Gå til innhold

Real vs Adventure


Anbefalte innlegg

Som tidligere var det også i år meningen og bruke Real som mat på ukesturen,men den har av ukjent grunn mer eller mindre forsvinnet fra hyllene i mine butikker.Adventure har nå tatt over hylleplassen og i den forbinelse lurer jeg på om det er noen her på forumet som har noen kjennskap til dette produktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real har i en perriode frem til høsten en begrenset levering grunnet oppgradring av fabrikken. Forhåpentligvis kommer de sterkt tilbake. Sportsnett.no har real inne!

Hører gjerne om erfaringer med Adventure jeg også!

 

Fant denne infoen hos friluftsliv.

Her er det beskrevet 2 porsjoners pakker med de fåes nå også som porsjonspakker.

 

Adventure Food

-Ny turmat på markedet

 

Det nederlandske produktet Adventure Food er ganske nylig lansert på det norske markedet. Produsenten har i alt 19 forksjellige tørkede produkter i sitt sortiment, fordelt på frokost, middag og dessert.

 

Felles for alle rettene er at de kommer i pakninger med to porsjoner. Alle rettene må derfor tilberedes i kjele og serveres på asjett. Når en er vant med porsjonspakninger hvor en kun skal tilsette varmt vann, blir dette noe mer komplisert. Det medfører i tillegg mer oppvask. På den positive siden noterer vi imidlertid at pakkingen i dobbeltporsjoner gjør at maten tar mye mindre plass i sekken.

 

Frokost

Adventure Food har tre forskjellige frokoster i sitt sortiment. Retten som kalles ekspedisjonsfrokost er havregrøt med tilsetninger av andre korntyper, rosiner, hasselnøtter og eplebiter. Smaken var god, selv om det aner oss at den kan bli litt kvalmende i lengden. Det gjorde seg også med et par desiliter ekstra med vann i forhold til oppskriften. Crüesli frokost er en kornmusli, hvor en kun skal tilsette kaldt vann. Vi var litt uenige om det smakte best med kaldt eller varmt vann her, men at det var en svært enkel frokost som ikke smakte så aller verst – det var vi enige om.

Begge disse rettene har et energiinnhold på drøyt 1200 Kcal pr. pose. Når to personer skal dele frokosten blir dette lite på turer med en del aktivitet. Med tanke på at en person i kontorjobb forbrenner omkring 2500 Kcal på en dag, blir det lite med bare 600 Kcal til frokost. Sultfølelsen meldte seg også raskt etter at teltet var tatt ned og dagens mars var begynt. Vi anbefaler derfor å beregne en pose frokost pr. person på lengre turer. Da får du en frokost som holder deg gående i timevis. Prisen på 65 kroner pr. pose blir imidlertid ganske stiv når den ikke deles på to personer, spesielt når tilberedningen ikke er nevneverdig enklere enn for tradisjonell havregrøt – som tross alt har et helt annet prisnivå.

Blant frokostrettene finner vi også en omelett, som smaksmessig var helt i toppklassen. Resultatet ble desidert best og mest luftig ved steiking i panne med lokk – uten å snu omeletten i panna. Med sine 570 Kcal er imidlertid dette på ingen måte tilstrekkelig for to personer som skal ut og jobbe fysisk hardt. Som frokost på rolige dager, og ikke minst som variasjon i et ensformig kosthold på lengre turer har retten likevel helt klart en misjon.

 

Middag

Blant de ni middagsrettene til Adventure Food finnes fire vegetarretter. Rettene skal stort sett kokes opp i kjelen, og så settes til side i ti minutter før servering. Tilsetter man litt palmeolje, som leveres i form av små flak i pose, blir det lite problemer med svidd mat. Det skader ikke å tilsette opp mot to desiliter ekstra vann i forhold til det som er angitt på posen. De middagsrettene vi har prøvd har smakt godt, men smaksopplevelse er så klart en individuell og subjektiv.

Energiinnholdet ligger i området 883-963 Kcal for to porsjoner. Dette er i likhet med frokostrettene i underkant av det vi kunne tenkt oss. Til sammenlikning gir middagsrettene til Drytech stor sett rundt 600 Kcal pr. porsjon. Energiinnholdet i middagsmåltidet kan imidlertid økes ved tilsetting av fett. Metthetsfølelsen var også større etter middagene enn etter frokosten – muligens fordi de fleste middagsrettene skal tilsettes relativt mye vann.

Man kan også avslutte middagen med en av dessertene som er tilgjengelige. Vi prøvde en sjokolademousse, som smakte friskt og godt av sjokolade og appelsin. Den var også svært enkel å tilberede – man rører ut pulver i vann. I tillegg til å spre bøttevis med trivsel sørger desserten for ekstra energitilførsel

 

Variasjon

Når alt kommer til alt ønsker vi den nye aktøren velkommen på markedet. Det trengs seriøse konkurrenter til Drytech, ikke minst med tanke på å gi variasjonsmuligheter i matveien. Vi var spesielt begeistret for de litt mer utradisjonelle innslagene i menyen, som desserter og omelett. De kommer garantert til å bli med på våre lengre turer, hvor variasjon i matveien blir mer viktig enn ellers. For vegetarianere er det også god grunn til å sjekke middagene til Adventure Food.

 

Positivt

+ Gjennomgående god smak

+ Store variasjonsmuligheter

+ Flere frokostalternativer

+ Tar liten plass i sekken

 

Negativt

- Høy pris når en bruker en hel pose pr. person.

- Relativt lavt energiinnhold

- Må kokes i kjele

 

Konklusjon

God og variert smak, men pass på så du får nok energi – porsjonsangivelsene er i knappeste laget på tøffe turer.

 

Prøvd av: Bengt Egil Rotmo, Randulf Valle og Hilde Furuholt

Bruksdøgn: ca. 10

Pris: Frokoster 65,- Middager 79,- Desserter 55,- ( pris for to porsjoner)

Importør: GreatOutdoors

Mer info: www.adventurefood.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I posen med Adventure som jeg kjøpte på XXL tidligere i uken, sto det at man skulle helle vannet i posen på samme måte som med Real.

 

Jeg kjøpte den som heter Beef Sateh, eller noe sånt. Smaken var helt prima for et "posemåltid".

 

Som jeg ser det, har Adventure noen ulemper i forhold til Real:

¤ Prisen på XXL er 10,- høyere for Adventure enn Real

¤ I følge instruksjonen på posen, skal man vente i 10 minutter før man kan spise Adventuren, mot 5 minutter for Real

¤ Real har lynlås, det hindrer noe varmetap når maten står og godgjør seg, men viktigst for meger at da kan jeg lukke posen skikkelig etter bruk og slipper å få klin i sekken.

 

Punkt 1 og 3 er viktigst for meg.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...