Gå til innhold

Pent bilde


Hauks

Anbefalte innlegg

Gjest AndreBrun

Kjempefint, Hauks!

Siden du spør etter kommentarer så skal du få noe konstruktiv kritikk sånn rent fototeknisk (fiskebildet ditt er jo nydelig i seg selv):

Her synes jeg du har fanget noe essensielt i hele stemningen med fluefiskeren. Og som kjent er det feelingen som teller. Et godt fokus på fisker'n, og en passe dus bakgrunn med stor blenderåpning gjør seg. En vanlig ting er å plassere hovedpersonen til venstre eller høyre i bildet, med "luft" foran der han har fokus. Da blir bildet ofte mer harmonisk. En annen spennende ting du kunne ha gjort (uten at det nødvendigvis hadde gjort bildet bedre) er å velge om du vil vise fiskeren enda mer som "en fisker overlatt til elementene" med et mer fugleperspektiv, eller motsatt - et "jeg-er-i-mitt-rette-element"- uttrykk av fiskeren med et utpreget froskeperspektiv. Ellers balanserer stanga opp til høyre veldig bra med fjellet som "faller" ned til høyre. Bevisst eller ubevisst, så gjør det seg og skaper harmoni i komposisjonen, synes jeg. :)

Ellers synes jeg som sagt bildet har kjempe-feeling, og for min del teller det mer enn noen annet. Forresten veldig kult å ta det i svart-hvitt :)

 

En fluefisker sa engang om Ørretboms-filmen at "denne filmen er dårlig teknisk, men har feeling som en kult-film, og hadde den vært i svart-hvitt så hadde den vært en enda bedre kult-film". Jeg vet ennå ikke hvilke konklusjoner jeg skal dra ut av det (annet enn å holde på feelingen og bedre det tekniske, da) :)

Kom gjerne med flere gode bilder, Hauks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilma!

 

Det er 3 ting som gjør ditt foto severdig

1. Hatten til fiskeren til venstre

2. Skjorten til den andre

3. At det er konvertert til s/hv

 

Disse tre elementene gir fotoet en atmosfære som tiltrekker seg oppmerksomhet. Man må se litt på foto for å oppdage dynamikken.

 

Ellers så tror jeg komposisjonen ville blitt noe bedre med litt (kun litt) mer luft nede (for å få frem litt mer person) og heller kuttet litt (bare litt) i topp

 

Men alt i alt et interessant og spennende foto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine toner du har i bildene dine' date=' Lars

Liker uttrykket ditt

 

Men med respekt å melde så tror jeg du har mye å vinne ved å kutte ut forøpende rammer :!: :?:[/quote']

 

Takk takk.

Ser at rammene ikke gjør seg noe særlig her. Men Dem er helt supre når du viser bildet mot svart bakgrunn!!

Uten dem så blir bildene litt for døde under lysbilde framvisning...

Andre som har meniger om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Så da slår vi et slag for Svart Hvitt!!

 

Ja, der er jeg helt enig. Personlig mener jeg sort hvitt bilder "forteller" mye mer. De er tidløse og skaper en helt annen stemning enn fargebilder. Fikk litt kick her og legger ut kanskje for mange bilder:))

post-367-13949846308106_thumb.jpg

post-367-1394984630937_thumb.jpg

post-367-13949846315901_thumb.jpg

post-367-1394984631648_thumb.jpg

post-367-13949846317088_thumb.jpg

post-367-1394984632133_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilma!

 

Det er 3 ting som gjør ditt foto severdig

1. Hatten til fiskeren til venstre

2. Skjorten til den andre

3. At det er konvertert til s/hv

 

Disse tre elementene gir fotoet en atmosfære som tiltrekker seg oppmerksomhet. Man må se litt på foto for å oppdage dynamikken.

 

Ellers så tror jeg komposisjonen ville blitt noe bedre med litt (kun litt) mer luft nede (for å få frem litt mer person) og heller kuttet litt (bare litt) i topp

 

Men alt i alt et interessant og spennende foto

 

Roger han med skjortan köpte den runt 90 och fiskar aldrig utan den

Peter sover nog med hatten på (tror jag ) har aldrig sett han utan

Bilden är beskuren hårt och blev väl gjort lite i all hast, har den som förstoring obeskuren hemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da slår vi et slag for Svart Hvitt!!

 

Ja' date=' der er jeg helt enig. Personlig mener jeg sort hvitt bilder "forteller" mye mer. De er tidløse og skaper en helt annen stemning enn fargebilder. Fikk litt kick her og legger ut kanskje for mange bilder:))[/quote']

 

Hehe... Skal kompletere himmelvegen din litt....

her kommer enden av den! ;)

post-392-13949846319651_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et flott bilde Øystein.... :D

 

Lars Magne, det er ikke særlig hyggelig med ender som skal trekke oppmerksomhet vekk fra ungene sine nei. Har mistet sjansen på mer enn én fin ørret pga av dette.... :evil:

Jeg tror også mange hadde fått seg en god latter hvis de hadde sett meg når jeg oppdager en and som er på vei ned for å lande akurat der jeg har smyget meg frem mot en pen ørret for å ikke skremme den... Å hoppe og vifte med armene på en "diskrè" måte som skal skremme anda uten å skremme fisken er ikke lett, og ser sikkert passe dumt ut...... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...