Gå til innhold

Aftm??


sveinbein

Anbefalte innlegg

Nå er hele AFTM systemet ganske avleggs, ihvertfall når det gjelder tohånds! Det var i "gamle dager" de brukte #5\6 for å angi DT5 og WF6 etter hva jeg har hørt.

 

Som en generell regel kan du si at de fleste av dagens stenger vil tåle snører både en klasse over og under, dvs om den er #5 vil man fint kunne bruke WF 4\5\6 på den!

Min Burkheimer er faktisk klassifisert #4\5\6 :)

 

Det som skjer er at aksjonen i stanga vil oppføre seg annerledes etter hvor tungt snøre du bruker. Går du en klasse opp, vil aksjonen bli trukket lenger ned i stanga og motsatt ved lett snøre. Du må med andre ord prøve stanga di med forskjellige snøreklasser og se hvilken som passer din stang og kastemåte best.

 

Håper dette forklarte litt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Det er ikke bare i gamle dager nei , mange bruker det enda

men som du sier er det hvis det står 5/6 er det WF6 snøre og DT5 snøre

dette har selvfølgelig med tyngden og gjøre ..men det er mange stenger som er

overdimisjonerte og kan tåle mere, men det er best og spørre de som selger

stengene eller de som har sånn stang fra før... Produsenten bare gir deg en pekepinn§

 

Og en 5/6 stang er en 6 stang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til merking av stenger.

 

Sage Launch er merket med kun en klasse aftm' date=' si f.eks #5, er det da DT 5 dette står for og skule du bruke WF snøre "skal" det være WF 6 :?:

 

Har hørt begge deler nå, så jeg vil ha dette avkart :-s[/quote']

Siden jeg ikke i det som tidligere er skrevet kan tyde noe svar på spm. svarer jeg laugh.png' alt=':lol:'> Din Sage Launch skal ut fra benevnelsen ha ett WF 5 når det står #5 på stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, pirkepirke ;)

 

Enig i at det er wf5 som skal på ei 5'er stang.. Men det er ikke nødvendigvis helt korrekt! Om man sjekker ERN på stanga kan denne variere mye, dvs stanga kan være under- eller overklassifisert. Derfor kan man ikke si at ei #5 stang SKAL ha et wf5! Dessuten ville jeg på ei Launch #5 hatt et XXD i #4 eller et Presentation 2 i #6 :mrgreen:

 

Begge såkalte wf-snører, men allikevel vidt forskjellige! bare sånn for å pirke litt tilbake :smt064

 

Beklager å forvirre deg ytterlige Sveinbein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene på dette spørsmålet.

 

Forstår at snører kan oppleves helt forskjellig selv om de er merket med samme WF klasse, at det er vanskelig å si hva som er riktig snøre til de forskjellige stegene er også en selvsakt ting.

Men konsultasjon med flere forhandler, der det er sprikende meninger, noen må ha feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja' date=' pirkepirke ;)

 

Enig i at det er wf5 som skal på ei 5'er stang.. Men det er ikke nødvendigvis helt korrekt! Om man sjekker ERN på stanga kan denne variere mye, dvs stanga kan være under- eller overklassifisert. Derfor kan man ikke si at ei #5 stang SKAL ha et wf5! Dessuten ville jeg på ei Launch #5 hatt et XXD i #4 eller et Presentation 2 i #6 :mrgreen:

 

Begge såkalte wf-snører, men allikevel vidt forskjellige! bare sånn for å pirke litt tilbake :smt064

 

Beklager å forvirre deg ytterlige Sveinbein![/quote']

Bla Blø Ble, nå har jeg ikke akkurat tatt opp CCS innfallsvinkelen i denne saken :smt064

Riktig snøre til ei stang blir man aldri enige om.

De fleste krangler ikke om samme snøret i ulike klasser, heller merket på snøret og dermed profil. Hva som er rett profil kan man diskutere til man blir grønn, subjektive oppfatninger er umulige å konfrontere.

Forhandlere er i alle fall ikke rette personene til å svare, de har en lei tendens til å favorisere sine merker og det de kjenner til.

Slik er det for alle for ingen om svært få har prøvd alt ;)

 

Mitt ankepunkt er alltid at WF snører er overpriset og at man får absolutt alt man trenger med f.eks ett billig men slitesterkt Air Cel som har en alround profil som passer de fleste. Jajajajajaja, så blir det mas om AST Coating. Har hatt MANGE med dette¨og andre vidunderkombinasjoner uten at jeg kan si annet enn at de er stivere med mer minne laugh.png' alt=':lol:'>

 

Med mindre man skal fiske på sinnsykt sky fisk holder det med ett godt alroundsnøre. Ingen snører kaster seg selv uansett fancy tilleggsattributter alla hypenavnet AST Coating etc. etc.

 

Hør her Ford! Hvorfor trekke frem to av de spesielle snørene når du kan fremheve alle de hundre "normale" som finnes. :D

Er du fersk så for guds skyld ikke kjøp deg ett XXD snøre med ASt Coating til 799,- med omvendt tapering og klumpdel på opptil 20 meter :shock: Gå for noe med "normal" klumplengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til merking av stenger.

 

Sage Launch er merket med kun en klasse aftm' date=' si f.eks #5, er det da DT 5 dette står for og skule du bruke WF snøre "skal" det være WF 6 :?:

 

Har hørt begge deler nå, så jeg vil ha dette avkart :-s[/quote']

 

Sønnen min har denne stanga og den passer extremt godt med et vision extrem Distance WF 5 har prøvd stanga med mange forsjellige snører men dette er det desiderte beste snøre jeg har kasta med på denne laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Robin, Vision Extreme Distance er faktisk et ganske godt snøre det. Som Tres er inne på her, så er ikke XXD et snøre for nybegynneren, men det mente vel heller ikke Ford Prefect tror jeg. Visionsnøret og SA-XXD har såpass ulik profil at de strengt tatt er langt fra hverandre. Jeg kaster med begge. Eller... kanskje riktigere å si at jeg "fisker" med Vision-snøret og "kaster" med XXD... selv om jeg fisker med XXD også (haha). De som kjenner de to snørene skjønner hva jeg mener. Vision-snøret er et bra snøre for nybegynneren, spesielt flytutgaven. Det har longbelly, og det er bare fint for bedre kontroll og balanse, bare den ikke blir altfor lang... for nybegynneren altså. Vision Extreme er jo forholdvis brå foran, så hvis presentasjonen er det viktigste, så kan jo Vision Presentation være en greie. Ja, jeg anbefaler snøreklasse 5 til en femmer i utgangspunktet dersom snøret har en longbelly, evt. en klasse ned, men som vi vet kan en femmerstang være både det ene og det andre, kremt. Ja, frem med CCS-boka og skillemyntene her :D

 

Ikke så greit å få det CCS-systemet inn i hodet for en nybegynner kanskje? Ille nok for oss som har holdt på en stund. Hvor viktig det er? Ja, det kan det jo også stilles spørsmål ved. Nok om det.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette skle ut litt i forhold til det trådstarter spurte om, så er det som tres Bien skriver: Når det kun står et tall på en moderne stang, og ingenting annet er oppgitt, er det produsentens intensjon at man skal bruke et WF-snøre i denne klassen.

 

Når man har erfaring kan mange finne ut at man ønsker å bruke noe annet eller stengene kan være grovt feilklassifisert, men i utgangspunktet kan det være fornuftig å starte med et vanlig WF-snøre med normal klumplengde (+/- 10 meter) i den angitte AFTM-klassen.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del fomling med stenger og snører og utprøving av disse har jeg funnet ut at # kun er retningsgivende og trenger slett ikke være riktig for alle fiskere. Jeg har stang i # 3, 5 og 6 som jeg bruker til alt fra stille vann til sjø. Det hele begynte med at jeg kjøpte ei 5'er stang ( blueline) som jeg ikke hadde snøre til og satte på et 4'er snøre og prøvde med svært godt. Hvorfor ikke prøve et 6'er snøre på tenkte jeg noe skeptisk siden den gikk så godt med 4'eren. Resultatet var forbløffende bra. det gikk så det grein.

Basert på dette tok jeg 3'erstanga ( 2 delt GL3 )føre meg og satte på et 4'er snøre og prøvde med samme gode resultat. Deretter satt jeg på et 5'er snøre som jeg faktisk likte bedre enn både 3 og 4'er snøret, det gikk formelig av seg selv. Med 6'ersnøre på samma stanga gikk det fint til et vist punkt, men så knelte det. Om man skal måle resultatet i lengde så knelte det på samme avstand som max lengde med et 3'er snøre som er beregnet for stanga. Med unntak av 6'er snøret så ble både bukter og presentasjon eksempariske. Men selvsakt føltes stanga noe tyngre å kaste med.

Så gikk turen til 6'er stanga ( streamdance GLX) som er kjappere og spenstigere. Den gikk så som så med 5'er snøre, men kunne brukes i nøden. Prøvde etterpå med et 8'er snøre, men det ble ikke velykket. Men er rimelig sikker på et en som er bedre å kaste hadde klart å få begge snørene til å go som en lek. Stanga er som kjent ikke noe særlig tilgivende.All kastingen foregikk i vindstille, så muligens jeg ikke hadde klart å sette opp tilstrekkelig linehastighet på de snørene som 'var for tunge' om det hadde vært utrivelig vind

Man kan sikkert mene mangt og meget om en slik 'test' en ting er sikkert , at den blir svært personlig og avhenger an egen teknikk. Stengene er lettere å spenne opp med tyngre snører og krever mindre av kasteren, men vi er sikkert mange i samme båt vil jeg tro laugh.png' alt=':lol:'>

Like fult ble det en tankevekker i jaget på å ha skreddersydd utstyr til et hver formål da dagens stenger er så gode at de har en god del å gå på begge veier når det gjelder snører. Snørene jeg brukte hadde ca 10 m klump, bortsett fra et GL presentation #5 som har noe kortere klump.

Neste gang jeg skal kjøpe stang skal jeg garantert prøve stanga med riktig snøre, samt et under og et over klassen. Da vil man og få en indikasjon på det velkjente 'problemet' med feilklasifiserte stenger.

Jeg kunne tatt mange forbehold i dette inlegget om viss og dersom, men det hadde vært artig å høre andres erfaringer på dette området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med AFTM og snøreklasser er fasinerende .

På Fluefiske.net ligger en god artikkel om CCS klassifisering av stenger.

På spørsmåll om hvilket snøre som passer til Launch ?

I følge CCS- tråden på ffn har Sage Launch 9' #5 2delt en ERN på 6,8 og AA 70.

Disse verdiene kunne like gjerne vært oppgitt for en #6- eller #7-stang.

Så snørevalget til denne, som ellers for en hver stang, blir det du selv foretrekker i forhold til type fiske og ønsket "følt aksjon" i stanga.

 

I forhold til testinga di Shadow.

Dette stemmer godt overens med mine erfaringer også. Stengene kan vœre ganske fleksible på snøreklasser.(jfr Ford Perfect)

Hadde en Techna AV 9'6 #7 som jeg målte til en ERN på 9,8 altså nœrmere en #9 stang.Denne kasta alt fra Loop longdistanse expert #5 til 8/9 klumper.

 

Etter å ha lest CCS artikkelen på ffn testa jeg noen av stengene mine og sammenlignet litt med ERN verdiene som ligger på ffn.

 

Mine stenger:

Tfo series one 7'6 #3 ERN 4,4

Scott ses eclipse 8,6 #3 ERN 4,3

Sage sp 490 9' #4 ERN 4,4

 

Sammenligner jeg med to andre stenger fra ff-net tråden

Sage SLT 9' #5 ERN 4,5

Scott g-series 9'#5 ERN 4,3

viser det seg at alle disse stengene som mange fluefiskere vil betegne som favoritter og meget vellykede stenger, har omtrent samme ERN (effetive stang-klassifisering ),selv om klassifisering varierer fra produsent. Hos Scott har ses#3 og g#5 samme ERN :shock:

Dette viser hvor forskjellig syn man kan ha på AFTM systemet.

 

Min erfaring i forhold til kastelengder Shadow: Uten å ha målt direkte har jeg ofte følelsen av at snørevekta kan vœre like så viktig som stanga. Dvs at jeg med mitt Rio windcutter #3 kaster omtrent like langt med forskjellige stenger. selv om økt stanglengde og høyere klassifisering kan gi litt lenger kast men ikke betydelig lengre. Dette viser #5 testen i AOF også. Testen ble utført med samme snøret og lengdene varierte ikke så veldig mye heller.

 

.....Neste gang jeg skal kjøpe stang skal jeg garantert prøve stanga med riktig snøre' date=' samt et under og et over klassen. Da vil man og få en indikasjon på det velkjente 'problemet' med feilklasifiserte stenger.

Jeg kunne tatt mange forbehold i dette inlegget om viss og dersom, men det hadde vært artig å høre andres erfaringer på dette området[/quote']

 

Absolutt prøve stanga med flere snører.

En annen ide kunne vœre å bestemme seg for et snøre man liker og så teste flere stenger på dette. :D

Da kan man fort ende opp med en annen AFTM klasse på stanga enn det man hadde tenkt å kjøpe! :D

 

 

mvh

Olav K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge vært interessert i dette med aftm kontra CCS . og i det siste har jeg vel egentlig stilt meg selv spørsmål om det i det hele tatt kan/bør stilles krav til aftm-systemet, om at det i seg selv skal sette noen øvre/nedre grenser for hva man kan bruke av liner på en stang.

 

Til eksempel så har jeg sett folk som kaster/holder omtrent et helt Wf i lufta selv med en eldre ”gummiraie” av en stang (med lav ERN) og andre "ekstremiteter" som vel egentlig bare understreker at dette med kasteteknikk og personlig trening og ikke minst utviklingen av nye og bedre materialer er det som setter grenser for hva en stang og menneske kan yte. 8)

 

AFTM er vel kun ment som en anbefaling av lineklasse til fiske og ikke nødvendigvis til utforsking av egne personlige "grensesprengende" kasteteknikker. At så enkelte stenger helt åpenbart feilklassifiseres skylles selvfølgelig like mye det faktum at det kun er opp til produsenten å klassifisere, noe som jo ikke er noen stor nyhet.Et problem er at vi har ikke noen form for "AFTM-politi"som kan sette grenser for produsentene hva som er lov eller ikke, noe vi kanskje burde ha hatt.

Vi har kun en og annen stangtest i ulike varianter og hvor faren for at subjektive meninger skinner igjennom er stor.

 

AFTM systemet er kanskje upresist , men slik jeg oppfatter de fleste stenger jeg har prøvd , til tross for at jeg har en tendens til å bruke tunge liner og spenner stengene dypt ,så vurderer jeg det sjeldent til mere enn en klasse over hvis det er snakk om feiklassifisering ,noe som vel nødvendigvis ikke strider med AFTM systemet da det vel "åpner" for at man kan gjerne gå en klasse over eller under.

 

CCS –systemet sammen med vekt (i gram) av lina er nok noe enklere å forholde seg til når man blir kjent med dette. Men CCS sier ikke alt. Det sier ingenting om stangas egenvekt, vektfordeling , slaglengde/hastighet og to stenger med lik AA har heller ikke nødvendigvis samme aksjon. Det er faktorer som har mye å si for ”godfølelsen” og ikke minst balansen mellom line og stang når dette skal brukes til fiske.

 

Subjektivt??..ja fluekasting er subjektivt.

Uansett!! CCS er kun en av flere faktorer som beskriver en fluestang. ;)

 

En annen ide kunne vœre å bestemme seg for et snøre man liker og så teste flere stenger på dette. :D

Da kan man fort ende opp med en annen AFTM klasse på stanga enn det man hadde tenkt å kjøpe! :D

mvh

Olav K

 

Ingen dum tanke det , nei ! :D

I de lettere klassene ville det kanskje ikke være så dumt å få seg et standart greit/godt snøre som passer til fisket og velge stang ut fra det... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Er absolutt ingen snøreekspert, men har lurt på om ikke et mer fleksibelt snøresystem kunne løse noen av valgets kvaler. Altså en slags viderutvikling av klump/kastevekt-systemene, der baktaperingen (om man trenger den) ligger i fronten på skytesnøret, og at klumpen/kastevekta justeres i lengde/vekt etter kasterens egne ønsker.

Et smidigere løkkesystem hadde i så fall gjort seg, eller kanskje en eller annen luring kan komme opp med en helt annen form for skjøt, enkel å montere, siden i hvert fall ikke jeg klarer å se noen andre grunner til å bruke snører i full lengde enn for å slippe risikoen og ubehaget når løkkeskjøten i blant hekter i ringene. :?:

 

Når det gjelder Blue Line-stanga til Shadow, tror jeg den er klassifisert etter det "gamle" systemet for DT - WF, altså at WF bør en klasse opp - uten å være for skråsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...