Gå til innhold

Arbeidsvei og effektiv fluekasting


Truls

Anbefalte innlegg

På fluefiskemessa til gero så var det en kastedemo som ble holdt. Det ble vist noen enkle artige prinsipper, og sammenligningen med å drikke fra en boks var artig, og kastingen som ble demonstrert var god med bruk av kun korte bevegelser med atrm og skulder. Men om man skal kaste effektivt, og samtidig få litt lengde, vil det ikke være gunstig å få øvd inn vesentlig større arbeidsvei.

Eller vil det være bedre å øve kun på akselerasjon, krafttilførsel og stopp ved bruk av kort arbeidsvei. Har ved tidligere anledning hatt kurs med mathias lilleheim som er i motsatt ende av skalaen, og han lærer bort det å bruke hele kroppen for å oppnå lang arbeidsvei og potensielt store lengder.

Her er det sikkert mange stilarter, men hva synes du er mest hensiktsmessig for fiske, med kontrollerte kast for presisjon, presentasjon og lengde.

Prøver i all hovedsak og få noen nye ideer til egen kasting med ønske om å lære mer, eller andre fremgangsmåter.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema, Truls :)

Min opplevelse er at ordet "effektiv" i forbindelse med fluekasting ofte brukes av instruktører og guruer som har en bestemt stil(deres stil) som de ønsker å lære bort. De har helt sikker gode hensikter, men man kan stille spørsmål når "alle" sier det samme om deres egen stil.

Henrik Mortensen forfekter hvor effektiv hans Göran Andersson stil er ved at man trekker/drar buttdelen nedover i fremkastet og dermed får spent opp stanga dypt. Lefty Kreh sier det samme om sin stil: Ved å bruke en lang kastebevegelse i det horisontale planet har man en større kastebevegelse til å spenne opp stangen på. Dermed kan man tilføre den nødvendig kraften(ved å akselerere) over en større distanse, noe som etter hans mening gjør det mindre anstrengende å kaste.

Slik jeg ser det er det fordeler og ulemper ved alle kastestiler. En kort arbeidsvei, f.eks i det vertikale planet(type G. Andersson) stiller høyere krav til f.eks timing(er timingen dårlig bruker man store deler av kastebevegelsen til å fjerne slakk), samt at man holder armen i ro under pausen for at kastet skal bli godt(skal veldig lite kryp til før store deler av kastebevegelsen er oppbrukt). Med en lang arbeidsvei ala Lefty Kreh sin stil er man ikke like avhengig av f.eks god timing eller å holde stanga i ro under pausen for å få til et godt kast.

På den andre siden. Ved å bruke en lang arbeidsvei, gjerne med armen ut til siden, er det mer krevende å få til rett tracking enn om man bruker en kort arbeidsvei der man jobber mer opp og ned med skulder og arm.

Om effektiv fluekasting sies det ofte at et effektivt kast er et kast der man leder ann med buttdelen, og der rotasjonen kommer helt på slutten av kastet. Dette kan man oppnå ved en typisk "albue-i-front" stil der man trekker buttdelen nedover, eller f.eks ved å utføre en kastebevegelse som ligner på den man bruker når man kaster et spyd.

For å si noe om min egen kastestil har jeg brukt litt tid på å sette meg inn i allverdens litteratur og filmer, og selv har jeg nok blitt veldig påvirket av kastestilen til dansken Lars Christian Bentsen fra filmen "Casting that fly" samt alle de klippene av Jerry Siem som er å finne på youtube. Har etter hvert blitt noen timer på plenen der jeg har forsøkt å kopiere deres kasting, så nå er det etter hvert blitt "min stil".

Helt til slutt. En liten detalj som kan gjøre at man kaster enda litt bedre, dette gjelder fortrinnsvis når man skal kaste langt, er at man starter med et relativt løst grep, for så å skvise hånden sammen under stoppen og deretter slippe opp umiddelbart etter man har stoppet. Dette kan hjelpe en til å få en enda mer kontant stopp. Skvisen skal ikke være noe dødsgrep.

Alternativt, og dette har jeg selv hatt stort hell med i bakkastet. Start kastet med et relativt løst grep. Samtidig som du akselererer hånden, skviser du den forsiktig sammen. Tenk at du skal kjenne at du spenner opp stangen. Akkurat i det du stopper slipper du opp grepet. Du vil oppleve å kunne få en veldig kontant stopp og du føler virkelig at stangen som gjennom kastebevegelsen har vært under spenn, spretter ut som en fjær. Linehastigheten blir enormt stor og er timingen god vil fremkastet føles som en lek.
Dette er ikke noe vitenskapelig, bare en opplevelse jeg har hatt når jeg har stått på plenen og kastet.

En annen detalj er dobbeltrekket. Prøver selv å starte trekket relativt sent i kastebvegelsen. Avslutter også trekkbevegelsen etter at jeg har stoppet stangen.  Bruker jeg håndledd, starter jeg trekket omtrent samtidig som jeg starter håndleddsrotasjonen på slutten av kastebevegelsen.

Her to videoer av hva jeg selv synes er vakker og "effektiv" fluekasting(Se bort i fra 2-håndskastingen i den siste videoen, samt at det er en promo video for Sage :))

 

 

Endret av Anders R. Næsset
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få kontrollert-, jevn-,  fin akselerasjon og riktig oppspenning av stanga på lengre kast så mener jeg at økende arbeidsvei er måten å gjøre det på. Når det er sagt så trenger man ikke så lang arbeidsvei for å kaste ut et fluesnøre. Men for å holde+20m i lufta så må man øke arbeidsveien, forutsatt at vi snakker om fiskestenger her og normale liner/vekter.

Når jeg tok instruktørkurs i regi av NJFF for tja. snart 20år siden eller no så var Lilleheim og Mæhle instruktører. Jeg synes begrepene og logikken til disse var enkel, effektiv og ikke minst den var lett å lære bort. Og folk lykkes med det. Det er ekstremkastingen til Matthias du snakker om Truls, han er også fan av kort arbeidsvei ala det å ta seg en slurk fra halvlitern og sette den tilbake på bardisken ;-)

Ved å fokusere på et ganske avstivet albueledd, et feminint etterslepende håndledd og et kast som startet ved å løfte armen opp så unnviker man mange elementære kastefeil.
Som f.eks. for tidlig overslag av stanga (kollaps), svært åpne linebukter (slår over for mye med håndledd) og griserumper pga. dytting med underarmen. Dette med å "legge igjen" stangtuppen er etter min mening det aller viktigste man kan gjøre og her syndes det nok mest. Veldig mange er veldig ivrig etter å slå over og gjør dette for tidlig. Resultatet er at man ikke utnytter stanga i nærheten av hva den er kapabel til. Dette er vel temmelig nært det Gøran A. prediker, bånndelen først i kastet så kommer resten av seg selv. På kort og mellomdistanse så holder jeg nok ganske lik vinkel på albuen og låser av. På lengre kast så får underarmen lov til å være med i bevegelsen.

Helt enig med deg Anders, kniping i stanga funker, bruker det selv. Forsinket eller stor økning i hastighet på trekket mot slutten og nærmest stempling setter høy fart og kan gi skummelt smale bukter hvis det er ønskelig. Det spiller liten rolle hvordan man velger å kaste, kjenner man prinsippene om stangføring (rettlinjet) jevn akselerasjon og bråstopp så kan man finne på mye rart og det vil gå bra. Det meste kan kompenseres for bortsett fra disse 3 begrepene.

Lars Chr. er en meget dyktig fluekaster og veldig hyggelig kar. Bra stil!
Amerikaneren... ikke no spesielt imponerende. Så for lite enhånds til å si noe egenlig... Ser ut som han starter framkastet for tidlig, "smyger". ;-)
 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar!

Når vi hadde kurs med Mathias lilleheim så var det fokus på litt lengde, og kasting til bruk på kysten, og da er det nødvendigvis mye over hode kast og nesten alltid litt lengde. Og ikke minst litt energiøkonomisk kasting om man kan si det sånn, for man skal orke å holde på hele dagen, ofte i sterk vind. Prisippene fungerte veldig godt, og jeg la vel på en god del meter lengde med langt mindre kraftanstrengelse. En av de første tingene vi drillet inn var løst grep, og klemme til i stoppen, som dere sier. Fungerer veldig bra.

Liker det du sier om 3 prinsippene, det har absolutt noe for seg. (Selv mener jeg at jeg 'sliter' litt med overslag og dytting.)

Nå som jeg har begynt å fiske i skogen, så merker jeg at jeg søker å kaste litt annerledes, da plassen ofte er begrenset, og man ønsker presentasjon på en helt annen måte. Veldig artig når man er litt bevisst på kastingen, og hvordan man kan påvirke denne. Alltid ute etter å lære noe nytt , og å få kastet best mulig og med minst mulig problemer. God inspirasjon å få høre hva andre har av erfaring!

Hvor mange etablerte 'stiler' har man innen kasting egentlig, og hva skiller disse fra hverandre? Noen som har noen meninger om fordeler og ulemper ved de ulike stilene?

Kjenner jeg begynner å bli klar for å øve litt kasting igjen. Det er ofte litt for enkelt å falle tilbake til gamle synder. Artig å prøve litt forskjellige fremgangsmåter, tror man alltid har noe å lære. Jeg har ihvertfall fortsatt veldig mye å lære. Heldigvis!

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man faktisk klare å få til at arbeidsveien blir for lang, slik at man ikke klarer på et eller annet tidspunkt under akselerasjonen å få en jevnt økende hastighet, så kastet blir dårligere?

At det blir kritisk med timing når arbeidsveien blir kort er jo naturlig, men kan man slite med det motsatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...