Gå til innhold

Knuteløs overgang mellom line og fortom


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke fornøyd nok med de overgangene jeg har brukt for å koble fortommen til lina.

Enten det har vært nåleknute, løkke i løkke eller slukknute i løkke for å nevne noen, så synes jeg det innimellom kan lugge i toppringen når jeg drar den gjennom. Værst er det når man kjører en fin fisk, det siste jeg vil tenke på er om knutene vil passere... Spesielt om fisken skulle snu så... Grøss!

Jeg satt og surret litt med noe tråd fra stangbyggingen, noen buttdeler av tvunnet fortom og et gammelt snøre.

Jeg har nå prøvd å bendsle fortommen til lina med nylontråden, og sikret dette med superlim.

Noen som har erfaring med å skjøte på denne måten? Det virker sterkt i hvert fall. Men hvordan vil dette bli over tid?

Og finnes det andre knuteløse måter, eller overganger som er jevne og passerer toppringen like greit hver eneste gang?

post-2542-0-09596100-1451935385_thumb.jpeg

post-2542-0-32296100-1451935396_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en rekke ulike alternativer, deriblant ditt.  Utfordringen er at området du bendsler og bruker lim på blir veldig stivt, og du vil fremdeles få en form for lugging - selv om den er mindre enn ved knuter.  Videre vil den kunne trekke ned linetuppen, men for deg er vel ikke det noe problem - er vel mest synk 3 det går i der i gården.  I tillegg vil den ikke være sterk nok.  Kanskje med en gang, men når den har gått et par runder med bøy og press gjennom toppringen vil festet fra superlimet brekkes opp, og da er det kun bendslingen igjen.  Den vil ikke holde.  Jeg forsøkte en lignende variant (som er beskrevet i egen tråd her inne) hvor jeg tredde fortommen inn i selve fluesnøret, limte og bendslet.  fordelen var at den ble veldig tynn, nesten ikke noe bygging, men forøvrig med de samme ulempene som hos deg - stiv og svak.  Etter uttallige testinger har jeg kommet frem til følgende:

 

Det beste er en godt bundet nåleknute med kun 3 turn.  Stramme skikkelig, teste og dra for å være sikker på at knuten drar seg skikkelig til.  Klippe ned tuppene maksimalt, og deretter dekke det hele med en tynn og jevn kappe av Aquasure.  Passe på at overgangen mellom line og fortom blir smooth, uten motkanter.  Kan også bruke UV-lim, det er lettere, men det er ikke så sterkt, og den vil slites bort etter hvert.  Da er det for så vidt bare å ta en runde til.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk nål og lag hull inn fra tuppen og ut ca 15mm opp på lina. Varm nål litt med flamme og trekk den ut.

Tre tynn fortomm ende inn fra hull på siden av lina. Klem inn ca 1 cm av buttenden på fortom med tang så lynlim har noe å fest i. Trekk inn i og la limet herde.

Klipp av det som stikker ut og fikser enden av fortomen inn i line. . Surrer over med sterk bindetråd og bittelitt lim over hull og glatter ut mellom line fortom i en strøken kon.

Har aldri løsnet, selv ikke etter tropiske arter

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt om den metoden Lars p skriver om nå. Ser grei ut til vanlige fortommer, men jeg bruker flettet fortom, så den blir ganske tykk.

Vet ikke om det spiller noen rolle..?

Lillevann har helt rett i ar det blir et stivt område, men jeg er usikker på om det blir noe problem det er sjelden jeg har veldig mye vinkel mellom snøre og toppring. Litt ved kjøring av fisk.

Nå som denne er nylimt, så klarer jeg ikke dra den fra hverandre, men det spørs jo som du påpeker hvor lenge det varer.

Hvordan tror du det vil bli med nåleknute på en flettet fortom?

Er mest slow intermediate, og noe fast og hoover. Uansett ikke noe problem om tuppen dras ned litt.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mulig litt forskjell på limet som gir stivhet i skjøt. Jeg bruker Loctite 406 som er for gummi og plast og den fungerer bra. Greia er å bruke sterk tynn tråd tråd som skjærer seg "litt inn " i lina og få surringer.

Bruker dette på vanlige liner. Glassliner fungerer det ikke på dessverre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å surre litt på noen snører jeg bruker en del. Overgangen blir jevn og jeg kan ikke tenke meg at dette vil ha noe problem med å henge i stangringene. Solid virker det. Får håpe det blir litt holdbart også. Skal teste det ut litt for å se i hvert fall. Tipper kraftoverføringen er god i en sånn overgang i det minste.

post-2542-0-44551400-1452023101_thumb.jpeg

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd Truls. Jeg må stille et kanskje dumt spørsmål (innrømmer glatt svake fysikkkunnskaper...): Har måten overgangen lages på noe å si for det du omtaler som "kraftoverføring"? Er det egentlig noe å vinne/tape på akkurat dette? Den blir jo pen og glatt og sikkert aerodynamisk ol. men har det egentlig noe særlig å si for energioverføring fra line til fortom?

- sorry for litt o.t. men lar det stå til.

I beste mening,

Øyvind

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd Truls. Jeg må stille et kanskje dumt spørsmål (innrømmer glatt svake fysikkkunnskaper...): Har måten overgangen lages på noe å si for det du omtaler som "kraftoverføring"? Er det egentlig noe å vinne/tape på akkurat dette? Den blir jo pen og glatt og sikkert aerodynamisk ol. men har det egentlig noe særlig å si for energioverføring fra line til fortom?

- sorry for litt o.t. men lar det stå til.

I beste mening,

Øyvind

Jeg trur det har det. Min tanke er at man bruker så mye tid og tanker på denne hobbyen at hvis feks en perfekt skjøt gir meg noen små prosent bedre sjanse på drømmefisken så er det verdt det.

Fysikken i mine øyne med en sånn skjøt kontra en fabrikkløkke, er man ødelegger ikke frontaperingen med å plutselig doble tykkelsen på lina og samtidig doble butten på fortom. Det punktet må bli en treghet /brudd i overføringen av energi i kastet. Men dette er sikkert nerding som utgjør kanskje en promille....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg noen gode fysikkkunnskaper jeg heller. Langt derifra.

Men på denne måten blir buttdel og lina sammensveiset, og jeg innbiller meg at man får kraften fra lina direkte overført til fortommen.

En løkke i løkke så vil man ha en litt vinglete sammenkobling føler jeg. Fant ikke noe bedre ord...

Tror på denne måten man får en bedre overrulling. Her er jeg muligens på tynn is både faglig og uttrykksmessig.

Hovedsaken til at jeg ønsker å prøve denne måten er først og fremst å unngå knuter som kan lugge i stangringene.

Men når jeg ser resultatet så føles det så sammensveiset, og at fortommen blir en direkte forlengelse av snøret.

Hadde vært artig om noen med kunnskap om fysikk ville sagt noe om dette.

Jeg vet ikke, men det føles sånn. Meget mulig bare noe jeg innbiller meg.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig glad i de flettede fortommene, og kommer ikke til å bruke annet (før det måtte dukke opp noe veldig mye bedre...)

Linker til en tråd hvor det står en del om de.

 

Anbefales!

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/26098-magne-fjellstad-sin-tvunnede-fortom-basert-p%C3%A5-staffanmetoden/?hl=magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere sesonger brukt min egen variant av Staffans tvinna fortommer som jeg lager med en shorb loop i buttenden. Sammen med en liten hjemmesveisa løkke i enden av snøret glir dette så godt som uten motstand både ut og inn gjennom stangringene. Viktigst av alt er derimot at det gir en kobling med 100% styrke som jeg kan stole helt og fullt på i hele fortommens levetid.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har surret og festet en del fortommer til snører, og en variant jeg liker veldig godt er den på bildet.

Jeg surrer med en silketråd, og den blir transparent når man har på superlim.

Bruker samme silketråd som jeg surrer stangringer med. Synes overgangen ser veldig bra ut.

post-2542-0-42628700-1454004687_thumb.jpeg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...