Gå til innhold

Blir det noe fisk igjen?


Helene

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke skjønne hva giftslammdumping kan være godt for, annet enn å knuse en elsket fiskebestand :evil:

Jeg trodde at fisk i Oslofjorden var hardt nok angrepet av glupske brislingfiskere, som soper inn masse fiskemat, så fiskebestandene synker noe drastisk :cry:

Før støtet vi stadig på sildeboller, men så plutselig forsvant dem.

I fjor var det et bra makrellår, men i år (etter brislingfiskerne var ute) var det heller sparsomt med fisk.

Jeg mener dette er virkelig tragisk for oss som fisker her.

Snart blir vel fiskestammen så liten at man må drive catch and release :?: :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sinnsykt med makrell i mos i sommer!!

Å om det er slamdumpingen etter mudringen i innerst i oslofjorden du tenker på så vet jeg faktisk ikke hva som er best/verst?

Er det bedre å la mudderet ligge å la det til stadighet bli virvlet opp å tatt utover med tidevannet , slik at giftstoffene har en effekt nesten hele tiden. Eller er det bedre å få det vekk å ha en kortere periode med noe dårligere vannkvalitet i et avgrenset område for så ha en fremtidig jevntover bedre kvalitet på vannet i indre oslofjord?

Det er mye følelser i slikt arbeid , å mange meninger.

For det er et faktum at etter hver " oljekatastrofe" blir dure/fugleliv dømt nedenom å hjem . her er det enorm ødeleggelse av dette livet å for ikke å snakke om at det blir grisete på land . Men så går det kort tid ( under ett år) så er det få som snakker om det for råolja er på mirakuløst vis borte . å fuglelivet er i full vigør .

 

det at fiskebestander i til tider går ned er vel ikke helt unormalt , det samme skjer jo med vilt i skog å fjell. alle har vel hørt fra våre foreldre /besteforeldre at alt var bedre før.

Men som et lite tanke eksperiment å satt litt på spissen ; prøv å tenke på snømengden nå å når du var liten . jeg kan nesten ikke huske en vinter uten snø? men faktum er at det var flere vintere uten særlig med snø ( dokumentert på film.).

Nå var dette satt på spissen , men det er en tankevekker det at vi kun tenker på nuet å ikke det som kommer . det er mulig at frykten for at makrellen var borte er reell , men det er også en mulighet at den tok en annen rute iår å at den kommer sterkt tilbake neste år. :shock:

det er også en mulighet at muddring i havna å slamdumpingen blir en katastrofe , men det er vel en vel så stor mulighet at vannkvaliteten blir vesentlig bedre å at vi i ettertid kan si at dette var en suksess. hadde det blitt bedre om slammet ble dumpet på land å vi hadde fått tilsig av gifta i grunnvannet? Jeg vet ikke om noen år vil vi med sikkerhet kunne svare , men nå er jo etterpåklokskap en exakt vitenskap å krystallkula er det ikke! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo.

Jeg håper virkelig at jeg tar feil.

Bestanden kommer og går, det vet jeg. men det er jo aldri kjekt når det blir en sånn nedgang.

når en fullstappet båt drar ut flere dager på rad, og den ikke kommer hjem med noe særlig fisk, så blir vi urolig :(

 

Vi får bare vente og se...

Men jeg må si at jeg håpr virkelig at brislingfiskerne kan begrense fiskingen.

når det er lite mat i fjorden, så går fisken fortere ut igjen, og det er vel ikke noen som vil ha kortere sesong :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslofjoren er det flere potensielle "kriser" slik situasjonen er i dag..

 

1) Gift

Det er flott at gift fra havnebassenget blir pumpet opp, det er klart. Problemet er at man velger det billigste og farligste alternativet når man skal kvitte seg med denne giften. Giften burde vært pumpet opp og lagret på land, men som vanlig blir nå havet brukt som søppelfylling med lovord om at "dette skal gå bra". Vår miljøvernminister (Bjørnøy) fikk stoppet det samme prosjektet i sitt eget nærmiljø, Drammensfjorden, men synes det er helt OK å dumpe giften i Oslofjorden... :shock:

 

2) Kommersiell fangst

Brislingstammen i Bunnefjorden har vært fredet i mange år, og etter min oppfattelse er dette en av grunnene til at man de siste årene (frem til i fjor) fikk mange store sjøørret i forhold til det snittet var for 15 år siden. Da det kommersielle fisket etter denne lokale stammen med brisling ble satt i gang igjen for ett eller to år siden, fryktet jeg rovfisket ville ta til igjen. Etter rapporter fra Bunnefjorden kan se ut til at det allerede nå er blitt merkbart mindre brisling igjen til sjøørret og torsk... :?

 

3) Gyteelver med utslipp

Sjøørrettens gyteelver opplever fra tid til annen voldsomme katastrofer. Sist var det Sandvikselva som opplevde dette. Gift ble "ved en feiltagelse" (?) sluppet rett ut i elva i en periode da mesteparten av gytemoden sjøørret og laks sto på elva. I tillegg strøyk vel to årganger av yngel med, og da kan man tenke seg konsekvensene fremover når man vet at Sandvikselva er en av de viktigste (største) elvene for sjøørrettbestanden i Oslofjorden.. :cry:

 

4) Sportsfiske

Sportsfisket i Oslofjorden har eksplodert de siste 10-12 årene. På steder man tidligere kunne gjemme seg bort, står det nå køer med kystfiskere som haler opp alt de får på kroken. I mars/april/mai er det knapt en stein, holme eller et skjær i hele fjorden som ikke har sportsfiskere på besøk - hver dag. I tillegg er det ekstremt mange som har funnet ut hvor effektivt det er å dorge etter sjøørret med båt.. Man kan jo bare tenke seg hvor mange tonn sjøørret og torsk som blir tatt opp med stang og håndsnøre i denne perioden. I tillegg til dette kommer selvfølgelig uttaket ved ulovlig garnsetting av sund og grunner... :evil:

 

 

Er det rart vi er mange som ønsker at Oslofjorden skal bli et naturreservat e.l?????

Det må bli slutt på kommersiell fangst i Indre Oslofjord, strengere straff for giftutslipp, og Sportsfiskere må bli flinkere til å vise måtehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det kokt av sild og brisling de siste 4-5 ukene så tilgangen av forfisk er ikke noe problem i Oslofjorden. Det har også vært sinnsyke mengder av makrell og "slanger" og det er fortsatt stint av makrell. Senest nå på søndag var det hele 15,6 grader i sjøen noe som er unormalt på denne tiden. Det er lite torsk å få sikkert grunnet den høye tempen men både sei og lyr har begynnt å røre på seg.

Havabbor er det betydelig mindre av i år men det er ikke noe spesielt for indre Oslofjord da det rapporteres om dårlig fiske hele veien sørover.

Lysfisket etter brisling er jo bare en skygge av hva det var for endel år siden da det kom en hel armada fra Vestlandet og tømte fjorden hver høst.Tror neppe dette utdøende fisket er noe problem lenger.

Giftdeponiet har jeg filla peiling på men synes det er høl i hue og ta det opp for så å deponere det noen hundre meter lenger ut :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...