Gå til innhold

Proppelering og krøllete fortom


Anbefalte innlegg

Har vært ute 3 ganger foreløpig. Det jeg har opplevd så langt, er mye vind, lite vak og mye frustrasjon. Har innimellom vært veldig plaget av fortommspiss som krøller seg som julebånd på pakker. Merker det ikke særlig på 5x spiss, men på 7x er det nesten uten unntak blitt "julepakker" av kastinga mi i år.

Er det noen som kan hjelpe en frustrert sjel med god løsninger på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute 3 ganger foreløpig. Det jeg har opplevd så langt' date=' er mye vind, lite vak og mye frustrasjon. Har innimellom vært veldig plaget av fortommspiss som krøller seg som julebånd på pakker. Merker det ikke særlig på 5x spiss, men på 7x er det nesten uten unntak blitt "julepakker" av kastinga mi i år.

Er det noen som kan hjelpe en frustrert sjel med god løsninger på dette?[/quote']

 

Hm.... kan se ut til at du har laget noen "nye" fluer i vinter, men ikke brukt rett matrialer og teknikk... 8)

på så tynn fortom skal det lite til om du har kødda litt med hackelet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Dette kan forekomme hvis f.eks vinger er usymmetriske. Palmerhackle er tidvis plagsomt. Bruker å krysse dette litt for å unngå at flua kun roterer i en retning.....

Mange fortomsmerker har en større evne til å tvinnes enn andre.

Selv gikk jeg tidligere over fra Climax til Rio grunnet dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortommsbytte for min del kan være løsningen. Har brukt ett "billig" merke så langt i år, men kjøpte 5 pk Rio i dag.

Håper det gjør susen.

En annen ting: Er det ikke mulig å finne opp en type "svirvel" som man bruker på sluk?

Vet dette med vekt osv, men vi hadde folk på månen for snart 100 år siden jo......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke nødvendigvis å bytte merke. Når vi fisker med fluer som har stor luftmotstand og lett snurrer i lufta er det viktig å tenke på kastingen.

 

Åpne opp buktene litt og sett ned farten på snøret. Det hjelper mye. Så må du heller "jukse" litt med presentasjonen og trekke tilbake snøret i nedlegget i stedet for å presentere med et "smack". La buktene få strekke seg helt ut og kast rooolig.

 

Det funker mye bedre enn å bytte til et eller annet merke som har super turbo GT + egenskaper. Slik finnes nemmelig ikke. Men missforstå meg ikke det er stor forskjell på kvaliteten på fortommene. Riktig kasting er pri 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Er ofte fluene da som gjør dette, feil binni fluer er som en propel, gjerne tett hackel feks. Brente vinger etc

 

Annen greie er jo å prøve å åpne bukta litt når du kaster,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne opp buktene litt og sett ned farten på snøret. Det hjelper mye. Så må du heller "jukse" litt med presentasjonen og trekke tilbake snøret i nedlegget i stedet for å presentere med et "smack". La buktene få strekke seg helt ut og kast rooolig.

 

 

Tror dette er tingen i mitt tilfelle. Vi kan jo se på det når vi evt fisker sammen.

 

MEN HVEM LAGER SVIRVEL??????????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Sjøberg,

MEN HVEM LAGER SVIRVEL??????????????????????

 

Jeg kan ta en titt i helga.

 

Mustad lager fluesnapper :shock: Setter du på det får du ikke være med meg på tur :mrgreen: Hva blir det neste? Rød og hvit "nappindikator" og blysøkker laugh.png' alt=':lol:'> Nei, vennen! Store gutter lager knuter :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...