Gå til innhold

Glassline


lhegdal

Anbefalte innlegg

Det artigste med glassliner er at ingen bruker det i elva etter laksen.. Hvorfor dette bare er en sjøørret greie skjønner jeg ikke. Om poenget er at det skremmer lite fisk, burde vell det være noe for sæ i lakseelva også. ;) 

Jeg har tatt flere lakser på glassline i elva. At det er grunnen til at jeg fikk disse laksene sier jeg ikke :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,ikke alltid vel..? Har du fisket på krystallvannføre dvs sikt 5-6 meter på en solskinnsdag i,la oss si Februar,kan jeg love deg at glasslina kan være god å ha ;)

 

Word up! ;)

Vinterfiske er sin helt egen greie. Pleier uansett alltid å ligge på ca to stanglengders-fortom(Komfortsonen)... Spiss etter forhold, og fluor hele veien - tulling som jeg er :)

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker hurtigsynk liner han da :) Synk4 så kan jeg skjønne fortomsvalget, flyt, int eller synk1 en helt annen sak.

Men OT dette da :)

Det er jo fra trådstarter spurt om valg av glassline, ikke hvorfor man ikke skal bruke de.

Jeg spør på nytt, er det noen erfaringer med MKB glasslina?

Ja han kliner det ned så fort det er mulig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet MKB glasslina å syntes den ikke er så langt unna Ridge, men tyngre. Er glatt og glir veldig bra. Den lina jeg hadde var det ekstremt mye minne på, samt at coating nærmest skilte seg fra kjernen, nesten så jeg ville tro det var produksjonsfeil. 

 

Vil bare legge til at jeg var "fornøyd" med lina så lenge den varte, ikke noe pepper mot Northern altså. (tror den lina jeg hadde var noen av de første som kom ut i butikk, så det kan ha vært et produksjon/kvalitetskontroll issue)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Zpey Descend en hel del i både klasse 5 og 6 siden tidlig i våres og er godt fornøyd. Påstår ikke at de nødvendigvis er bedre enn andre men jeg synes de funker bra på alle måter. Ser at stramline.no har dem til halv pris. Jeg er ikke helt sikker men jeg tror synkehastigheten er litt langsommere enn Airflo fast int.

Endret av AndersK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det artigste med glassliner er at ingen bruker det i elva etter laksen.. Hvorfor dette bare er en sjøørret greie skjønner jeg ikke. Om poenget er at det skremmer lite fisk, burde vell det være noe for sæ i lakseelva også. ;) 

Jeg har tatt flere lakser på glassline i elva. At det er grunnen til at jeg fikk disse laksene sier jeg ikke :D 

 

Har fiska godt med glassliner etter laksen eg. Usikker kor viktig det er. Dei fleste gongene har eg hatt den som oppsett 2 saman med flyt. Fiska først med flyt, og ofte hatt meir liv med glasslina etterpå. Fisker i alle fall ikkje dårligare... Litt vanskeleg å sjå bukta og farten på flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket/ fisker mye selv med MKB lina og SA Stillwater (går en klasse opp på denne #8 på #7'er) - har en stor forkjærlighet for glassliner i praktisk fiske, samt jeg liker synkegraden på de fleste glassliner bedre en andre liner.

 

Er en god del mer minne i disse linene - men jeg har ikke opplevd det som noe nevneverdig problem, selv på vinteren - så lenge de strekkes litt før bruk.

 

Da disse linene er stivere, slipper man unna de hersens knutene som ofte slår seg på de mykere linene nå de ligger i linekurven (*spesielt etter raske intrekk.) 

 

Av de to vil jeg si at Stillwater er den som holder lengst, men MKB lina er den jeg liker best å kaste/ fiske med, med et lite hestehode. Har begynt å slite litt med MKB lina nå etter 1,5 sesong intens fiske - men sjeldent jeg har noen liner stort lengere en dette.

Endret av Frode S
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Camo og Little Tunny også - men liker spesielt godt synkegraden/ stivheten på MKB lina. Camo og tunny kan nesten være litt for "myke" til tider for min smak og jeg opplever at det blir lett knuter. Det kan godt henge sammen med måten jeg trekker inn lina da jeg ofte vrir håndleddet før jeg slipper lina for å gi lengre "vandring og akselerasjon" som igjen tviner lina litt... *blir litt sært det her  mmmoose

 

Men skal man velge en "helårs" glassline som virker til alt, er det vrient å komme utennom camo gitt

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inte gjort mig någon bestämd uppfatting om glaslinor. Men dom få gångerna jag använt det tycker jag att dom ofta ger från sig otrevliga reflektioner från solen. Tänker att det borde skrämma fisken minst lika mycket som en färgad lina? Vad är era erfarenheter och tankar om det?

Fiskar med många olika typer linor och tycker jag får lika mycket/lite fisk oberoenda av glas vs färgad intermidiet. Men man vet ju inte vilka fiskar man missat på grund av att man skrämt dom (och tur är vel det). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så sverger jeg til glassliner, da jeg innerst inne tror de er minst synlig for fisken. Jeg vet ikke, men har en oppfatning av at prosentandelen er høyere der fiskere bruker fargede liner, om jeg får mer fisk tør jeg langt i fra påstå. Har lest her inne at noen har erfaring med og sette på lengre fortom, som gjør at fiske løsner den dagen. 

 

Ser at Ridge lina jeg bruker mye, enkelte ganger fungerer som en prisme grunnet rillene. Må innrømme at det ikke ser helt bra ut..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I søken etter line til min nye Scott Tidal dro jeg frem en gammel RIO Mainstream Intermediate fra skuffen. Glemt hvor bra denne lina egentlig er, passet også perfekt :) Hakket stiv på tur i dag, men jeg tror det er forskjell på den gamle og nye. Noen som kjenner til dette?

 

12 meter og 18 gram.

 

Billig er den også, kjapt søk på nettet; hjem i postkassa for 400,-

 

Thomas

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...