Gå til innhold

Synkesnører, vekt og tips


Jonas Eilertsen

Anbefalte innlegg

Heisann! Sitter på ramma etter en meget hyggelig tur etter sjøørreten og reflekterer litt over hendelsene, turen endte på ett eller annet vis med mange særdeles morsomme møter med passe stor sei, og har lyst til å prøve å angripe seien litt mer målrettet da den som oftest er litt enklere å ha med å gjøre enn sjøørreten akkurat nå. 

 

I frykt for å skape enda flere fæle bilder på netthinnene deres skal jeg fatte meg i korthet,  eeengel skal kjøpe meg et synkesnøre som virkelig får flua ned, men er litt usikker på vekten på disse, har sett på forskjellige snører og i klasse syv ligger de på rundt 12-13 gram, noe som i mitt hode høres alt for lett ut, men er det noe med densiteten på disse sammen med en mye mindre diameter som kompenserer for den manglende vekta? Og er det noen som har forslag til et knakende godt snøre?

Skal forøvrig brukes på en Hardy Proaxis X #7

Endret av Jonas Eilertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du f. eks rio outbond  synk 7 så synker det 17 cm i sekundet uansett vektklasse eller lage din egen klump av Rio  tc14- , eller SA streamer express, eller Airflo forty pluss  (sniper) i   7synk .Hemmeligheten kastemessig er er kort fortom, behøver ikke å være tapert. Jeg bruker 0,40 og bare en bakslang. Jeg ruller flue opp fra dypet og tar en baksleng. Ser kanskje ikke pent ut men går langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken synkegrad er du på jakt etter?

Sei er en artig fisk, sprek som bare det når den er av litt størrelse.

Jeg skulle gjerne vært flinkere til å finne "andre arter" med fluestanga.

Man får gjerne litt tunnelsyn når ørret er med i potten.. Synk 5-6-7 er alle innenfor.. men det jeg lurer mest på er vekta på klumpen, som jeg synes blir oppgitt så lett, er 12-13 gram i #7 rett vekt for en stang i #7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten er i utgangspunktet riktig om man tar utgangspunkt i AFTM og de første drøyt 9 meterne.

Men nå er det mange stenger som jeg synes har godt av mer vekt enn hva tallet på klingen skulle tilsi.

Om du synes det føles litt for lett, så er det ikke noe galt i å gå opp en klasse eller to på snøret.

Jeg har flere stenger som jeg fisker med snøre som er en eller to klasser høyere, og hvor jeg synes det passer bedre.

Ta foreksempel en titt på SA Frequency snørene. Gode snører som ikke koster all verden.

Velger ofte disse en klasse opp.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt avhenger selvfølgelig av stanga. Hardyen er rask så jeg ville tippe mellom 13-15,5 gram på de første 9,15 metrene. Min mening er at at en synk sju ikke bør være noe særlig lengre eller kortere da den kan bli ustabil. På en synk sju klump fra de merkene jeg nevnte tidligere er synk sjudelen helt jevn og ingen tapering, slik at den kan kuttes i forkant avhengig av stang og preferanser. Kjøper du outbond short eller airflo er den ihvertfall tung nok hvis du kjøper aftm 7. PS SA lina heter nå sonar sink.Ut fra mine erfaringer er det å kaste  med en synk sju line en helt annen opplevelse kastemessig enn en flyt eller intermediate line av samme type. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...