Gå til innhold

Devil Bug - min absolutte favoritt vårflue......


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Dette er min absolutte vårflue favoritt i Renaelva, nemlig "DEVIL BUG"

Når vårfluene svermer i enorme mengder i Rena er dette den flua som stort sett alltid sitter på fortommen hos meg.

Jeg vil si at jeg stort sett, med noen unntak, kun bruker denne flua til mitt vårflue fiske. Den kan bindes i allle størrelser.

post-0-13949846331071_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Terje!

Jeg må bare benytte anledningen til å skrive under på Devilbugens fortreffelighet. Den er god på død-drift, forsiktig striping, og som dykkende. Det siste eksempelet tror jeg kommer av utformingen av hodet. Det drar med seg ei luftboble, som ikke står tilbake for goldhead og annet når det gjelder attraktor-effekt.

 

Dessuten synes jeg det var litt artig når du fortalte meg at jeg anbefalte deg Devilbug den gangen for mange år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Til JOSTEIN!

 

For en ca 15 år siden sto jeg helt grønn ved Renaelva og fisker med flue.

Etter en stund kom det tre karer og begynte å fiske ikke langt bortenfor der hvor jeg sto. En av disse viste en vanvittig engasjement og "skravla" gikk i ett sett og ordet "Devil Bug" gjentok seg igjen og igjen og igjen.

 

"Devil Bug" brant seg fast i hjernebarken sannsynligvis fordi jeg da syntes det var et dødskuuuult navn på ei flue.

 

Denne meget engasjerte fyren, holdt nærmest et foredrag for meg om denne såkalte "Devil Bug`n"

 

Jada Jostein, det var deg det vet du.

I dag noen år senere takker jeg deg for at du viste et slikt engasjement og for at du introduserte meg for det som i ettertid har blitt min absolutte favoritt flue.

 

Jeg har forøvrig et ønske om at du fortsetter å være den engasjerte og frittalende personene du er, jeg har hatt stor glede av å lese dine innlegg på Glommaguiden og på fluefiskesiden. Måtte det bare fortsette!!!!!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig et ønske om at du fortsetter å være den engasjerte og frittalende personene du er' date=' jeg har hatt stor glede av å lese dine innlegg på Glommaguiden og på fluefiskesiden. Måtte det bare fortsette!!!!!!!!!

 

Terje![/quote']

 

Slenger meg på denne :) det engasjemanget som Jostein viser er enestående. Stå på Jostein!

 

Jan Erik Lund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Bindebeskrivelse på devil bug:

Dekk krokskaftet med bindetråd. Ta en god bunt hjortehår. Bind disse inn framme (med spissene bakover) og fortsett bakover med tråden. Brett hårene bakover og fest inn ved krokbøyen. Legg dubbing på tråden, dubb kroppen framover.

Brett hårene fram igjen og surr de forsiktig ned. Ta et par halvstikk... og vips!

Forsterk ryggen med vinylsegment eller noe lignende.

Flua bindes i samme fargene som insektet det imiterer.

 

Ikke bli skremt hvis fisken tar denne på nedturen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det Lars M sier om å forsterke flua er veldig viktig.

Når jeg begynte å fiske med denne flua, brukte jeg ikke noe for å forsterke skallet av hjortehår med det resultat at flua ble tygd i filler av fiskekjeften.

Ved å legge på litt lakk over skallet blir flua mye sterkere og tåler flere turer inn i en ørretkjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hmm... :oops:

Det er vel sant det som sies; det hjertet er fullt av, renner munnen over med. Jeg er så vannvittig glad i alt som har med fluefiske å gjøre at det er fort gjort å bli litt ivrig! :roll:

 

Jeg kan jo legge til en historie om en Devilbug-elsker. Den er om Torgeir, som faktisk var med på den turen da du traff meg. Han hadde iløpet av et par sesonger blitt så glad i Devilbugen at han ble helt fanatisk. Hvis han ikke fikk fisk på den, så kunne det være det samme. Da satt han seg ned ved elvekanten og venta på at fisken skulle ta til fornuft.

 

Den sommeren bandt jeg Devilbuger til alle og enhver. Jeg var så utrolig lei å binde denne flua. Derfor tenkte jeg at jeg kunne forandre litt på den, rett og slett bruke poly-garn istedenfor elk/hjort. Jeg bandt et par av disse, og de fiska som bare det. Jeg skal ikke påstå at de var like gode som originalen, men de fanga både ørret og harr. Derfor bandt jeg opp nok slike for flere sesonger til Torgeir. Jeg ga dem til han, han rynket på nesa, og sa: "Neeei, du skal ikke forandre på noe som virker!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min absolutte vårflue favoritt i Renaelva' date=' nemlig "DEVIL BUG"

Når vårfluene svermer i enorme mengder i Rena er dette den flua som stort sett alltid sitter på fortommen hos meg.

Jeg vil si at jeg stort sett, med noen unntak, kun bruker denne flua til mitt vårflue fiske. Den kan bindes i allle størrelser.[/quote']

 

Hei Terje! Flott bidrag igjen, det setter vi pris på!

 

Ser du binder kroppen tilsynelatende svært kraftig. (mulig jeg blir lurt av bilde)

Har du erfaringen med at tykke kropper fisker bedre enn tynt dressa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Tormod.

Hyggelig at du sier det, det setter jeg pris på.

 

Du blir ikke lurt av bilde. Jeg binder Devil Bug`n forholdsvis kraftig fordi jeg har hatt bedre erfaringer med det enn med de som er tynt dressa.

Mulig det bare er innbildining, men jeg mener å tro at etter at jeg skifta til kraftigere kropp ble det mer fart i fiske.

Det kan ha noe med et mer markant avtrykk på vannet å gjøre, spesiellt når jeg striper flua. Det er iallefall min erfaring.

Uansett er dette noe en kan prøve seg frem med. Foreslår at du prøver ut begge varianter av flua, tykk og tynn.

 

 

Dette er min absolutte vårflue favoritt i Renaelva' date=' nemlig "DEVIL BUG"

Når vårfluene svermer i enorme mengder i Rena er dette den flua som stort sett alltid sitter på fortommen hos meg.

Jeg vil si at jeg stort sett, med noen unntak, kun bruker denne flua til mitt vårflue fiske. Den kan bindes i allle størrelser.[/quote']

 

Hei Terje! Flott bidrag igjen, det setter vi pris på!

 

Ser du binder kroppen tilsynelatende svært kraftig. (mulig jeg blir lurt av bilde)

Har du erfaringen med at tykke kropper fisker bedre enn tynt dressa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Jostein!

Fortsett å være ivrig, for meg er det rett og slett inspirerende. :D:D

Stå på! 8)8)

 

Terje!

 

Hmm... :oops:

Det er vel sant det som sies; det hjertet er fullt av' date=' renner munnen over med. Jeg er så vannvittig glad i alt som har med fluefiske å gjøre at det er fort gjort å bli litt ivrig! :roll:

 

Jeg kan jo legge til en historie om en Devilbug-elsker. Den er om Torgeir, som faktisk var med på den turen da du traff meg. Han hadde iløpet av et par sesonger blitt så glad i Devilbugen at han ble helt fanatisk. Hvis han ikke fikk fisk på den, så kunne det være det samme. Da satt han seg ned ved elvekanten og venta på at fisken skulle ta til fornuft.

 

Den sommeren bandt jeg Devilbuger til alle og enhver. Jeg var så utrolig lei å binde denne flua. Derfor tenkte jeg at jeg kunne forandre litt på den, rett og slett bruke poly-garn istedenfor elk/hjort. Jeg bandt et par av disse, og de fiska som bare det. Jeg skal ikke påstå at de var like gode som originalen, men de fanga både ørret og harr. Derfor bandt jeg opp nok slike for flere sesonger til Torgeir. Jeg ga dem til han, han rynket på nesa, og sa: "Neeei, du skal ikke forandre på noe som virker!"[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Devil Bug.

 

(Første gang jeg forsøker meg her laugh.png' alt=':lol:'> )

 

Jeg har også hatt gode erfaringer med denne.

 

Forsøk å binde den med foam som brettes over ryggen. Det er mer slitesterkt enn rådyrhår, flyter godt, og er lettere å farge.

 

Ved å bruke brun tusj på hvit foam, kan man farge sidene slik at ryggen forblir hvit og mye lettere å se. En annen variant om man bruker mørk foam er å ha litt hvit maling på ryggen. Slik maling fåes kjøpt i hobbybutikker og kan forselges med litt lakk.

 

Når du binder fomen inn ved øyet, bør du ikke trimme fomen helt ned. I stede bør du la en del stå igjen. Akkuratt som på Borgers orginal variant.

Dette vil da fungere som en "plog", og flua vil stripe fint ved inntrekk.

 

Hale og "underkropp" bindes som på orginalen.

 

Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Knut, og velkommen!

Foamutgavene fungerer som bare det! Ifjor brukte jeg en foam-variant på en fisketur med faren min. Han brukte originalen, og fikk flere kilo ørret, mens jeg brukte foam-varianten, og fikk et par pene jeg også. Dessuten gikk jeg etter ham! :D Min største den kvelden ble forøvrig tatt på Dyret. Den er veldig lik, men har ikke ryggskold av hjortehår. Dessuten har den v-klippet palmerhackle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk for sist til deg å, Tore!

Som det kommer frem av bildet ser jeg ikke veldig inspirert ut. Handler nok mer om frustrasjon fordi det blåser og fordi en ihugga tørrfluefisker hater vind.

 

Jeg antar at du sitter på andre siden av jordkloden når dette skrives. Da kan jeg forelle at vi har høst her også, ialle fall føles det slik.

 

Har en følelse av at din høst er atskillig mildere enn den "høsten" vi har.

 

Terje' date=' det ser ikke ut som om iveren til Jostein har smittet noe særlig? Ihvertfall ikke etter avataren å dømme laugh.png' alt=':lol:'>

 

Takk for sist forresten. Går mot høst her nå. Vurderer å sette på buksebeina på shortsen...[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindebeskrivelse på devil bug:

Dekk krokskaftet med bindetråd. Ta en god bunt hjortehår. Bind disse inn framme (med spissene bakover) og fortsett bakover med tråden. Brett hårene bakover og fest inn ved krokbøyen. Legg dubbing på tråden' date=' dubb kroppen framover.

Brett hårene fram igjen og surr de forsiktig ned. Ta et par halvstikk... og vips!

Forsterk ryggen med vinylsegment eller noe lignende.

Flua bindes i samme fargene som insektet det imiterer.

 

Ikke bli skremt hvis fisken tar denne på nedturen ;)[/quote']

 

Jeg er litt treg i oppfatningen, så jeg trenger å få sjekket om jeg har forstått deg riktig ...

 

- Hvis jeg forstår deg riktig, fester du hjortehårene i den tykke enden foran, slik at ligger bakover krokskaftet med de tynne spissene pekende bakover. Surrer du hårene til skaftet hele veien?

- Dubber du over det "første" laget med hår?

- Når du bretter spissene fremover igjen over dubbingen (for det er det du gjør?), ser det ut som du har latt noen være igjen, og de stikker ut bak som "hale"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M
Bindebeskrivelse på devil bug:

Dekk krokskaftet med bindetråd. Ta en god bunt hjortehår. Bind disse inn framme (med spissene bakover) og fortsett bakover med tråden. Brett hårene bakover og fest inn ved krokbøyen. Legg dubbing på tråden' date=' dubb kroppen framover.

Brett hårene fram igjen og surr de forsiktig ned. Ta et par halvstikk... og vips!

Forsterk ryggen med vinylsegment eller noe lignende.

Flua bindes i samme fargene som insektet det imiterer.

 

Ikke bli skremt hvis fisken tar denne på nedturen ;)[/quote']

 

Jeg er litt treg i oppfatningen, så jeg trenger å få sjekket om jeg har forstått deg riktig ...

 

- Hvis jeg forstår deg riktig, fester du hjortehårene i den tykke enden foran, slik at ligger bakover krokskaftet med de tynne spissene pekende bakover. Surrer du hårene til skaftet hele veien?

- Dubber du over det "første" laget med hår?

- Når du bretter spissene fremover igjen over dubbingen (for det er det du gjør?), ser det ut som du har latt noen være igjen, og de stikker ut bak som "hale"?

 

Du binder inn hjortehårene med spissene pekende bakover som hale. Disse surres ned langs hele krokskaftet. Det er hårene som peker framover som skal brettes bak. Derretter dubber du kroppen, bretter endene fram igjen over ryggen og avslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindebeskrivelse på devil bug:

Dekk krokskaftet med bindetråd. Ta en god bunt hjortehår. Bind disse inn framme (med spissene bakover) og fortsett bakover med tråden. Brett hårene bakover og fest inn ved krokbøyen. Legg dubbing på tråden' date=' dubb kroppen framover.

Brett hårene fram igjen og surr de forsiktig ned. Ta et par halvstikk... og vips!

Forsterk ryggen med vinylsegment eller noe lignende.

Flua bindes i samme fargene som insektet det imiterer.

 

Ikke bli skremt hvis fisken tar denne på nedturen ;)[/quote']

 

Jeg er litt treg i oppfatningen, så jeg trenger å få sjekket om jeg har forstått deg riktig ...

 

- Hvis jeg forstår deg riktig, fester du hjortehårene i den tykke enden foran, slik at ligger bakover krokskaftet med de tynne spissene pekende bakover. Surrer du hårene til skaftet hele veien?

- Dubber du over det "første" laget med hår?

- Når du bretter spissene fremover igjen over dubbingen (for det er det du gjør?), ser det ut som du har latt noen være igjen, og de stikker ut bak som "hale"?

 

Du binder inn hjortehårene med spissene pekende bakover som hale. Disse surres ned langs hele krokskaftet. Det er hårene som peker framover som skal brettes bak. Derretter dubber du kroppen, bretter endene fram igjen over ryggen og avslutt.

 

Takk, da fikk til og med jeg hode og hale på det! Flua ser spennende ut - en sånn man får umiddelbar tillit til. Kan noen si noe om bakgrunnen til denne flua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Til Lektor Lund!

Det er Gary Borger som er opphavsmannen til denne flua.

Du finner den i boka "Fluer for ørret". Der finner du også bindebeskrivelse og bakgrunnen for hvordan denne flua ble til.

På side 85 til 87 står det alt om denne flua.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei krs!

Det var en knall ide.

Den varianten skal jeg jammen forsøke meg på.

 

Nå ble jeg inspirert gitt!!!!!!!!!!!!!!!

Takker for forslaget!

 

 

Ang Devil Bug.

(Første gang jeg forsøker meg her laugh.png' alt=':lol:'> )

 

Jeg har også hatt gode erfaringer med denne.

 

Forsøk å binde den med foam som brettes over ryggen. Det er mer slitesterkt enn rådyrhår' date=' flyter godt, og er lettere å farge.

 

Ved å bruke brun tusj på hvit foam, kan man farge sidene slik at ryggen forblir hvit og mye lettere å se. En annen variant om man bruker mørk foam er å ha litt hvit maling på ryggen. Slik maling fåes kjøpt i hobbybutikker og kan forselges med litt lakk.

 

Når du binder fomen inn ved øyet, bør du ikke trimme fomen helt ned. I stede bør du la en del stå igjen. Akkuratt som på Borgers orginal variant.

Dette vil da fungere som en "plog", og flua vil stripe fint ved inntrekk.

 

Hale og "underkropp" bindes som på orginalen.

 

Knut.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Her er et utdrag fra boka "Fluer for ørret" av Gary Borger;

 

"DEVIL BUG

Devil Bug ble skapt av ren despersjon.

Det var i 1976, og Bob Pelzl,Nancy, Jason og

jeg hold kurs i fluefiske på Vermejo Park Ranch. Jeg hadde bestilt 12 dusin Humpies som deltagerne skulle bruke under de daglige klekkingene

av Giant Caperin Sedge, men disse fluene kom aldri fram, så natten før første fiskedag satt vi oppe og bandt fluer som gale. Klokka elleve på kvelden fant jeg ut at jeg for enkelhets skuld skulle binde en hackleløs Humpy etter modell av en bekkrøyeflue som heter Cooper Bug. For å gi flua bedre flyt, og for å unngå at den dykket i hvert trekk, modifiserte jeg den en tanke. Først laget jeg en underkropp av bindetråd, men Bob foreslo at jeg skulle dubbe den for å kunne binde den i flere farger. Slik ble det. Og det viste seg å være det perfekte design for de store vårfluene. Ikke bare var profilen riktig for klekkende vårfluer, men den passet også fint for eggleggere. Fisken ble som gal ved synet av den, og kursdeltagere som aldri før hadde fått en fisk på flue, hadde stadig nærkontakt med fisk på både én og to kilo. Faktisk var flua så god at vi begynte å fleipe med at den måtte være besatt av djevelen. Slik fikk den navnet Devil Bug."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

Etter å ha lest de spennende innleggene her, bandt jeg mine to

første Devil Bug's igår kveld.

Testa den ene idag, i en kulp med isfri innos.

Ørreten gikk helt bananas, selv om det ikke kan være særlig

varmt i vannet ennå. Fikk ingen store, men gøy var det lell.

 

Takk for gode tips.

 

Mvh.

Greyman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det var artig å høre.

Håper du får de samme erfaringene når de litt større "gutta" begynner å rette blikket oppover mot overflaten.

 

Lykke til!

 

Hei alle sammen.

 

Etter å ha lest de spennende innleggene her' date=' bandt jeg mine to

første Devil Bug's igår kveld.

Testa den ene idag, i en kulp med isfri innos.

Ørreten gikk helt bananas, selv om det ikke kan være særlig

varmt i vannet ennå. Fikk ingen store, men gøy var det lell.

 

Takk for gode tips.

 

Mvh.

Greyman[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...