Gå til innhold

Rio Trout LT - WF eller DT


Ondrej

Anbefalte innlegg

Umiddelbart vil jeg mene, at det næsten er underordnet om man vælger WF eller DT udgaven af Riot Trout LT, idet WF linens hoved i #4 er hele 13,7 meter ........ det er vel de færreste som holder mere en det i luften, når det er præsentationsfiskeri ;-)

 

Jeg har selv indkøbt både WF og DT udgaven af linen, men har endnu ikke afprøvet dem til praktisk fiskeri. På græs kaster de begge ganske forrygende på mine stænger med medium aktion.

 

mvh

Allan

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvis dette var ment bare som at jeg burde lese først eller det er bare trolling, men beskrivelsen på de 2 er helt lik og svarer ikke noen ting av det jeg spurte. Og akkurat derfor spør jeg her  ttongue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at Tom ikke sendte linkene for å "trolle". Da Allan ga deg forklaring, og beskrev likheten, var jeg selv inne på siden til RIO. Det stemmer at de ytterste 28 fot er like før body.

Du spør om fordeler / ulemper. Hvis de begge er ganske like å kaste og fiske med er det en klar fordel med DT lina. Da den ene enden er slitt kan du snu lina. Da WF lina er slitt må den kastes.

Endret av hansjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hansj sier,er ikke meningen å trolle,men det er vesentlig å legg merke til forskjellen

mellom de to.

Noen ganger vil vi skyte line,og noen ganger vil vi holde mer utenfor å ikke skyte line.

Å se taperingen på lina forteller veldig mye ettehvert som man får erfaring med liner.

Fordelen med en WF line er at den skyter bedre.

Fordelen med en DT er at man kan ha mer snøre utenfor stangtuppen.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en WF line er at den skyter bedre.

Fordelen med en DT er at man kan ha mer snøre utenfor stangtuppen.

 

Tom.

Dette er det jeg lurte på. :)

 

Jeg så på Rio sider lenge før jeg har skrevet dette og jeg så på profiler av de to. Det er klart at første 14 meter er like, så der forventet jeg ikke noe forskjell. Jeg bare ikke viste forskjellen når man drar ut mer enn de 14m...

 

Takk til alle for bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig kjøpt DT #2. Gleder meg enormt til å prøve det. Spørsmålet ditt og svar fra Allan var som bestilt.

Ja, det var et fint svar. Som sagt jeg forventet ikke mye forkjell men tenkte, hvis det var ingen forskjell, hvorfor lager de da 2 versjoner? Og siden det er mange kjente folk her, er det lurt å spørre.

 

Har selv #2 WF og det er kjempe fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjøpte et Rio LT WF snøre i vinter, er godt fornøyd med taperingen og hvordan snøret oppfører seg i luften. Det jeg ikke er så fornøyd med er at jeg syntes jeg må strekke det mye for å få ut "minne"i snøret. Det kan ha noe med at det har vært ganske kaldt (5-12 grader ) og at linen vill fungere bedre i varmere vær. Har tidligere brukt SA Ultimate Trout (Sharkwave og Vanlig) byttet til Sharkwave snøret. Jeg syntes det rettter seg bedre på vannet og er meget lett kastet, lite friksjon (ingen fordel ved vannkast). Sharkwavew snøret bråker litt når du kaster, men hvis du tåler det, er det et godt tørrflue snøre syntes jeg. Jeg har det både på treer og firer stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med DT-liner er jo at du kan snu dem når de blir slitt. Halv pris der altså <<l

 

Hva gjelder LT lina har jeg prøvd den og jeg likte den ikke. Den blir veeeeldig rolig. Skal du i tillegg slå over opp mot to stanglengder fortom, så må du sette noe fryktelig med hastighet for å kompensere for frafallet i kraft mot tuppen. Kort og godt synes jeg lina gir meg for mange begrensninger i fortomsvalg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...