Gå til innhold

Maxima fortomsmateriale


Blue Charm

Anbefalte innlegg

å bruke det til laksefiske..har brukt rio de siste årene' date='men savner maximaen litt..;- )

 

Men hvis du har noe bedre forslag er det bare å øse ut av overflødighetshornet.. :D

 

 

thight lines

 

BC[/quote']

 

Tenker du ferdig taperte fortommer?? eller tippet matriale??

Hvilken tykkelse bruker du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til laks lager jeg selv, så det blir fra 0.50 - 0.30.

 

Er det store forskjeller på ferdige og tippet?

 

Skal også på en liten ørret-tur om et par uker..og tenkte å bruke rio ferdigfortom i "bunn" og stroft spiss, er det en grei kombinasjon på f.eks hjelmen og mythe..?;-)

 

Takknemlig for innspill..

 

Thight lines

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også på en liten ørret-tur om et par uker..og tenkte å bruke rio ferdigfortom i "bunn" og stroft spiss' date=' er det en grei kombinasjon på f.eks hjelmen og mythe..?;-)

 

Takknemlig for innspill..

 

Thight lines

 

BC[/quote']

 

Til ørret har jeg forelsket meg i Foxtail ferdig tapperte fortommer

Helt fri for minne og som den strekker seg ut, da......... :D (ennå så dårlig som jeg kaster) :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men IKKE knyt S.A tippet våt. den er sterkest om du knyter den tørr!!

Hva slags materiale er det i SA fortommene, som gjør at de helst skal knytes tørt ?

Kjøpte noen spoler S.A tippet (6x og 7x) i vår, og den ryker jo for et godt ord ! Nå har ikke jeg visst at de skal knytes tørt før nå, så kanskje det er grunnen ?

Kroket en fin ørret forrige uke, og klarte til og med å gjøre et rolig tilslag, men tror du ikke fortomsspissen røyk med et smell :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og bukker. Dette er tydelighvis et emne som fenger..;- )

 

Det blir rio/stroft til de brune, og så får jeg tenke litt på lakseløsningen...

 

Håper uansett dere alle får en superb fiskesesong!!

 

Jeg skal fiske masse i år:- )

 

thight lines

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med SA og tørr knutebinding og sug med våte snører og sånt skjønner jeg ingenting av og nekter å tro det før jeg blir overbevist noe veldig. Puh ;)

 

;) Saken er den at overflata på noen av fortomsmerkene er så glatt at hvis det er vann i mellom disse to overflatene så blir friksjonen høy. og hvis du da strammer dette for raskt så får du varmgang pga. friksjon mellom flatene og dette svekker matrialet, dermed blir det svakere.

 

legg to glass plater sammen helt tørre... prøv å dra disse platene over hverandre og se at det går lett! Men legger du et lite vannlag i mellom så får du STORE problemer med å dra i disse platene, pga. suget (friksjonen) som blir i mellom der.

Men har du derimot glassplater som er rugglete så blir det ikke så stort problem selv med vann i mellom.

 

Brukte noe Hardy fortom før i tida og den måtte også knytes tørr for å være sterk!!

 

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

 

legg to glass plater sammen helt tørre... prøv å dra disse platene over hverandre og se at det går lett! Men legger du et lite vannlag i mellom så får du STORE problemer med å dra i disse platene' date=' pga. suget (friksjonen) som blir i mellom der.

Men har du derimot glassplater som er rugglete så blir det ikke så stort problem selv med vann i mellom.

 

8)[/quote']

Her er jeg ikke enig ...for det første kan du skape det samme "suget" som du kaller det med to "tørre" glassplater på samme måte som med vann ,det er bare et spørsmål om glasset er jevne nok(gjelder også med vann).Det er vakum (trykkforskjeller)som oppstår, ikke friksjon.

 

For det andre presser du glasseplatene (med og uten vann)med samme trykk pr.cm2 som det oppstår i en knute, vil du neppe få noe mindre friksjon mellom de tørre glassplatene, det strider i alle fall mot "naturloven".

 

for min egen del kjenner jeg at knuta er enklere og lettere å stramme i våt tilstand og da er det ikke snakk om "mere friksjon" i våt tilstand.

 

En fare ved snøre som er myk,bløt eller har lite friksjon i våt tilstand kan være det at den er lettere å stramme for hart slik at snøret deformeres og bruddstyrken nedsettes.Knuten "kapper" over seg selv om man kan si det slik, et problem spesielt på enkle knuter som ikke er strammet/ligger riktig .Og tar jeg ikke feil så vil du i følge tester se at de typisk stive eller minnerike snørene har best knutefasthet....bla. Maxima

 

PUUHHH!!

:roll: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

legg to glass plater sammen helt tørre... prøv å dra disse platene over hverandre og se at det går lett! Men legger du et lite vannlag i mellom så får du STORE problemer med å dra i disse platene' date=' pga. suget (friksjonen) som blir i mellom der.

Men har du derimot glassplater som er rugglete så blir det ikke så stort problem selv med vann i mellom.

 

8)[/quote']

Her er jeg ikke enig ...for det første kan du skape det samme "suget" som du kaller det med to "tørre" glassplater på samme måte som med vann ,det er bare et spørsmål om glasset er jevne nok(gjelder også med vann).Det er vakum (trykkforskjeller)som oppstår, ikke friksjon.

 

For det andre presser du glasseplatene (med og uten vann)med samme trykk pr.cm2 som det oppstår i en knute, vil du neppe få noe mindre friksjon mellom de tørre glassplatene, det strider i alle fall mot "naturloven".

 

for min egen del kjenner jeg at knuta er enklere og lettere å stramme i våt tilstand og da er det ikke snakk om "mere friksjon" i våt tilstand.

 

En fare ved snøre som er myk,bløt eller har lite friksjon i våt tilstand kan være det at den er lettere å stramme for hart slik at snøret deformeres og bruddstyrken nedsettes.Knuten "kapper" over seg selv om man kan si det slik, et problem spesielt på enkle knuter som ikke er strammet/ligger riktig .Og tar jeg ikke feil så vil du i følge tester se at de typisk stive eller minnerike snørene har best knutefasthet....bla. Maxima

 

PUUHHH!!

:roll: :D

 

hehe.. skal ikke begynne med formler her :?

men bare konstatere fakta over at noen fortommer blir svak når den er knytt i våt tilstand!

vi må nok få dette testa på et labratorium! :roll:

Men du er inne på noe med selve knuten også.... noen tror at en ekstra runde bare forsterker knuten... 8) Totalt feil!!! for mange eller for få runder.... begge deler svekker knuten betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

 

hehe.. skal ikke begynne med formler her :?

men bare konstatere fakta over at noen fortommer blir svak når den er knytt i våt tilstand!

vi må nok få dette testa på et labratorium! :roll:

Men du er inne på noe med selve knuten også.... noen tror at en ekstra runde bare forsterker knuten... 8) Totalt feil!!! for mange eller for få runder.... begge deler svekker knuten betraktelig.

 

:D ..yess det er helt klart forskjell på de enkelte snørene om de bør bindes i våt eller tørr tilstand , er da med på den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei Fjellfant.

Er det nokon spesiell diameter du er på jakt etter?

Har ei lokal sjappe her som har ein heil del som eg kan sende til deg vist du er intressert?

Der er berre å sende ein pm så kan eg fikse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Takker for tipset Henning!

Gero er ikke så langt unna, så jeg prøver der.

Bra det fortsatt fins seriøse fiskesjapper.. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...