Gå til innhold

Din gamle killer!!!


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Var ute i går og sjekket høstfisket. Hadde et par slag etter tørrflua, men ingen satt. Da tok jeg frem den gamle egenproduserte greydevilbuggern med vaskekjedeøyne. Fikk ingenting på den, men jeg har inntrykk av at alle har slike gamle fiskefangende lurefluer. Det hadde vært artig å se hvilke fluer dere har som er slike "killere". Ikke noe entomologiske riktige fluer her, men en skikkelig fiskefanger!

Personlig har jeg denne som jeg bruker etter både laks/sø/brunørret når det ikke klekker, blindfisker eller når det går en skikkelig djevel i meg og jeg fisker med streamer :twisted: . En latterlig effektiv flue som mildt sagt har en del på samvittigheten.

post-367-13949847101034_thumb.jpg

post-367-13949847101344_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Nicolaj!

På grunn av at mitt fotoutstyr er fra rett føre forrige istid, så blir det dårlig med bilder.

 

Min absolutte killer? Montananymfa, uten tvil! Jeg tror jeg til enhver tid ville fått mer stor ørret i f.eks. Renaelva hvis jeg kun brukte den enn jeg gjør med tørrflue.

 

Om jeg har brukt Montana i Renaelva noen gang? Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Hei Nicolaj!

På grunn av at mitt fotoutstyr er fra rett føre forrige istid' date=' så blir det dårlig med bilder.

 

Min absolutte killer? Montananymfa, uten tvil! Jeg tror jeg til enhver tid ville fått mer stor ørret i f.eks. Renaelva hvis jeg kun brukte den enn jeg gjør med tørrflue.

 

Om jeg har brukt Montana i Renaelva noen gang? Nei![/quote']

 

Montana er en killer. Tippet det ville kunne dukke opp en del buggere også ja på denne tråden:) Minibuggere er utrolig effektive:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min gamle killer har jeg døpt "Kaffe-flua".

Hvis DEN ikke fuker, da setter jeg meg ned og drikker kaffe. Hvis den fremdeles ikke funker en halv time senere, går jeg hjem.

For da er vannet tomt for fisk. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Har ikke bilde av den, men den er så enkel at alle med bare litt fantasi kan se den for seg.

 

Krok: Vanlig fluekrok alt mellom 8 og 16. Jeg har mest 14. Bruk det du har.

Bakkropp: Dubbing i en dus / naturlig farge - jeg bruker syntetiske greier i hareøre-farge - tenk sparkle pupa. Det viktigste er at det er litt "sparkle" i den og at man pirker ut dubbingen slik at den blir litt rufsete.

Framkropp: påfuglherl - gjerne tre stykk sammen, surret rundt til det er tjukt og fint.

Hode: Gullhode.

 

Dette er bankers-flua mi for både elv og stille vann - fisket død-drift, nymfet, som en "mini-streamer" - you name it. En harr på 1550 gram kunne ikke dy seg for denne i Rena i sommer... :P

 

Jeg TROR det er den lett skimrende effekten av dugginen og påfuglen - for ikke å snakke om gullhodet. Placebo-effekten vil jeg ikke snakke om. :roll:

 

Moro å se at 3 av 4 bruker gull-hode på sine "killere"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Moro å se at 3 av 4 bruker gull-hode på sine "killere"....

 

Hva mener du med tre av fire? Har jeg skrevet at jeg ikke brukte gullhode på mine Montana-nymfer? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min allroundflue/killer er ganske enkel. Har ikke noe navn på den...

 

Krok: Man tager hva man haver fra #12-#20

Svart hanehackle som bakkropp, ribbet påfuglherl som "midje" og brunt hanehackle i front.

 

Det er ei meget god harrflue, og er den flua jeg har tatt mest fisk på i og rundt Koppangsøyene. Men den er også en killer i små fjell og skogsvann.

Regner med den kan gå for å være både puppe, fjærmygg, biller og maur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...