Gå til innhold

Laxfiske och linor.


Olof Lilja

Anbefalte innlegg

Måste erkänna att jag inte har så mycket koll på laxfiske. Men har flugfiskat väldigt mycket. Har gratis laxfiske på en fin sträcka så började testa lite i somras. Stora problemet är klump och lina. Har ett Zpey Signature Classic 12,1' #8. Ganska trångt där jag fiskar så måste ha en kort klump. Tänker mig en flyt klump på 7-8meter på ca 27gram. Vad finns det som är bra? Tänkte pröva mig på en sån slickshooter runningline nästa år. Men hur gör man lopar på dom och fäster dom till backingen?

Är skagit nått man borde se på?

Endret av Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt same problemstillingane. Endte opp med Rio Scandi Short Versitip. Klasse 7 av denne er 27 eller var det 28 gram med spisser. Har styrt utom skagit då eg er skeptisk fordi eg ofte fisker glassklare brekk og grunne klare høler. Ellers har Zpey nokre compact klumper på salg hos skittfiske.no. Trur dei kan passe deg. Ein anna sak er at du får litt meir plass til å sett anker om du fisker på rett side av elva, sjølv om dette hjelper lite om D-loopen henger i greinene bak deg.

 

Har ikkje erfaring med å kaste skagitklump. Men veit at dei bruker litt tyngre klumper enn vanleg for å få full sving på snap-T og Perry Poke, trippel airborne magic spey og alt det der fancy kastegreiene som eg visst kunne ein del av utan å kjenne namna på... ppcrazyeyes

 

Snap-T har eg vorte meg glad i å bruke med flyt/synk 5 klump og lite plass. Funker også når man har litt ekstra T-18 i spissen. Overraskande greit  når man forstår fysikken bak kastet. Men med tungstentipp er det eit godt plask når spissen av klumpen deiser ned.

 

Spørsmålet du må stille før du bestemmer deg er kor mykje bråk og plask strekket ditt tåler. Skal du langt ut, så ødelegger ikkje plasket frå klumpen så mykje. Sjølv fisker eg ofte med eihånds 8 med klasse 6 snøre for å ha kraft til kjøring og unngå unødig plask. PS! Må ikkje langt ut i mi elv...

 

Konsekvensen av å bråke for mykje merkes kanskje ikkje første runden, men du får sjelden fisk på andre runden også om du har blåst hølen. Her har minimal vading, rett snørevalg og god presentasjon alt å seie...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar!

Har sätt en del på nätet. Och Skagit är nog inte för mig heller. Vill absolut inte plaska och föra mer oväsen än nödvändigt.

"Vanlig" Rio Scandi shooting head 420gr 9,5meter med Rios connect core shooting line ser ju helt ok ut. Blir ju inget laxfiske på en stund oavsätt så har tid att tänka på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder plasking med skagit så er det vel et spørsmål om alternativet er single eller double spey. Sammenlignet med double spey er fordelen med skagit at plasket skjer nær kasteren, og må antas å skremme mindre enn et mellomnedslag halvveis ute i elva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skagit plasker ved nedslag, altså når du legger selve kastet. Tyngden, lengden og taperingen er utformet slik at det ikke er til å komme utenom hvis du sammenligner med et tradisjonelt scandi-snøre.

Skagit har utvilsomt sine fordeler og bruksområder, er meget tilgivende ved mangelfull teknikk (alle slurver nå og da) og skyter avgårde sålenge du får spent opp stanga sånn nogenlunde. Fint ved f.eks mye sidevind, store fluer og trange kasteposisjoner etc.

 

Har fisket hele inneværende sesong med Rio's scandi short versitip, som blir en slags mellomting mellom tradisjonell scandi-tapering og skagit kraft. Presenterer helt ok og kaster veldig lett, kommer nok til å benytte denne snøretypen til neste sesong også. Forsøkte å bytte ut medfølgende spisser med polyleadere for å se om jeg kunne få enda lettere presentasjon, men da ble kastene upresis og flua slo ikke like fint over. Spesielt ille var det med flytende poly, da krøllet det seg ved utstrekk. Tydelig at kraftoverføringen ikke fungerte ut til leaderen. Skal det være fjærlett på vannet er dermed ikke dette snøret å fiske med (om du ikke går kraftig ned på vektklasse og benytter medfølgende spisser). 

Liker forsåvidt dette versitip-systemet, veldig fint å bytte spisser for å variere fiskedybde uten å endre karakteristikk på snøret/kast. For meg passet dette meget godt og kan trygt anbefale det spesielt om du vil ha et snøre som er jevnt godt på flere områder.

 

Er det forresten noen som har erfaring med Rio's gripshooter skytesnøre? Tenkte å gå til innkjøp av et slikt til neste sesong, liker konseptet med coating på den ytterste delen slik at man slipper glipptak som av og til oppstår med disse superglatte/tynne skytesnørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg har kappet endel GL triple D klumper ned til kortere versjoner. Til trange posisjoner og nærfiske er ikke graderingen i klumpen så avgjørende. 
Som tips om du ønsker en kort kort klump kan du prøve å kutte ned compact klumpene tohands ned til ønsket vekt og lengde. Det trur jeg kan fungere konge på nærfiske :) Har ikke referanser. men compact 9/10 til 27-28gr. blir i området 8 meter ish.
 

Slickshooter og slike nylon/plastliner kan du lage en enkel løkkeknute på bare. For en litt mere smooth overgang limer du overgangen. ( uv lim) det vil lugge litt. men fungere helt ok i praksis. 
Vi kom på en enda smothere overgang i sommer på disse linene, da vi binder inn en løkke og dobbelfester den på en måte til lina. Litt vanskelig å forklare, men skal komme med en film på dette etterhvert på facebook siden våres. Du finner link nede på signaturen min. 
 

Er det forresten noen som har erfaring med Rio's gripshooter skytesnøre? Tenkte å gå til innkjøp av et slikt til neste sesong, liker konseptet med coating på den ytterste delen slik at man slipper glipptak som av og til oppstår med disse superglatte/tynne skytesnørene.

Helt suveren line det lille jeg har testet den ! Nærmest lydløs gir en sinnsyk fet kasteopplevelse. du høre ikke lina løper ut av ringan, før det smell i snella. kult kult. 
Men synes det virker som en meget god line med lite minne som kan være et problem på disse glatte tynne linan. Selv bruker jeg compline og den er forsåvidt helt rå når det kommer til kasting og lite friksjon, men kan være litt vanskelig til tider i bruk. Kan knekke litt, og mye minne før du får slitt ut lina. Der virker grip shoteren suveren :) 
Coating delen likte jeg forsåvidt veldig godt. Du får en slags overgang til klumpen og bedre grep. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt compline i endel år og er forsåvidt fornøyd, men som du refererer til så kan den knekke. Fikk etterhvert store problemer med disse knekkene og byttet i år til varivas skyteline. Den var ekstremt god de 3-4 første turene, etter det knakk den opp og krøllet seg alle veier. Ikke så gøy når man må strekke minne ut av lina for hvert 20. kast, inntrykket av varivas ble for meg dermed negativt. 

Kommer til å prøve gripshooter'n til neste sesong, virker som et godt snøre og et bra konsept. Fint med fabrikklaget løkke også  <<l Har tidligere knytt en løkke, varmet en krympestrømpe over knuten for så å avslutte med litt aquasure for å få en slags tapering foran og bak knuten for å minimere slitasje og tull gjennom stangringene. Fungert flott, men fabrikkløkker er nok noen hakk bedre. Er det ikke mulig for GL å komme med ferdig løkke på compline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja slike tynne glattliner vil alltid være et problem, og er forbruksvare sånnsett. Bruker 2stk compline i året pr snelle. Men krøll og minne vil også avhenge av hvor mye snøret er i bruk. Bruker man snøret hver dag er det ingen problem, om det går flere uker mellom så vil det være mye minne å strekke ut :) 

Det er helt sikkert mulig å få til noe der engang i fremtiden med compline. Jeg har ettersøkt det litt, så får vi se hva som skjer :) 
Kan også tipse om GL sin tsl line. Veldig glatt line, med mindre minne og stivhet enn compline. Men fortsatt super rask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripshooter er helt konge. Fisket med det hele sesongen på 3 stenger. Til og med ålreit i kaldt vær, brukte den i Skottland i mars og i Drammenselva i slutten av oktober uten problemer.

 

Er egentlig fan av coatede skyteliner, men etter innkjøp av Gripshooter kommer jeg ikke til å bruke noe annet.

Endret av Andreas L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det å sette polyleadere i tuppen av versitippen? Snakka med ein kineser som leverer diverse snører etter Riomodeller. Han leverer noko likt versitippen sin bakdel som skagit. Har ikkje fått prøvekasta det endå. Men ser lovande ut. Dog ikkje like glatt som Originalen som også ligg uprøvd i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...