Gå til innhold
  • 0

Fluefiske på Geiranger-fjorden?


jovanc

Spørsmål

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
jovanc skrev (1 time siden):

Jag tänkte väl det mesta som går. Har aldrig flugfiskat i saltvatten tidigare. Bör jag ha fluga som sjunker eller funkar det lika bra på ytan när det flyter? Vad är möjligt att fiska i Geiranger med flugfiske?

Jeg er overhodet ikke kjent i geiranger så lokale forhold og arter vet jeg ikke noe om. Men fiske i saltvann er stort sett basert på å komme seg under vann. Av fluer så er imitasjoner av småsild/brisling, tobis, reker tanglopper og kutlinger altuelle når man fisker i grunnere områder etter f.eks sjøørret men sild vil funke på dypere områder. 

I grunne områder så vil et intermediate snøre være best egnet, mens på dypere områder vil synk være nødvendig for å komme ned.

Les deg opp på hvilke arter som er i fjorden og deretter hvilke biotoper de foretrekker. Tipper det vil være muligheter for sei, lyr, makrell og muligens sjøørret om ikke lakselusa har tatt alt.

Sist men ikke minst, sjekk lokale regler og fredningsområder.

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg fisket en del lyr på flue i sommer. Da nærmere bestemt i utløpet av fossen i Hellesylt. Pass på at du ikke står ovenfor brua. Det er ikke lov. Men om du f.eks. kaster ut rundt dypvannskaien eller uten for steinmoloer så bor det mye små lyr nært land der. 

Jeg gikk med så tung synkeline som mulig. Varierte inntrekk. Fisket med små fluer. Fikk jeg ikke noe på 10 kast, byttet jeg flue. Fikk alltid fisk. Fluer i lys/sølv, kobber eller helt sort gjorde susen. 

Fant også ut at det var viktigere å komme ned, enn hva jeg hadde i enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...