Gå til innhold

Uansvarlig nedtapping!


Magne Farlund

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

"- Nei, tvert i mot. Jeg tror allerede mye av fisken har dødd. Når jeg får 13 fisk på 15 garn, på de beste plassene, er det noe som ikke stemmer, sier Apeland.

 

- Tidligere har det vært mye bedre. Da har jeg fått mange fisker, og gjerne på kilostørrelse, fortsetter han."

 

Her har vi en typisk norsk bondes uttalelse. Er ikke sikkert det har så mye med nedtappingen å gjøre. Kanskje på tide med en nasjonal opplysning om fiskestell til alle grunneiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en til stor del statlig styrt organisasjon kan stå for ei sånn voldtekt av natur'n og samtidig ha naturvern på dagsordenen virker like logisk som om en voldtektsmann uttrykte seg kritisk til voldtektsmenn mens han var i full gang med å voldta!

Kraftselskapene er i ferd med å skakkjøre alt som lever i mange av landets elver og vann på en måte som går naturkatastrofer en høy sjøgang.

Hvis vi bare tar utgangspunkt i et eneste ettårig insekt i ei elv som er tømt helt eller nesten helt ned en eneste gang så er det insektet utrydda fra den elva for gud vet hvor lenge,....og det er bare en insektsart.....tenk hvor mye det egentlig er av liv i strandsona!

Det er ikke sikkert at det holder at det klukker litt vann midt i elva der den er dypest når mange av insekta prefererer leveområder lenger opp i strandsona!

Vi fluefiskere er kansje den eneste virkelige massen med folk som har innsikt i hvor alvorlig det er for artsmangfoldet i elver og vann at regulantene tapper ned så voldsomt, folk flest trur jo at det er helt i orden igjen da vannstanden går opp og alt ser ut som før!

Jeg har nesten mista trua på både forskerstanden og resten av det som BURTE representere fornufta i detta landet....alle ser ut til og ha solgt skjela si til kilovatt-fanden og hans oldemor!

Fortsetter det sånn er framtia stokk dum settefisk, pelletforingsapparater for hver femtiende meter i biologisk glattskurte elver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til N. Brekke.

 

Sitat: "Her har vi en typisk norsk bondes uttalelse. Er ikke sikkert det har så mye med nedtappingen å gjøre. Kanskje på tide med en nasjonal opplysning om fiskestell til alle grunneiere."

 

Det er ingen uenighet om at grunneierne mange steder forvalter vann og vassdrag dårlig med tanke på fiskestell. Det er ikke poenget mitt med å legge ut link til avisartikkel her. Poenget er at ekstrem nedtapping desimerer bestandene av næringsdyr fisken lever av. Uten vann er det vel hipp som happ om det er fiskerforeninger eller grunneiere som har ansvaret for fiskeforvaltningen. Dette er en politisk problemstilling, der spørsmålet er hvor nivået på minstevannstand ved nedtapping av magasiner og minstevannføring i elvene skal ligge. Synes Tore Slettengen i sin kommentar spytter i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg er helt enig med deg. Det er bare ikke så mye mer å si om den saken. Jeg er helt enig i og vet godt at nedtapping er ekstremt skadelig for både insekt og fisk. Men det er jo noe vi alle vet og har diskutert opp og ned i mente her på forumet. Jeg syntes bare at kommentaren til grunneieren var litt utsatt for hugg. Det er kanskje du også enig i? Etter å ha reist litt hit og dit utenlands og fisket synes jeg det rett og slett er trist at vi i Norge ikke har klart å få sperra opp øynene til grunneiere og forvaltere med tanke hvilke ressurser vi sitter på her til lands. Hvor bra kunne egentlig nesten ALLE elver i Norge vært? Og hvor mye kunne man fristet en grunneier med cash før han tok skeia i ei anna hånd og begynte og kultivere og selge sitt fiske. Jeg regnet ut at EN fisk i en elv jeg fisket i på Island nettop var værdt nesten 10000 kroner pr.sesong. Da tok jeg utgangspunkt i at på den elvestubben jeg fisket på var 1 km lang og hadde kanskje 30 fisker det var værdt å fiske på. (fra 1 til 7 kg brunørret). Nå er det jo spesielt dyrt der oppe, men jeg tror det hadde fristet mange norske grunneiere til å tenke litt annerledes om slike priser ble forespeilet. Selv halvparten tror jeg hadde vært nok. Og ja "mafa". Om du blir provosert av at jeg sparker i feil retning så tror jeg egentlig at jeg bare fortsetter en lang og gammel tradisjon her på forumet. Alle diskusjoner ender som oftest opp i de jevla grunneierne som ikke kultiverer eller C&R. Gammel vane vond å vende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en til stor del statlig styrt organisasjon kan stå for ei sånn voldtekt av natur'n og samtidig ha naturvern på dagsordenen virker like logisk som om en voldtektsmann uttrykte seg kritisk til voldtektsmenn mens han var i full gang med å voldta!

Kraftselskapene er i ferd med å skakkjøre alt som lever i mange av landets elver og vann på en måte som går naturkatastrofer en høy sjøgang.

Hvis vi bare tar utgangspunkt i et eneste ettårig insekt i ei elv som er tømt helt eller nesten helt ned en eneste gang så er det insektet utrydda fra den elva for gud vet hvor lenge' date='....og det er bare en insektsart.....tenk hvor mye det egentlig er av liv i strandsona!

Det er ikke sikkert at det holder at det klukker litt vann midt i elva der den er dypest når mange av insekta prefererer leveområder lenger opp i strandsona!

Vi fluefiskere er kansje den eneste virkelige massen med folk som har innsikt i hvor alvorlig det er for artsmangfoldet i elver og vann at regulantene tapper ned så voldsomt, folk flest trur jo at det er helt i orden igjen da vannstanden går opp og alt ser ut som før!

Jeg har nesten mista trua på både forskerstanden og resten av det som BURTE representere fornufta i detta landet....alle ser ut til og ha solgt skjela si til kilovatt-fanden og hans oldemor!

Fortsetter det sånn er framtia stokk dum settefisk, pelletforingsapparater for hver femtiende meter i biologisk glattskurte elver![/quote']

 

Hei Tore !

 

Kan ikke si meg mere enig. På meg virker det som om forvaltning foregår helt på måfå i innlandsvassdragene basert på antagelser og gamle "hevn" prinsipper med utsettinger av fisk som eneste virkemiddel mot endringene som reguleringen(effektkjøring) gjør i elvene.

Forskning viser at hurtig tørrlegging av strandsoner, kan redusere opptil 90% av næringsgrunnlaget for fisk. Tiltaket som ofte gjennomføres i regulerte vassdrag,er å sette ut fisk som en slags kompensasjon.

For meg blir det som å sende flere mennesker til et sulte katastrofeområde og håpe på at det bedrer seg. Man trenger ikke akkurat å være professor for å forstå at det ved slike tiltak blir flere om beinet til de knappe matressursene, og at det faktisk vil forverre den totale situasjonen i området.

Minstavannstand i regulerte vassdrag må høynes og det må etableres lovpålagte krav om hvor fort en endring i vannstanden kan skje. Alle tiltak i slik elver må skje med fiskebiologiske undersøkelser som ett underlag, og det må følges opp over tid.

I sommer fant jeg utrolig mange døde insektslarver og strandet fisk i en av de elvene jeg fisker i. Men her kjøres elva opp og ned så raskt at det er helt vanvittig. Elva kan synke med en meter på svært kort tid.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du eller noen annen har linker til saker som har med rævkjøringa av elvene våre fra regulantenes side eller har med negative konsekvenser om settefisk hvor forskere og biologer uttaler seg ville både jeg, Jostein Berg og sikkert mange andre bli veldig takknemlige Stein!

Jostein la ut en forespørsel etter biologer, leg eller lerd, som hadde synspunkter på nettopp detta på et annet nettsted for ei tid tilbake, men så vidt jeg vet har det ikke biti på noen enda.

Forskerstanden i detta landet kan da umulig vere så oppkobla mot arbeidsgivere eller mulige framtidige arbeisgivere at det ikke går ann å komma med et kvekk eller to......eller er det som i saken om negative konsekvenser med radiomerking av ulv?

Der fungerte det slik at hovedtyngden av forskerstanden var så langt oppe i ræva på arbeidsgiver at døm trua og tia folk og sak ihjæl! :evil:

 

Hvis det er slik, og hvis full offentlighet er problematisk tar både Jostein og jeg med glede til takke med en PM!

(Jostein har for tia litt kluss med internettforbindelsen....men det går over!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore !

 

Du kan jo se her: http://www.selbyggen.no/index.php?eid=465&mid=

 

De konkluderer med at den største årsaken er næringssvikt pga tørrlegging i strandsone. Eneste tiltak er utsetting av fisk.

Tviler på at de er kjøpt og betalt av noen, men så lenge regulanten har lov til å regulere på denne måten, så er det nok lite de kan gjøre.

Det beste tiltaket, tror jeg er langt mindre effektkjøring i elvesenga, så vil nok fiskebestanden ta seg opp til normalt nivå, helt av seg selv.

Nå er det på ingen måte krise her, da det er et fiskerikt område.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både kraftutbyggerne, forsvaret (som i Rena og Barduelva) og visse grunneierlag eller enkeltgrunneiere kan se ut til og ha stor nytte av forskere og biologers undersøkelser av regulerte vassdrag......hvorfor er det slik?

 

Svært ofte kan det se ut som om forskerne og biologene undersøker, tester å står i i det lange og breie helt til det i andre enden tikker fram en tjukk rapport som konkluderer med at: "Ja her hang sannerlig bikja på skigarden så det holdt gitt,.....men ta det med ro, vi rører sammen noe settafisk, så blir'e nok bra skal du se"!

 

Detta er ord som er rene halleluja'et for politikere som kun trenger og si at døm har satt forskere på saken sånn i forhold til andre politikere og oss velgere....og det er jo vi og døm som gir kjøreløyve til de skruppeløse naturskjendera som voldtar moder natur til arvemassa hennes henger og slenger i trevler!

 

Åsså er det forskera sjøl da....hva slags intresse har døm av fornøyde kunder tru....?

Ja fler og fetere jobber ivertfall, med de kundene der må det jo bli mer å gjøra....mye mer!

En ting er ivertfall sikkert, og det er det att det blir neigu ikke mye jobb hvis du ikke serverer "riktig" utført arbe!

 

Kan vi, når vi er omgitt av forskere på alle kanter væra sikre på at ikke noen av forskera har sugerør på diameter med ei feit årsintekt i de settefiskanlegga som får jobben for med og fylle de regulerte vassdraga med idiotfisk på grunnlag av den undersøkelsen nettopp døm sjøl har gjort?

 

Ved universitetet i Oslo har to høyt profilerte forskere den siste tia blitt tatt for snusk på et så høyt plan at det annerkjente universitetet har fått riper i lakken som synes helt ut i den store vide væla.....og her går vi og stoler på forskere som er betalt av de det skal forskes på!

 

Også grunneierlaga da, har døm intresser i de samma settefiskanlegga?

Har grunneiere eller grunneierlag aksjer eller eierintesser i settefiskanlegg.....?.....hva trur du?

 

Degenerert settafisk, oppvokst i runde betongkummer....i stim, det er den erstatninga vi blir bydt for villfisken både forsvaret og kraftutbyggera gjør eller akter og gjøra kål på!

 

På toppen av alt har vi enkelte steder utuktig omgang mellom grunneierintresser, forskere og settefiskanlegg, alt betalt av staten....og sist, men ikke minst så bidrar vi sjøl med og ta ut alt for mye av gytefisken som kansje er vårt eneste håp!

Mange reagerer vel på den siste der, men det er sant!

Fisk som har nådd gytemoden alder ER gytefisk hele året...eller hele livet etter det!

Fisken er ikke gytefisk kun i gytetia!

Vi burde passe bedre på'n sjøl om det ikke smaker tran av'n!

 

Det er lett og peke vekk fra seg sjøl, og spesielt på de store fæle kraftutbyttera, men mange steder er kansje den eneste sjangsen det lille som er igjen av villfisk oss fiskere nettopp fordi gigantene gir totalt faan så lenge profitten er stor nok,.....og det blir den vel aldri!

 

Jeg ber om forståelse for at jeg er trøtt og hensynløs i jakta på og bli ferdig med å skrive så jeg kan gå å legga meg!

Detta er IKKE et angrep på uskyldige som virkelig ER uskyldige, men ett heller tafatt forsøk på og vri kniven rundt i svartskjela på drittsekka som har sørga for den uroa som vi kansje alle sammen burte føle hvis vi virkelig er glad i natur'n vår!

(Åffår har dere ikke ett sitontryne som snorker på sia her foresten?)

God natt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galskap!

Vi klager på dyr strøm!

2000,- pr mnd i kalde vintermåneder!

Er 2000,- pr mnd mye penger for folk flest?

Vi drikker jo for mer pr mnd :evil:

 

Vi er ett bortskjemt folkeslag som driter i det meste så lenge det ikke rører lommeboka.

Natur er blitt en politisk sak der menigmann måler ALT i penger/kostnader.

 

Sorry, litt avsporing, men kjenner det KOKER i topplokket over hvor korttenkte folk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Du er ikke alene om å bli sint av slikt, Thorbjørn! Men sånn er det. Vi lever i et samfunn der økonomiske hensyn blir satt foran alt annet.

 

Hver gang jeg blir for desillusjonert, legger jeg meg på ryggen, ser opp på himmelen og tenker på det Helge Ingstad skrev. Det var noe slikt, og jeg tror det var i Pelsjegerliv:

 

Han satt der i villmarka i Canada, hadde ikke penger eller eiendeler å snakke om, men bikkjene var fora, han var mett og bålet brant godt. Så stoppet han pipa, tente på, og ingen kunne føle seg rikere enn ham!

 

Politikere og kraftprodusenter føler lykke i hver kilowatt produsert, og hvert øre tjent. Jeg lurer litt innimellom på hvem som har skylden for å ha ødelagt disse menneskene slik. The American dream?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...