske vakvillige. Av og til settes det ut stamfisk som OFA ikke lengre trenger å ha i pensjon.Disse er jo i bra størrelse.Står vel endel om det på OFA's egne sider.

 

http://ofa.no/

 

Ingen "slappfisker" altså.

Intressant. I Trondheim er det stikk motsatt. Stort sett alle vann har fått gytemulighetene utbedret en gang i tiden. Så nesten samtlige ørretvann er overbefolket. De vannen som ikke har gytemuligheter som potensielt kan bli gode fiskevann setter ikke TOFA ut noe som helst. De har kun 6 vann som allerede har store mengder ørret hvor de setter ut feite pelletsgriser. Dette er forsåvidt greit så late fiskere kan oppleve å fange store fisker enkelt. Men skamløst at de ikke kultiverer overbefolkede vann og setter ut fisk i vann uten gytemuligheter. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...