Gå til innhold

Rapport - NM i Fluefiske i Førde


Flemming

Anbefalte innlegg

Ja, da var det store spranget tatt....

Jeg overbeviste meg selv til å bli med på noe jeg tidligere hadde store fordommer mot - nemlig å konkurrere i den hobbyen jeg er så glad i. Men, som med alt annet så skal man ikke dømme noe før man har prøvd, så turen gikk altså den lange veien til Førde med en skrekkblandet fryd...

 

Ingar og jeg hadde meldt oss på for Fluefiskesiden, men vi manglet to personer for å kunne stille et helt lag. Vel fremme fikk vi ordnet på to personer som var like grønne på dette med konkurransefiske som meg. "Veteranen" Ingar hadde jo allerede stilt opp på et helt mesterskap før, så han var en selvskreven lagkaptein. ;)

 

Første møtet med konkuransefiskerne ga meg to sterke opplevelser. Èn meget hyggelig, og en skremmende. Den hyggelige var måten man ble tatt i mot på. Her var det åpne armer og hyggelig stemning, og man fikk straks følelse av å være en i gjengen. Den skremmende opplevelsen fikk jeg da en av gutta åpnet sin flueboks.... :shock: Jeg vil nok si at jeg har nok av fluer. Gode fluer også. Det er bare det at mine fluebokser inneholder fluer i ganske så naturfargede og duser farger. De fluene jeg nå fikk se var effektive ørretfluer med all verdens røde, rosa, grønne og selvlysende farger, spesiallaget for å fange mest mulig småørret på kort tid, og dermed sope inn mest mulig poeng.. SHIT!!!!!! tenkte jeg. Hvis det er slike fluer som funker best her, så stiller jeg med et kjempestort handikapp... :? Har ikke en gang en Redtag i ørretboksene mine. Men, men... Jeg hadde jo bestemt meg for å ta det med ro, og ikke la meg stresse opp av denne konkurransen. Jeg var her for å lære...

 

Joda, lære gjorde jeg! Da startskuddet for landfiske i stille vann gikk, hadde jeg høyere puls enn Bjørn Dehli under 5-mila, og konkurranseinstinktet hadde tatt helt over. Jeg fikk plutselig en trang til å gjøre mitt beste! Kastet som en gal, løp opp med fisk til måling, og synes tiden ble alt for knapp på hver sone. Jeg ville ha MER fisk!!! Dette var jo gøy!! Første økt var over, og jeg havnet ganske langt ned i min gruppe. Jeg fant ikke ut hva som fungerte før det gjenstod 10 minutter, og da var det for sent...

Andre økt var i elv, og her gikk det bedre. Jeg slet først med fluevalget, ble usikker på meg selv, og knotet fært i første sone, men så begynte ting å flyte. Jeg fikk kjapt noen fisk, og enda flere, og endte faktisk på 3.plass i min gruppe i denne økta :shock: . Ha!!! Det er jo mulig å ikke havne nederst jo... :D

 

Neste dag startet med båtfiske, og dette var en veldig lærerik økt. Jeg delte båt med ikke ukjente Tom Skyrud, som villig ga meg det ene rådet etter det andre. Plutselig mistet jeg ikke så mye fisk lenger heller... Økta endte med delt 4.plass i min gruppe. Dæven!!! :shock:

 

Siste økt igjen, og der møtte jeg veggen... :? Fikk ikke til noen verdens ting i den lille elva. Somlet bort mye dyrbar tid, fisket av feil områder, fikk et dusin med fisk under gjeldende minstemål, bannet, og hadde det helt forferdelig.. Først på siste sone under denne økta klarte jeg å unngå nullen med to gjeldende fisk, som faktisk ble tatt på tørt. De andre i gruppa hadde selvfølgelig kjempefiske i forhold, og jeg havnet på desidert sisteplass i gruppa under denne økta. Jeg raaaaaste nedover på resultatlista... :roll:

 

Passe slitne og trøtte ble vi kjørt hjem med busser til campingplassen for siste gang, for nå var det tid for premieutdeling og bankett. Hurra! Jeg endte ikke på sisteplass slik jeg fryktet, men havnet på 26.plass av nesten 40 stykker. Dette er jeg faktisk fornøyd med etter to økter der jeg rotet meg helt bort... Vår drevne lagkaptein og veteran Ingar slo meg med to plasser, noe jeg ikke helt vet om jeg taklet :? , men han er nok en liten luring den gutten når det gjelder ørretfiske... ;) Nok om det....

 

"Team Fluefiskesiden" fikk altså 6. plass av 9 lag, og det synes jeg er utrolig bra når vi er så urutinerte som vi er i dette gamet. Vi slo lag med ganske så drevne konkurransefiskere. Skal ikke nevne navn... ;)

 

Pål Andersen vant NM individuelt med en solid og overbevisende seier. Jeg ble jammen imponert over de resultatene han fikk, for han knuste alle i alle økter, og fikk vel mest fisk i hver sone uansett økt og gruppe tror jeg. Gratulerer Pål!!!!

 

For å oppsumere litt, så kan jeg si at jeg ble tatt litt på senga på fluefronten. Jeg var ikke forberedt på å fiske med de metodene og de fluene de aller fleste hadde suksess med, men jeg lærte underveis. Under dette mesterskapet gikk det veldig mye i glassliner eller synk3/4, og fluer med litt sterkere farger enn det jeg har i mine fluebokser. Her skal jeg helt klart stille mer forberedt dersom jeg skal stille igjen, og det har jeg veldig lyst til, for dette ga mersmak!!!! :D

 

Til alle dere som var tilstede vil jeg bare si: Takk for en kjempetrivelig helg!! :D

 

Jeg fikk ikke tid til å ta bilder under selve konkurransen, men fikk tatt noen få stemningsbilder med kompaktkameraet før og etter. Her kommer noen av dem...:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førde, ja! Flemming er allerede innstilt på Norges Cup-runden på Røros siste helga i august :D

 

Jeg har også mye å lære når det gjelder fluevalg og fiskemestoder. Det ser man da også på resultatet mitt. Men jeg vil være med mer! Kanskje kan jeg klatre litt oppover på listene etterhvert :)

 

Skal prøve å få til Røros også.

 

Slenger inn noen naturbilder jeg og :)

 

 

 

Bjørnar

post-356-13949846860666_thumb.jpg

post-356-13949846861063_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Takker så mye :) Forresten en flott oppsummering.. Tankene og følelsene kjenner jeg godt igjen fra min første konk. på Drevsjø 1991..... Forbanna moro og kompetansehevende dette her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra rapport Flemming.

Jeg må si at det er utrolig kjekt med nye fjes i vår "lille" gjeng. Og om du sier at du lærte mye denne gangen, så er jeg sikker på at du og Ingar, samt alle andre "nye" fjes, vil raskt komme i den posisjon at dere lærer vekk noen gode triks også. Jeg snakket bare litt med deg Flemming, men det lille vi utvekslet har allerede gitt meg noe lærdom..... Kanon.

Jeg kommer ikke til Røros, men håper dere alle tar turen dit. Blir nok knallbra. For ikke å snakkke om NM Gol Juni neste år.... Lykke til med resten av fiskesesongen.

NB! Skal gjøre mitt ytterste for at de blir hyggelig lesning etter Portugal VM September.

Snakkes....

Fotsett gjerne å lage fiskefilmer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dessverre ikke vært med i NM, selv om lysten var sterkt tilstede, men din oppsummering minner veldig om den jeg skrev tidligere. Har akkurat den samme følelsen som du hadde, bortsett fra at for meg slo ikke konkurranseinstinket til før siste fiskedag, når jeg fikk høre hvordan jeg lå an. Synes også miljøet er veldig bra, og lette å spørre når man lurer på noe. Håper å få med meg Røros, men tror dessverre ikke jeg får det til. Uansett håper jeg vi sees til neste år, jeg kommer helt sikkert til å være med på flere konkurranser. Skepsisen fra tidligere er feid ut for godt...

 

Graturere til Pål, og Gutta fra Hemsedal. Har også hørt at Ole Håkon vant junior, men vet ikke om det stemmer, i såfall gratulerer til han også...

 

Vi sees... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Fikk dessverre ikke vært med i NM' date=' selv om lysten var sterkt tilstede, men din oppsummering minner veldig om den jeg skrev tidligere. Har akkurat den samme følelsen som du hadde, bortsett fra at for meg slo ikke konkurranseinstinket til før siste fiskedag, når jeg fikk høre hvordan jeg lå an. Synes også miljøet er veldig bra, og lette å spørre når man lurer på noe. Håper å få med meg Røros, men tror dessverre ikke jeg får det til. Uansett håper jeg vi sees til neste år, jeg kommer helt sikkert til å være med på flere konkurranser. Skepsisen fra tidligere er feid ut for godt...

 

Graturere til Pål, og Gutta fra Hemsedal. Har også hørt at Ole Håkon vant junior, men vet ikke om det stemmer, i såfall gratulerer til han også...

 

Vi sees... :D[/quote']

 

takker så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at Ole Håkon vant junior' date=' men vet ikke om det stemmer...[/quote']

 

Jepp, her kommer et bilde av juniorene..

Ole Håkon vant gull, Solveig fikk sølv, og så husker jeg dessverre ikke navnet på 11-åringen til høyre i bildet, som fikk bronse....

 

Gratulerer alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra rapport Flemming.

Jeg må si at det er utrolig kjekt med nye fjes i vår "lille" gjeng. Og om du sier at du lærte mye denne gangen' date=' så er jeg sikker på at du og Ingar, samt alle andre "nye" fjes, vil raskt komme i den posisjon at dere lærer vekk noen gode triks også. Jeg snakket bare litt med deg Flemming, men det lille vi utvekslet har allerede gitt meg noe lærdom..... Kanon.

Jeg kommer ikke til Røros, men håper dere alle tar turen dit. Blir nok knallbra. For ikke å snakkke om NM Gol Juni neste år.... Lykke til med resten av fiskesesongen.

NB! Skal gjøre mitt ytterste for at de blir hyggelig lesning etter Portugal VM September.

Snakkes....

Fotsett gjerne å lage fiskefilmer!![/quote']

 

Hei Stig! :D

 

Velkommen som bruker på Fluefiskesiden.no!

Det var ikke mye vi fikk snakket sammen nei, men hyggelig var det! Morsomt å se at både dere og andre i miljøet har fått "lurt" med dere nesten hele familien på denne galskapen. Fosser-familien er jo ikke langt unna de heller...

 

Jeg kan heller ikke stille på Røros, så jeg får ønske deg lykke til under VM i Portugal allerede nå! Knekk en stang!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...