Gå til innhold

Favoritt flueliner til SØ fiske kysten!!!


Toggi

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på et snøre som har bra kriterier i forhold til skyteegenskaper og tåler litt vind. Grunnen til at jeg skriver lin(er) er at som oftest bruker man et på sommer, og et under kaldere forhold. Og ikke minst flyt/intermediate/synk til ulike forhold og med hensyn til dybde og fiskearter.

 

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

WF flyt med intermediate (glass) klump. Fortom etter forhold, men har stort sett erstattet polyleadere med fluorokarbon ferdigtapert fortom med fluorokarbon spiss. Synes en slik flueline med saktesynkende spiss og flytende runningline er lettere å håndtere enn en line som synker over det hele, spesielt når man vader (selv om jeg bruker stripping basket). Er fornøyd med Loop Multifloat, mindre fornøyd med Cortlands tilsvarende line. Mer minne og mindre holdbar coating.

 

Off topic: Underlig nok gleder jeg meg til det blir kaldt og surt igjen og fisket i sjøen tar seg opp. Det som var ment som erstatning for brunørretfisket holder på å bli hovedsaken for meg... sesongen er lengre, der er færre folk rundt omkring, og fisken er stort sett større. Dessuten bygger det karakter å fiske med flue i sluddbyger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett bare intermediate snøre i sjøen , gjerne klumper som jeg har klipt til av en dt line.Men skal jeg nevne et snøre jeg liker veldig godt så må det være Streamlineklumpen i s1\s3, den er rett og slett rå å kaste\fiske med. skal du fiske flua VELDIG raskt kan du godt bruke denne klumpen på grunna .Den bør i alle fall prøves. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid brukt klump i etter sjøørret. Synes det er mest praktisk. Du kan bytte fra flyt til synk på to minutter, og snøret kan skreddersys til ulike forhold.

 

80% av tiden bruker jeg en 12,5 meter int. klump av glasstypen. Det passer meg perfekt, men de fleste som prøver oppsettet synes det er "rævva". Tror en klump på rundt 10 meter er enklere å håndtere. Du får nok også en bedre kastefølelse med helt snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takker for svar, jeg bruker selv stort sett helsnøre intermediate selv, nesten året rundt. Et klart snøre, perfekt. Men som noen her sier, klump er nok det mest praktiske. Det har blitt en "vane"... Har liksom vært fornøyd med helsnøre, finner du det som passer deg og kaster og øver litt så kommer du hvertfall langt nok ut.(med 7 er utstyr) Selv om et klump snøre fyyker enda lengre. Har erfart at i sjøen er det jammen greit å kunne kaste noen meter. Dobbel-trekk er nesten et must i motvind. PS! Bruker forøvrig for tiden et stripped bass snøre, er det bare meg eller er det et "trått" snøre i starten????????? Mye minne, men har hørt det bare blir bedre og bedre etter litt bruk. Noen her med erfaringer ang snøret????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Striped bass snøret i synk/interm(lys blå)..er ikke brukbart til annet enn tøysnor spør du meg... [-(

 

Hvorfor? Det er mange som liker det... (jeg mener ingenting om det' date= er bare nysgjerrig!)[/quote]

 

Mange??? :) ..ja hører det , men den eneste jeg kjenner som liker snøret er han som solgte det til meg #-o

 

Snøret er stivt,buklete og skytedelen er ikke så tynn som det hevdes i "reklamen" , den er faktisk 0.9 mm og det er faktisk noe av det tykkeste jeg har vært bort i på WF liner i samme klasse.Med en slik skyteline (motstand) er det ikke det minste rart at snøret vender store fluer, verre blir det med lengdene.

Riktig nok blir skytedelen glatt i VÅT tilstand , men når den synker som en stein så er man omtrent like langt.

 

Kappa av skytedelen og erstatta den med en bedre skyteline for å se hvordan klumpdelen fungerte, men det ble vel heller ingen suksess , den virket rett og slett stum,dau,stutt ....man får liksom ikke energien forplanta så godt ut i snøret som andre vanlige snører, hvis jeg kan uttrykke det slik.Selv bruker jeg ulike klumper på lengder i fra 8,5 til 12,5 m og WF/klump-liner (synk/flyt)helt ned i klasse 4-5 i sjøen så "sneversynt" er jeg vel ikke på dette området ,tror jeg 8-[

 

Smaken er jo som baken selvfølgelig og det hender også at det er feil på snørene til SA , så jeg har også tatt litt høyde for det , men det store flertall som liker dette snøret har jeg ikke merka noe til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Helt enig med Teton her, jeg hiver utet flyt 32m cortland lazerline. Bruker da seff dobbelt-trekk. Du merker liksom at energien blir overført i snøret og at det er trøkk i det. Det som forundrer meg med stripped bass er at selgere sier at dette snøret går utrolig langt, jeg bruker en form for snørekurv så mitt stripped bass intermediate flyr lenger med dette, hvis ikke hadde det nesten vært umulig. Må si meg høyst tvilsom til at dette er noe snøre jeg kjøper neste gang. Da må det forandre seg kraftig, ekstremt med minne har det også. Men jeg fikk det billig da ;) Heldigvis. Takk for flotte svar. Sverger fortsatt til Cortland clear intermediate. Men bruker for tiden stripped bass i håp om at det blir bedre jo mer man bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er intermediate (synk 1) et godt allround alternativ til dagfiske, men på natta fisker ihvertfall alltid jeg med flytesnøre.

 

Om du velger klump, wf eller dt kommer vel an på hva du foretrekker å kaste med. Personlig liker jeg framtunge wf-snører med relativt korte klumper best når jeg går på SØ-jakt. Dette har med min tro på at tempo er viktig under SØ-fiske. Særlig når fisken vaker. Da gjelder det å smekke flua kjapt ut til der fisken sist viste seg. Dette bør skje i løpet av 2-3 sekunder, og da nytter det ikke med baktunge klumper og mange luftkast... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempo eller bevegelighet er ofte viktig det , er helt enig med deg der Sixpack , men i hvilken grad baktunge,fremtunge snører er kjappere å få lirka ut har jeg vel aldrig "forsket " noe særlig på .

Det er vel kanskje innlysende at et fremtungt frem for et baktungt, snøre er lettere å "kjenne" når det har rettet seg ut i bakslengen og er klart for "skudd", ser man vak pleier jo nervene og å overdøve all "sund fornuft" og kasteteknikk :D

På et fremtungt vil man heller ikke være så avhengig av å ha hele (så mye av)"klumpdelen" ute for å få ladet stanga godt i samme grad som det baktunge. Helt sikkert en smart "løsning" Sixpack ;)

 

Ikke er jeg spesielt tilhenger av baktunge liner heller, med untak av Streamlineklumpen selvfølgelig, liker best tilpassa DT liner, men kanskje jeg skal prøve meg på noe fremtungt.Hva har du av forslag til line der da Sixpack. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel særlig det med å få ladda stanga, selv om man har lite snøre utenfor toppringen, som jeg mener er hovedfordelen med et framtungt wf-snøre. Personlig har jeg fisket med litt av hvert, og mine to favoritt-snører til SØ-fiske i sjøen er Rio Grand WFF og Guideline Pounch WFF.

 

Sannsynligvis er det mer effektivt å bruke en intermediate-line når det f.eks. er blankstille, eller synk 4 (torskesnøre laugh.png' alt=':lol:'> ) når overflatetemperaturen tilsier dette, MEN det har noe med totalpakken å gjøre. Jeg trives best med lett utstyr og WFF-line. Det er mye mer behagelig, noe som fører til at jeg fisker mer konsentrert. Dersom det er blankstille på vannet velger jeg heller å øke fortomslengden (og eventuelt fortynge flua), i steden for å fiske med intermediate/synkesnøre.

 

Men alt dette har selvfølgelig med smak og behag å gjøre. Noen elsker å være supereffektive i sitt fiske, og tilpasser utstyret sitt veldig etter forholdene. Andre fluefiskere har ikke som mål å være megaeffektive i alt de foretar seg, og fisker gjerne (bevisst) ineffektivt for å lure fisken på sin måte. Personlig befinner jeg meg nok nærmere den siste kategorien. Den dyktigste sjøørretfiskeren jeg kjenner er av denne grunn til tider helt oppgitt over meg laugh.png' alt=':lol:'> Han bruker intermediate-snøre 99 % av tiden, og mener det er helt uvurderlig. Særlig på blanke overflater.

 

Når man fisker med flue er målet å få fisk, men det er (etter min mening) ikke nødvendigvis alltid hensikten med aktiviteten... :roll:

 

PS! Beklager avsporingen... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg Rio Aqualux men har også forsøksvis eksperimentert litt med Rio Outbound. Aqualuxen er en intermediate "glassline" som funker godt ned mot nullføre og er lett å jobbe med. Outbound er en overklassifisert klumpline (veier dobbelt så mye som en standard WF line i samme klasse) som det tar tid å venne seg til. Når du etterhvert har blitt kompis med lina er det bare å trekke den helt inn til klumpen, løfte og sende den ut igjen uten blindkast i enningen. Outbound leveres forresten både med flyt og intermediate spiss. Så langt syntes jeg ikke lina er et fulgodt alternativt når det blir kaldt på hendene. Dette skyldes at det er vanskelig å gripe om den tynne skytelina og at minnet i skytelina gjør seg gjeldende når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er flott å kunne prate om noe annet enn brunørret. Dette er litt off topic, men jeg som er en lidenskapelig sjøørretfisker med flue synes det er lite aktiv prat om sjø-ørret her inne. Slik jeg har forstått det er det noen her som har samme "sykdom" som meg. Var forøvrig med en kamerat og fisket etter sjøørreten i Eidangerfjorden. Fikk SØ på 5 kast, men der var det også stopp. Kameraten min fikk endel makrell og jeg et par. Gøy er det, men det er liksom noe annet man ønsker skal bite på. Noen andre som har opplevd et litt tregt sjøørretfiske??? Min erfaring tilsier at ikke er så lenge til ørreten kommer lenger inn nå siden temp. i vannet synker gradvis. Og et annet spørsmål, finnes det noen steder på nettet de selger deceivere(sildeimitasjoner) til en billig penge? Vært inn på fiskefluer.com Synes utvalget i sildeimitasjoner var heller dårlig :( Til de som ikke bor så laangt unna Skien. Hadde vært gøy og møtes en gang, kanskje i Vestfold så kunne vi delt evt erfaringer. I Grenland finnes det faktisk endel flotte steder etter sjøørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...