Gå til innhold

Hva legger du i "del godene"?


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Bra skrevet Knut :)  
Jeg ser du referer til Usa her, og det er godt.  
Der borte har de meninger som vi alle ikke alltid her i Norge følger med på, og hever oss over, men når det gjelder friluftsliv og fiske, og alt innen det så er de størst i verden. 
Jeg har ikke tid til å være samfunnsviter, men der borte generer fiske med strenge regler, og ikke minst et lønnet oppsyn et meget godt fiske for alle som bor der, og alle turister som besøker. 
Du har vært en bauta når det gjelder Oslofjorden i mange år, stor respekt :) :)
Jeg /vi som har fiske etter andre arter en (sjø) ørret har andre problemer.  
Jeg skulle gjerne engasjert meg mere i akkurat dette. 
Jeg jobber i butikken i nærområdet, jeg hører, og ikke minst ser hva/hvem som fisker, og hva dette "kan" medføre over tid. 
Jeg kan allerede bekrefte godt fiske jeg bare kan glemme nå fremover. 
Men hvem i huleste bryr seg om hvitfisk i ferskvann ? 
Øyern er vår mest artsrike ferskvanns, men det tempo det høstes idag av alle arter har nok desverre ikke noen Nordmann noen gang vært i nærheten av. 
Jeg frykter fremtiden for dette vassdraget, fordi historien viser at ingenting er utømmelig. Jeg er meget bekymret fordi høstingen er så veldig intens og langt forbi det vassdarget noensinne har opplevd selv fra oss nordmenn.  Alt skal spises.
Du kjemper en flott kamp. Blitt mye mere engasjert etter dine innlegg. 
Med vanlig hilsen frusteret fyr som ikke vet hvordan man skal anripe akkurat dette problemet. Fordi dette er et meget stort problem få vet om
Dette er jo på lik linje et fiske som engasjerer mange flere en de få privilgerte som kan reise til et laksevassdrag og høste av det eneste som det bevilges forskining og penger til.
Oslofjorden for folk flest er jeg enig i, men å skrike for laksefiske som ganger i de fleste tilfeller de få av oss er jeg på grensa til å ikke støtte. 
Nå har jeg sikkert formulert meg litt feil osv osv , men det er så mye bekymringsverdig å ta tak i , både i fjord og i ferskvann. 

Vi er helt på villspor og jeg skjønner ikke/orker ikke/ vet ikke hvor man skal starte :) :)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går sto det igjen en reportasje i Tønsbergs blad, en av avisene jeg har skrevet flest leserinnlegg til, om arbeidet med å få tilbake torsken i Ytre Oslofjord. Det skjer ting og opprettelsen av de to nasjonalparkene har betydd en god del for oppmerksomheten rundt mangelen på fisk og hummer. Jeg vet at det jeg har skrevet har blitt lest av politikere og i følge en fra kommunestyret på Nøtterøy er interessen for livet i havet, og vern noe helt annet enn for bare noen år siden. Hadde alle dem som skriver flotte egne blogger  også tatt seg tid til å skrive om eller kommentere vern hadde vi kommet mye lenger. Men sånn er det dessverre ikke. Dette er en flott miljøsak som hverken miljøvernere eller miljøpolitikere vil snakke om. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har lagt ut det jeg skrev i avisa http://www.amta.no/d...kt/o/5-3-134901 hos "miljøvernere" og diverse organisasjoner med fokus på havet og spurt om noen vil kommentere. Trodde naturligvis ikke at noen ville svare og fikk rett. Heller ikke Østfold jeger og fisk fikk noe svar da de spurte om det er rett at noen få personer skal få ødelegge for så mange. Man innbiller seg at ved ikke å svare er man nøytrale men det man gjør er å støtte dagens fordeling som man mener er rettferdig og forsvarlig. Hvorfor ikke bare si det rett ut? 

Friluftsfjorden!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...