Gå til innhold

Noen som vet hva slags stang dette er?


Anbefalte innlegg

For noen år siden rydda jeg på hytta i Solør og innerst i boden fant jeg denne fluestanga. Mormor sa den gangen at det var morfar`s stang og at han en gang i tiden var ivrig fluefisker. Fant også en haug av gamle fluebokser med fluer, linedressing og sneller. Men denne stanga var i så god forfatning at jeg har oppbevart den sammen med resten av utstyret inne i varmen. Titt og ofte har jeg pakket den ut av trekket og tittet litt på den. Jeg har til og med luftet den en tur i Hemsedal. Jeg har hele tiden lurt på hvor den kommer i fra, hvem som har lagd den, og hva slags merke det er.

Jeg har problemer med å tyde skriften på den og skjønner heller ikke hva 306.9`står for? 

Den er to delt, er lenger en 9 fot og takler snøreklasse 5 sånn passe greit.

På trekket står det Reinli 2-delt, men jeg er usikker på om dette trekket er orginaltrekket eller om det egentlig tilhører en annen stang. Det har en ganske mye dårligere forfatning en stanga.

 

Noen som vet, eller kjenner til dette?

post-1050-0-81457500-1426526931_thumb.jpeg

post-1050-0-35466700-1426526945_thumb.jpeg

post-1050-0-69002500-1426526955_thumb.jpeg

post-1050-0-12645400-1426526973_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carlsen&Vangen stangfabrik kan ha lagd den. Som du sier er trekket ant. uoriginalt. Står noe annet på stanga. Har en stang lagd av dem, kjøpt 1948, Høljabu.

På 60 tallet het Vangen glassfiberstenger 602, 603 etc.. 602 #6 og 603 #7.

Kanskje det er silkesnøre på snellene du fant?

Endret av hansjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er silkesnøre på snellene. Snøret kan egentlig minne litt om en sånn grønn kles-snor som mutter`n hadde i hagen når jeg var liten. Det finnes kanskje sånne fortsatt når jeg tenker meg om ;-)

Hadde uansett vært moro om noen klarte å tyde skriften på stanga. 

De 5 siste bokstavene er vel "munda"?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "Vismunda" på stanga etter den elva som renner ut i Mjøsa ved Biri hvor jeg bor. Stangbyggeren het Bernhard Reinli (1911 - 1986).

Han jobbet først på Engelien skifabrikk men sluttet der når han flyttet til Øvre Ulsrud i 1947. Der startet han eget stangbyggerverksted i hagen i 1952. Han leverte stenger til agenter i Bergen og Oslo. Det fantes tre utgaver. "Svarka", "Gullbringeren" og nevnte "Vismunda". Verdi på stanga har jeg ikke peiling på men den er et artig klenodium å ha på veggen.

 

Hermann

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde noe annet! Søkte på Bernhard Reinli og fant opplysning og at utstyr/hus står på et museum på Gjøvik.

Søkte igjen og nå tror jeg det ligger på Kapp. Ser ut som om Mjøsmuseet har "spredd bebyggelse"

Endret av hansjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nesten det Hansjr. Bygningen med verkstedet til Bernhard står på Eiketunet på Gjøvik (Øverbygvegen 108, 2825 Gjøvik), en del av Mjøsmuseet som også består av samlinger ellers på Gjøvik samt på Minnesund og Toten.

Skulle du ønske noen flere opplysninger om stanga eller Bernhard Reinli så går det ann å ringe museet på 911 70500.

 

Hermann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo superartig klenodium. Utrolig hva man kan finne fra våre forfedre noen ganger. Men enda mer morsomt er det når visse personer kan nøste frem opplysninger som bekrefter som dette!

 

Dette må du ta vare på!! :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "Vismunda" på stanga etter den elva som renner ut i Mjøsa ved Biri hvor jeg bor. Stangbyggeren het Bernhard Reinli (1911 - 1986).

Han jobbet først på Engelien skifabrikk men sluttet der når han flyttet til Øvre Ulsrud i 1947. Der startet han eget stangbyggerverksted i hagen i 1952. Han leverte stenger til agenter i Bergen og Oslo. Det fantes tre utgaver. "Svarka", "Gullbringeren" og nevnte "Vismunda". Verdi på stanga har jeg ikke peiling på men den er et artig klenodium å ha på veggen.

 

Hermann

Artig :-) Takk for informasjonen :-) Jeg var redd jeg aldri skulle få vite historien bak denne stanga. Verdien på den spiller ingen rolle for meg. Stanga skal etterhvert opp på veggen med snelle og line. En gammel håv, en fiskeveske og morfars fiskehatt skal få plass ved siden av. 

Kan fortelle at stanga ga meg en morsom opplevelse når jeg skulle prøve den. Det er den roligste stanga jeg noensinne har prøvd. Men allikevel var det masse punch i den og jeg kastet overraskende langt. Kan tenke meg at det er en artig opplevelse å kjøre fisk på en sånn stang :-)

 

Takk igjen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...