Gå til innhold

Gjennomsiktige surringer


Anbefalte innlegg

Har laget noen gjennomsiktige surringer med hvit silke. Blandet epoxyen med booble buster. Prøvde også med rødsprit. Begge deler gjorde at selve tråden ble gjennomsiktig. MEN selve tråden blir seende litt møkkete ut på ulike områder. Det er da hvit silke på hvit klinge.

Noen som har opplevd noe liknende?

 

Har dessverre ikke bilde

 

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gudene vet. Har tatt høyde for fingermerker, men det er mulig det er noe som reagerer på hverandre. Har dog prøvd både Flexcoat og threadmaster med og uten rødsprit/bubble burster. Jeg mistenker at det er noe med den Gossamer silke tråden. For meg virker den noe gammel og ryker relativt lett.(kjøpt på ebay) Litt vanskelig å vite om det er normalt eller ei, ettersom jeg aldri har surret med silke før. 

Får prøve noen test-surringer med UP epoxy imorgen og se om det blir noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rødsprite? Mye rart i den. Aldri prøvd teknikken selv, men gjorde tabben ikke å tynne ut første "strøket" med aceton i flexcoaten engang ved vanlig lys nylon og den ble spottet. Selvom det lukter mer aceton eller MEK. er det etter min mening et"renere"produkt, dog ikke helsemessig. Her er et innlegg som underbygger dette:

Against traditional recommendations, the first coat must be thinned with a solvent to make this technique work – I use Denatured Alcohol (DNA) because I’d just rather not subject the blank and my lungs to more aggressive solvents like Acetone.

Others use Acetone with great results, but I must ask “why?” when DNA is safer and will do the same thing. With a ‘lite’ version of finish, I thin it with DNA like so - 3cc of resin, 3cc of hardener – and 3cc of DNA, AFTER the two-part finish is mixed and has sit for about 5 min. to rest. 

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det rødsprite? Mye rart i den. Aldri prøvd teknikken selv, men gjorde tabben ikke å tynne ut første "strøket" med aceton i flexcoaten engang ved vanlig lys nylon og den ble spottet. Selvom det lukter mer aceton eller MEK. er det etter min mening et"renere"produkt, dog ikke helsemessig. Her er et innlegg som underbygger dette:

Against traditional recommendations, the first coat must be thinned with a solvent to make this technique work – I use Denatured Alcohol (DNA) because I’d just rather not subject the blank and my lungs to more aggressive solvents like Acetone.

Others use Acetone with great results, but I must ask “why?” when DNA is safer and will do the same thing. With a ‘lite’ version of finish, I thin it with DNA like so - 3cc of resin, 3cc of hardener – and 3cc of DNA, AFTER the two-part finish is mixed and has sit for about 5 min. to rest. 

 

Ja, kanskje jeg rett og slett har blandet for tykt. Den er dog nærmest vann, men kan nok prøve meg litt frem med noe mer i blandingen. Når det kommer til rødsprit så var det ikke store forskjellen mellom den og den bubble burster. Sistnevnte brukte jeg rett og slett ved en tilfeldighet, men resultatet ble det samme som ved rødsprit.

Endret av PEJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du tar deg god tid trenger du ikke tynne epoxyen så mye, jeg synes det høres litt mye ut med 1/3 tynner, du reduserer styrken til epoxyen betraktelig når du tynner den ut. 

 

Som det fremgår av grafen under vil man ved 5% tynner redusere styrken til epoxyen ca 35%

Epoxyen blir også mer fleksibel og porøs når den er tynnet. Så min anbefalning er å redusere tynningen så mye som mulig bruker man god tid og påfører det første laget på en måte der det ikke blir fanget luft i eller under tråden vil dette fungere.

 

post-4593-0-86660500-1427008990_thumb.gif

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken med å tynne epoxyen er at den skal gjennomtrekke tråden, og alle kriker og kroker.

Jeg bruker sterkt fortynnet i to strøk, og så legger jeg på et eller to ufortynnet til slutt.

Mange måter å gjøre det på, men denne fungerer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at man søker å få epoxyen til å trenger helt igjennom surringene og legge seg uten at det oppstår luftbobler langs stangring foten. Jeg brukte også tidligere mye tynner i det første laget for å oppnå dette, men ettersom jeg har erfart at den svekkelsen av epoxyen som oppstår når man fortynner for mye har konsekvenser for levetiden på surringene og da spesielt på stripping guiden har jeg prøv meg frem og funnet ut at man kan redusere tynningen betraktelig, så sant man tar seg god tid og gir al luften en mulighet for å trenge ut. Videre vil det ved stor andel tynner kunne føre til at epoxyen krymper og det da vil kunne oppstå et luftlag langs foten på stangringen.

 

Men som sagt, det funker med tynnet epoxy også, har brukt det på utallige stenger uten at det har gått galt, men jeg har det siste året hatt to tilfeller der jeg er relativt sikker å at det er den svekkede epoxyen som er grunnen til at jeg har fått vandring på en skyte ring og luft langs foten på en annen skyte ring.

 

Men tilbake til spørsmålet i tråden. Det at tråden ser møkkete ut kan skyldes at det blir fanget luft i eller under tråden. Hvis dette skjer vil du kunne se tråprofilen som som et lysegrått mønster i surringene. Måten jeg unngår dette på er å starte med å legge en dråpe epoxy på starten av stangring foten og fyller på dette punktet helt til luftrommet langs foten er fylt. Deretter legger jeg på mer epoxy oppe på foten og fører det ned langs surringen. Det som er viktig er å aldri legge epoxy på tråden der den ikke er mettet med epoxy, for da sperrer du luften inne og den har ingen "flukt vei". Dette er som sagt letter å gjøre med fortynnet epoxy men det er fult mulig å få det til med minimal bruk av tynner også, det tar bare litt lenger tid.

 

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri merket at epoxyen blir svakere ved tynning. Men nå her jeg gått over med ufortynnet etterpå, det spiller kanskje inn.

Når du sier vandring, forstår jeg deg rett når den har beveget seg, enten sideveis eller frem/tilbake inne i surringen?

Ser du noen merker eller noe, som om epoxyen har krakelert?

Jeg synes jeg får et bedre resultat når jeg tynner, synes jeg kan ane en gråhvit tone i de ufortynnede, og det ser jeg ikke på fortynnet. Ikke hatt noen krympeproblemer. Og godt er det.

Men får du det til å funke uten tynning så er jo det veldig bra, lukter ikke akkurat godt av den tynnede blandingen.

Forskjellige erfaringer er jo bare artig.

Likte beskrivelsen i siste del av innlegget ditt, det er spot on!

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget noen gjennomsiktige surringer med hvit silke. Blandet epoxyen med booble buster. Prøvde også med rødsprit. Begge deler gjorde at selve tråden ble gjennomsiktig. MEN selve tråden blir seende litt møkkete ut på ulike områder. Det er da hvit silke på hvit klinge.

Noen som har opplevd noe liknende?

Har dessverre ikke bilde

P

Hvordan ser dette møkkete ut, har du noen nærmere beskrivelse? Bilde hadde vært det beste, men ser du ikke har det.

Er det forresten på Rodgeeks blanksene du bygger? Har ikke kommet i gang med min enda(har dessverre ikke hatt tid)

Har du dannet deg noe inntrykk av de stengene?

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri merket at epoxyen blir svakere ved tynning. Men nå her jeg gått over med ufortynnet etterpå, det spiller kanskje inn.

Når du sier vandring, forstår jeg deg rett når den har beveget seg, enten sideveis eller frem/tilbake inne i surringen?

Ser du noen merker eller noe, som om epoxyen har krakelert?

 

Ja det stemmer bevegelse frem og tilbake i surringen, ingen krakelering, men det kan tenkes den har fått eg en liten kakk slik at den har løsnet, men jeg tror det kan skyldes svekkelse i epoxyen. 

 

Krymping har jeg bare opplevd en gang, først forsto jeg ikke hva som hadde skjedd, da surringen så perfekt ut når stanga var ferdig, når jeg tittet på den igjen etter et par dager var det en smal men markant luftboble langs hele foten. Skjønte ikke hva det var før jeg leste litt om epoxy tynnig og hvilke effekter det kan ha. Ved mye tynner vil det vist kunne ta flere dager før tynneren jobber seg ut av epoxyen, så der det ligger tykt med epoxy vil den kunne krympe pga flukten av tynneren. Og det var langs foten på guiden og der ligger det jo et greit lag under surringen.

 

Men som sakt, jeg har kunn hat to tilfeller av flere hundre surringer så det går stortsett bra. Jeg må fortsatt bruke litt tynner på det første laget for å få det perfekt, men jeg har redusert helt ned til det absolutte minimum. Jeg kompanserer også ved å varme opp stangemnet litt før lakeringen for at den ikke skal tykne pga temeraturen.

 

Ivar

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...