Gå til innhold

"våtdrakt" neporensokker på vadere?


Lars Erik Marcussen

Anbefalte innlegg

Var innom XXL og kjøpte et par ny GuideLine vadere - Inwater. Noen som har erfaring med disse? Har allerede kjøpt, så jeg håper de er OK :roll:

 

fyren på XXL fortalte "Ja, du blir jo våt på bena med alle vadere, neopren er jo våtdrakt-materiale. Men de holder på vannet og varmen som en våtdrakt - samme prinsippet"

 

Har jeg gått glipp av noe her, eller er dette noe av det tåpeligste jeg har hørt? Tusenvis av spenn for å likevel bli våt på beina? :? Er dette sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det tåpligeste du har hørt ja....

Grunnen til at du blir våt i våtdrakt er at den er open ved hendene, føttene og halsen.....Stoffet er vanntett. Sitter så stramt på kroppen at det vannet som kommer inn i ein våtdrakt blir til kroppstempratur. og dermed fryser du ikkje .

 

Sokkene er neoprene for at de ville jo ikkje vart så veldig lenge med Det stoffet som resten av buksa er............Han du har snakka med har sikkert aldrig brukt ei vadebukse...........Herregud......Dommeste eg har hørt....... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det kan jo være dere har missforstått hverandre litt.. ;)

 

Uansett hvor dyre de pustende vaderne man kjøper er, så har de ETT svakt punkt; neoprenføttene! Her er det lite som skiller de forskjellige merkene når det gjelder tykkelse og kvalitet på neoprenen, og når man går mye og langt er det ikke til å unngå at det oppstår kondens og fuktighet på føttene (sokkene)..

 

Kanskje det er dette XXL-mannen mente med "Ja, du blir jo våt på bena med alle vadere"....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på meg som han ikkje viste kva han snakka om.

Neoprenet er jo tett. Men vist du går som pokker i varmen så svette du jo. Det sjønner jo alle.Da klarer jo tilogmed ikke resten å puste nok heller.

 

men det kommer ikkje vatten i gjennom neoprenet får så å bli varmet opp til kroppstempratur og holder varmen.

 

jaja...Vist eg har missforstått noe, så er det sikkert berre meg som er litt tett i pappen...........Ville ikkje vert første gang :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel egentlig så er jo det å kalle neopren for "våtdrakts materiale" nesten like ille som å kalle aluminium for sykkelmateriale .

Neopren er faktisk et temmelig unikt produkt , det er mykt , meget god isolator , elastisk , levende materiale med ca 20 års levetid med rett oppbevaring samt att det er superenkelt å lappe uten at det blir stivt. :D

Men å si at neopren er neopren er som å si at et bildekk er et bildekk uavhengig av merke . det er mange forskjellige typer avhengig av egenskapene produsenten ønsker å fremheve. foreksempel komprimert å knust . kjenner du på sokkene i flere vadere vil di nok merke stor forskjell på hvor harde ( komprimerte de er) jo mer komprimert desto mer slitesterke .Samt at yttermaterialet har enorm betydning , en kan fore med titanium for isolasjon få extrem slitestyrke av spektra å liknende materialer . faktisk er den eneste liktheten at alle er vanntette å ikke pustende , men et virkelig fantastisk produkt som nesten bare dykkeindustrien nytter til det fulle.desverre :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk er den eneste liktheten at alle er vanntette å ikke pustende , men et virkelig fantastisk produkt som nesten bare dykkeindustrien nytter til det fulle.desverre

Enig - men å renne rundt i marka i min "Crushed" neopren tørrdrakt er litt vel varmt. Men slitesterkt - DET er det. Jeg satte meg på piggtråd i sen drkata . like fin ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...