Gå til innhold

Winston B3X klasse 3 eller 4..?


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bygge meg en winston B3X i klasse 3 eller 4.

De fleste stangserier har noen modeller (lengde/klasse) som utpeker seg som bedre eller "værre" enn naboene i serien.

Jeg skulle gjerne hatt noen data på disse stengene, men det har jeg ikke klart å finne.

Valget står mellom 8,6` klasse 3 og 8` eller 8,6`klasse 4

Er det noen som har vært borti en eller flere av disse stengene som ville skrevet noen ord om hva de synes..?

 

Har lyst til å bygge meg en lett stang til markafiske, som gir mye følelse og glede, og lette presentasjoner, samtidig som den er mulig å legge litt lengre kast med når nødvendig...

 

Om noen skulle ha noen meninger rundt dette, så hadde jeg satt pris på om det deles!

 

TAKK!

 

Mvh Truls

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med Winston, så mine betraktninger er mer av generell art, og kan nok havne i kategorien synsing, da jeg ikke har fakta og konkrete data.

 

Jeg har fisket ganske mye med forskjellige stenger i klasse 3 og 4.  Skal du ha EI stang i disse klassene, gå for #4!  Det er vesentlig mere punch i klasse 4 en 3.  Klasse 3 er mer ei finstang for kortere kast i omtrent vindstille vær, klasse 4 blir vesentlig lettere å bruke under litt mere krevende forhold.  Normalt har jeg ingen problemer med å ta bare firer'n for en dags fiske i marka.  Skulle jeg tatt bare treer'n hadde jeg sjekka yr.no nøye før jeg dro, og det skulle vært ei gunstig værmelding før jeg ikke hadde sikret meg med ei litt kraftigere reservestang!

 

Spesielt mellom #3 og 4 er forskjellen stor synes jeg.  Mye mindre forskjell mellom #2 og 3, og mellom #4 og 5. 

Nå varierer dette sikkert også endel mellom de forskjellige merkene, men på generelt grunnlag er min oppfatning slik.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du til markafiske fra før?

 

Jeg har bygget meg en toer, og har en klinge i klasse fire, men den er nok såpass stiv at den klassifiseres som en femmer.

Har flere femmere forøvrig. synes det blir litt overkill.

 

 

Er forøvrig glad for alle meninger, enten de er vitenskapelige, eller om det må kalles synsing!

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med Winston, så mine betraktninger er mer av generell art, og kan nok havne i kategorien synsing, da jeg ikke har fakta og konkrete data.

 

Jeg har fisket ganske mye med forskjellige stenger i klasse 3 og 4.  Skal du ha EI stang i disse klassene, gå for #4!  Det er vesentlig mere punch i klasse 4 en 3.  Klasse 3 er mer ei finstang for kortere kast i omtrent vindstille vær, klasse 4 blir vesentlig lettere å bruke under litt mere krevende forhold.  Normalt har jeg ingen problemer med å ta bare firer'n for en dags fiske i marka.  Skulle jeg tatt bare treer'n hadde jeg sjekka yr.no nøye før jeg dro, og det skulle vært ei gunstig værmelding før jeg ikke hadde sikret meg med ei litt kraftigere reservestang!

 

Spesielt mellom #3 og 4 er forskjellen stor synes jeg.  Mye mindre forskjell mellom #2 og 3, og mellom #4 og 5. 

Nå varierer dette sikkert også endel mellom de forskjellige merkene, men på generelt grunnlag er min oppfatning slik.

Veldig enig i betraktningene om graden av forskjell mellom de ulike lineklassene, derfor jeg vil vite hva han allerede har.

 

MEN om du f. eks lader opp 3'er stanga med Guideline Presentation så er det utrolig hva du kan få ut av en 3'er....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst har du for mange stenger  pppolice

 

Det eneste rådet jeg kan gi er at du bør velge 8' om du går for stang klasse 3. Jeg ville aldri hatt en 3'er stang som er over 8 fot - med mindre vi er over på myke nymfestenger. Med en 3'er stang setter du fine linebukter med stenger mellom 7 og 8 fot. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange stenger..? Er ikke det en umulighet... :-p

Du har selvfølgelig helt rett i det, men det blir fort sånn når stangbygging har blitt en hobby også.

 

Tenker imidlertid å lage meg en stang som vil være et klart førstevalg.

Ut fra det som skrives her, og jeg har lest, så er det kanskje klasse 4 som er en knapp favoritt, er redd klasse 3 kan bli litt spedt... (mange stenger liker jeg best med snøre en klasse opp, derfor treeren er med i vurderingen)

 

Men 8` kontra 8,6` oppleves ofte ganske forskjellig, noen som vet/mener eller har lest noen om at det er en forskjell på disse i B3X?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...