Gå til innhold

Photoshop.


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Det finnes flere versioner, jeg tror den siste er CS 2 -da får du med flere andre programmer, men koster litt for den pakken.

 

Jeg bruker et gratis program som heter GIMP http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

 

og manual :http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=121075&package_id=138737&release_id=471052

 

bare les alle instrukser først ang. installasjon av programmet. GIMP har litt aneledes bruker grensesnitt, men er det ditt første bildeprogram så vil du ikke ha problemer med det.

 

Husk at photoshop er lagd for proffe mennesker som lever av å ta bilder og lure allmenheten til å kjøpe noe. Det er ikke sikkert du trenger en slik dyr programvare for å fikse på fiskebilder (fiskestørrelse ol.) :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Ser det er mye snakk om photoshop her inne.

Hvilken versjon er det man trenger?

 

Hei Henning!

 

Photshop CS2 er veldig dyrt (tror det koster rundt 7000 kroner) men det kan sikkert lastes ned billigere fra et eller annet nettsted.

Du klarer deg imidlertid med Photoshop Elements 4 eller Photoshop Elements 5 som har mange av de funksjonene som CS2 og det holder i følge ryktene i massevis og er mer enn avansert nok.

Prisne på Photoshop Elements ligger rundt 800 kroner og skal være veldig bra.

 

Jeg kommer antakelig til å satse på Elements etterhvert. Foreløpig har jeg et program som følger med iphoto på mac´n og det er helt greit for å øke skarphet, eksponering etc. hvis man har behov for det.

 

Photoshop Elements 4 og 5 har også så vidt jeg har forstått integrert photoshop album som er et ypperlig fotoalbum for å samle alle bildene du tar.

 

Kjøper du photoshop kan det være greit å få ett lynkurs hos noen som har erfaring i bruken av det.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet program som er meget bra til web er Macromedia Fireworks. Mye enklere å bruke enn Photoshop og holder til det meste for stort sett alle. Å tegne, legge på layers, komprimere, justere farger o.l er mer effektivt i Fireworks synes jeg.

 

Det kan lastes ned som trial på Adobe sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det kompletterer Photoshop og Photoshop Elements hverandre. Ser det er noen fotofreaker her og da er det sikkert interessant å jobbe med bilder i RAW format slik du kan i Photoshop (egen pluginmodul). Da har du virkelig store muligheter til å bearbeide opptakene du har gjort i felt slik at resultatet blir optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobe har laget et workflow verktøy for enkel justering av bilder + arkivering, adobe lightroom (tilsvarende Apple aperture). Beta versjonen kan lastes ned fra sidene til Adobe, og fungerer frem til februar etter dette må det kjøpes. Har kjørt dette i noen måneder, og synes det fungerer svært bra, anbefales. I følge ryktene vil lightroom også være integrert i CS3. Lightroom håndterer forøvrig også raw format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lære deg med Photoshop går du nok glipp av noen fisketurer.....

PS elements rekker nok langt for de fleste!

Eller er "Macromedia Fireworks" som Rune nevner, et kult program. Spesielt for de som utvikler web-sider (På det området har Macromedia mye annet "snadder" også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for masse gode svar her inne.

Nok ein gang så viser det seg at dette forumet er eit supert hjelpemiddel.

Bli nok "litt" avansert med Photoshop ja, og kikker inne på dei andre alternativa som har komt fram her. Takker mye !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant
Skal du lære deg med Photoshop går du nok glipp av noen fisketurer.....

PS elements rekker nok langt for de fleste!"snadder" også).

 

Macromedia ble forresten kjøpt opp av Adobe for ikke lenge siden....

 

Photoshop (særlig CS) er på mange måter et temmelig overlesset program, det tar bra med tid å skaffe seg oversikten og bruke det effektivt. Og for å korrigere bilder med full styring på fargene, må man ha en kalibrert skjerm av god kvalitet....og et kalibreringsverktøy - til sine to-tre lapper.

Så her er man i full gang med å skaffe seg noe mer å bruke penger - og ikke minst tida si på. 8)

 

For min del bruker jeg i praksis bare en liten del av Photoshop (CS2), og kunne klart meg lenge med de nyeste versjonene av Elements. Det aller meste fotografers i RAW, og jeg bruker sjelden raw-konverteringen i Ph.s, den som fulgte med fra Canon fungerer helt greit.

Adobe Lightroom som er en del av kommende CS3, skal vel først og fremst dekke proffenes behov for raskt å bearbeide store mengder bilder, og krever sikkert en del datakraft. Men sikkert kjekk å ha for andre som tar en del bilder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...