Gå til innhold

Sjøfiske i Molde Omegn


Feshin

Anbefalte innlegg

Med vintertemperaturer helt nede i 7 grader ser dette ut til å bli en fin mørketid her på nordvestlandet :D

 

Er det noen som har gode tips om svabergfiske på vinterstid her i distriktet, eller også generelle tips om svabergfiske på vinterstid?

 

Tok en lyr for en uke siden på 2,5 kg. Tok den et stykke fra land og ganske dypt. Ble overrasket over å se at det var en lyr, i og med at det var som å dra opp et lik, og langt ifra den sprelne fisken en kjenner fra sommer og tidlig høst.

 

Er det noen som besitter gode tips blir de godt mottatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den "fisken", den var nok ikke 2,5 kilo, og ikke kan du kaste langt heller så det var nok ganske nære land, og ikke var det en lyr, men en tangklyse. Derfor følelsen av å dra opp et lik laugh.png' alt=':lol:'>

 

Mitt tips er å dra fram fluestanga i stedet for 200 gramsheisekrana, så kanskje du kjenner hva som biter på neste gang :twisted:

 

Hehe... Vi får ta oss en bindekveld og forberede neste sesong tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor er sjø-ørreten i dette distriktet om vinteren? Andre steder i landet fiskes det feit sjø-ørret fra land i sjøen så lenge det er isfritt, mens her oppe har jeg inntrykk av at sjø-ørretfiske består i å dra opp støinger i brakkvannsområder - og det synes jeg hverken er morsomt eller riktig.

 

Ettersom temperaturen i sjøen i år ligger betydelig over normalen, burde det være mulig å finne sjø-øøret på næringssøk andre steder enn støingstammen utafor Vågsbø- og Oselva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er et typisk brakkvannsområde hvor det lett legger seg is, iallefall hvis du tenker på området helt inne ved utløpet av Malmeelva. Men det er klart, med den vinteren vi har hatt så langt (bortsett fra de siste dagene) har det sikkert vært fine forhold der. Selv har jeg fisket en del litt lenger ut (Sandsbukta), men det har vært langt mellom tilslaga der ute, og det har vært høy støingposent - så det jeg etterlyser er vel egentlig hvor de sjø-ørretene som ikke har gytt sist høst befinner seg på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på yardbird, men jeg tror det er vanskelig å få noen hete tips her inne gitt. Jeg sliter også med å få noe annet enn støinger, og begynner vel å bli litt lei av området rundt Vågsbøelva...

 

Det virker som om de fleste vil holde "godplassene" sine for seg selv :) I helga var jeg en tur inn i Isfjorden og prøvde, men uten resultat. Jeg har derimot hørt at det er tatt sjøørret der inne nå, men hvor det var er jeg usikker på. Men hele fjorden innover der er jo fin, så det er vel bare å prøve seg fram langs stranda...

 

Ellers så vet jeg at Sunndalen og Øksendalen er bra, i tillegg til Todalen... Men der har jeg aldri prøvd selv. Et annet tips er å dra til Sunnmøre, mer bestemt til Valldalen og innover mot Tafjorden. Der skal det være mange fine områder, men vet ikke hvordan fangstene har vært i år.

 

Med den snømengden som faller nå så kommer jeg vel uansett til å finne fram skia og bindeutstyret i stedet, og drømme om mars eller april måned når naturen atter en gang begynner å våkne til liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte fisk oppe når jeg kjører Isfjorden, særlig fra elveosen innerst og utover mot Åndalsnes, og har hørt at det tas en del fisk der også vinter/tidlig vår. Sunndalen/Øksendalen har jeg prøvd, og der har det blitt en og annen fisk, men også her i nærheten av elveutløp og dermed blir det en del støing.

 

Det hevdes at sjø-ørreten gyter annet hvert år. Hva bedriver de 50% som ikke gyter - er de ute i åpent hav, går de langs kysten, i det hele tatt - hva slags vandre- og næringssøkmønster ha de? Jeg har lest noe litteratur om sjø-ørret, uten å finne noe helt spesifikt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg må melde pass her gitt... Eneste jeg har lest meg til er at fiskens evne til å regulere saltinnholdet reduseres når temperaturen i vannet synker, og at den da vil trekke inn mot områder med lavere saltinnhold. Når jeg var i Isfjorden i helga så blåste det elefanter fra øst, og jeg tror dette var en viktig årsak til null fangst. Er det et område med mye ferskvann i fjorden så må det jo være nettopp i Isfjorden...

 

Dette med saltreguleringen gjør vel også at ørreten ikke vandrer så langt som laksen, men stort sett holder seg i de fjordsystemene der den har vokst opp? Vet Alt om fiske har hatt en del reportasjer om hvor man skal finne sjøørreten i de ulike årstidene. Spørs om jeg ikke skal finne fram det bladet i kveld...

 

Ellers så er det fritt fram å komme med kunnskap her, jeg lutter øre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over sammenhengen mellom sjøtemperatur og saltvannsinnhold. Samtidig ser jeg av andre tråder rundt omkring at det fiskes sjø-ørret både her og der i Osloforden og på Sørlandet vinteren igjennom, for ikke å snakke om i Danmark, og såvidt jeg kan skjønne er det i områder med relativt beskjeden

ferskvannstilførsel? #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hevdes at sjø-ørreten gyter annet hvert år. Hva bedriver de 50% som ikke gyter - er de ute i åpent hav' date=' går de langs kysten, i det hele tatt - hva slags vandre- og næringssøkmønster ha de? Jeg har lest noe litteratur om sjø-ørret, uten å finne noe helt spesifikt om dette.[/quote']

 

Når det er så kald i vannet som nå vil man ofte finne småfisken der elveutløp gjør det lettere for fisken å takle saltinnholdet..

 

De store går ofte ned på dypet i stedet. Der er det varmere vann. I Oslofjorden er det tatt minst én sjøørret på 10kg på rundt 50 meters dyp på vinteren - på svenskepilk :shock: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ser man det :) Tenkte det var noe slikt ja, takk for innspillet Flemming. Det betyr vel at det ikke er så mye vits i å prøve seg for øyeblikket, er -8 grader her nå (noe som er relativt kaldt for å være i Molde) og det har kommet masse snø de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du må da prøve deg for det... ;)

 

Det jeg skrev er ingen 100% fasit, for jeg har tatt fin sjøørret mellom isflak i mange minusgrader med hurtig inntrekk..

Det er ikke ALLE store som går på dypet, og det er ikke bare ved elveos du finner fisk. Fjorder er forskjellige, noen er "saltere" enn andre. Prøv å finne fjordarmer der vannet er passe brakt, så man slipper å fiske på støinger i utløpet av elvene (husk avstandsregler fra utos!!).. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="Flemming"

 

Når det er så kald i vannet som nå vil man ofte finne småfisken der elveutløp gjør det lettere for fisken å takle saltinnholdet..

 

De store går ofte ned på dypet i stedet. Der er det varmere vann. I Oslofjorden er det tatt minst én sjøørret på 10kg på rundt 50 meters dyp på vinteren - på svenskepilk :shock: .

 

 

 

Hm - svenskepilk på sekserstang blir nok litt heavy laugh.png' alt=':lol:'>

 

Men - Flemmings opplysende innlegg styrker muligens teorien om at fjorden mellom Isfjorden og Åndalsnes kan være noe å utforske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart, tror absolutt det kan være en go'plass. Men det bør ikke blåse elefanter fra øst. Et annet problem var en fylling ute i sjøen som ble vasket ut av bølgene sist jeg var der. Det medføret mye finstoff i vannet og mye leire og jordfarger. Tror ikke det var gunstig med tanke på fangst.

 

Men området fra der elva i Isfjorden renner ut og utover mot Åndalsnes tror jeg skal være bra, for der er det en del dypere enn på nordsiden av fjorden. Så spørs det om vi bør bruke synkeline da når det er kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det har nok stort sett  blitt ski-gåing den siste måneden - temperatur og forhold forøvrig har ikke innbudt til særlig annet - østavind, snø og ned i minus 16.  Sist helg var imidlertid abstinensen såpass at fiskekompisen og jeg dro til Eide og fisket strømmen nedenfor Holmsundbrua.  Det ble imidlertid med kastetreninga - ikke kjente vi fisk og ikke så vi fisk - en annen sak er selvsagt at hvorfor skulle sjø-ørreten stå i den strømmen når vannet er så kaldt som det er nå? - på den annen side, det er iallefall ikke is der, og det har jo hendt at vi har fått fisk der tidligere selv om isen har ligget i vågen innafor.

 

Så svaret er altså nei.

 

Og vedr Isfjorden leste jeg i RB at et stort isflak derfra hadde løsnet og rasert ei kai på Åndalsnes, så jeg regner med at du ikke har foretatt noen videre utforskning av det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel omtrent slik som mine antakelser har vært også. Og nå fryser det jo på igjen, så det er vel ikke så mye å hente...

Tror Eide blir bedre når sola får varmet opp litt mer, det er mye leire og mudderbunn der ute som har god varmekapasitet. Skal ut dit i mars-april tenkte jeg.. Var noen turer der i fjor, men da lå det to-tre seler rett utafor sundet og mesket seg i fisk :) Ble heller dårlig fangst da ja...

 

Har ikke vurdert Isfjorden noe mer nei. Det er rett og slett for kaldt, i tillegg så er det vind fra øst... Frister ikke så mye å fiske for tiden sånn sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada,kobben viste bartetrynet sitt etter at vi hadde kastet en halvtimes tid - og andøvet stort sett femten/tyve meter nedenfor flua, så det reduserte jo oddsen for fangst ytterligere.  Jeg har aldri funnet ut av om kobben legger seg til slik fordi han tror jeg har større sjans for å finne fisk enn han.  I så fall må han ha en mager vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...