Gå til innhold

GIGA SJØØRRET!


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Det ble tatt en SØ på over 13kg under stamfiske i slutten av oktober i Driva for noen år siden. Mener den var 13,4.

Kunne tenkt meg å visst vekta på den når den gikk på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8' date='246kg ifølge denne siden :

 

http://www.villmarksliv.no/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=78[/quote']

 

Det var tidligere én eller to større enn denne på lista, men den/de er strøket da de sannsynligvis var en laks eller hybrid..

 

Vi har dessverre ikke like gode forutsetninger for store sjøørreter som de har i Sverige og i Argentina (Emåen, Mörrum, Rio Grande etc.), der flere fisker når størrelser på 16-17kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke mange SØ i denne størrelsen UANSETT i verden. V. rekord er så vidt meg bekjent fortsatt litt i underkant av 16 kg. V rekord flue VANLIG ørret er vel på rundt 22kg (Argentina). Sjøørret på over 8-9 kg er STOR fisk uansett hvor i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ble tatt sjøørret på flue i Eidangerfjorden på 9,6 kilo i Mai måned i 1996 eller i 1998. Dette er bevitnet av flere, det ble brukt ca 2,5 time på å få den opp og med spiss på 0,25mm. Dette ble publisert, men det tror jeg var mest fra utlandet.

 

Den ble tatt på Brønstadbukta, en strand i Eidangerfjorden(Porsgrunn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ihvertfall 3 sjøørreter på 10kg fra indre Oslofjord, men ingen av disse er på listene...

 

Jeg tror mange store "sjøørreter" er laks, og noen får vi aldri bekreftet hva er fordi de ikke blir meldt inn på riktig måte (vitner, skjellprøver, godkjent vekt etc), eller ikke meldt inn i det hele tatt.. Da blir de ikke "ofisielt godkjente"!

 

Hva er f.eks dette tro..? ;)

 

 

14540_s.jpg

 

14541_s.jpg

 

14542_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den giganten som ble dratt opp I grenland ble sendt til prøver og det ble bekreftet at det var SØ. Grunnen til at jeg vet alt dette er at jeg fisker stadig med han som hjalp til med å lande den laugh.png' alt=':lol:'>

 

Helt rått, uansett ganske rått å få stoor SØ i sjøen. Hatt muligheten selv på en mulig 3-5 kilos.. Hvem vet, jeg mistet den etter et kvarter med utras frem og tilbake. Men bare å vite at jeg kanskje får sjansen igjen gjør hvertfall meg motivert. Derfor bruker jeg timesvis med min nydelige iron feather i sjøen laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok (i likhet med deg Flemming...? ;) ) ha tippet på laks når det gjelder fisken på bildet. Selv om sporen var noe rett til laks å være, så synes jeg at de andre kjennetegnene minnet veldig om en sprengkåt hannlaks... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Men jeg bøyer meg selvsagt i støvet for både skjellprøver og ikke minst fangsten... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det at det er helt utrolig at folk syns det er så stass med de der store gytefiskene, så hvorfor tar man ikke bilde av dem å setter dem ut igjenn.

 

Det er ikke noe god matfisk, kan vel få smak på dem hvis de blir røkt.

 

Har full forstålse at opplevelsen er suveren, men å ta livet av dem det har jeg ikke helt forstått enda. Skjønner at det er deilig å ha med en stor fisk heim.

 

Det har vært bedre hvis fisken hadde vært ny gått på elva, da den er blank å finn det skjønner jeg, men når den begynner å bli grå svart og kjempe krok foran. Kjøtte på fisken er jo helt gele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fisken ble ikke satt ut igjen, og det var ikke mye liv i den etter nærmere en times kjøring på krok 12 med 0,20 tip :D

Tror nok den hadde vært rimelig ferdig hadde den blitt sluppet ut igjen. Denne karen her vet godt at gytefisk ikke smaker godt, jeg er sikker på at han er en av de som får flest storfisk i hele osloområdet. Ta en sjekk på ofa-forumet.

 

 

 

 

Jeg må si det at det er helt utrolig at folk syns det er så stass med de der store gytefiskene' date=' så hvorfor tar man ikke bilde av dem å setter dem ut igjenn.

 

Det er ikke noe god matfisk, kan vel få smak på dem hvis de blir røkt.

 

Har full forstålse at opplevelsen er suveren, men å ta livet av dem det har jeg ikke helt forstått enda. Skjønner at det er deilig å ha med en stor fisk heim.

 

Det har vært bedre hvis fisken hadde vært ny gått på elva, da den er blank å finn det skjønner jeg, men når den begynner å bli grå svart og kjempe krok foran. Kjøtte på fisken er jo helt gele.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Flemming ser det æ å av bildene til Ty, men jeg mener også den som ligger først i dette forumet. Å andre som skriver her men forskjellige ørreter som blir tatt med høygaffel ol.

 

Betviler ikke at den mannen tar masse stor ørret, er heller ikke uenig med det sist innlegget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...