Gå til innhold

Flueline til vinterbruk


Eirik Kittelsen

Anbefalte innlegg

En billig og god line er Air Cel fra Sc. Angler. Funker bra vinterstid og blir ikke så seig av saltvann som mange "superliner". Bruker selv stort sett flyteline hele vinteren gjennom, men skulle du føle behov for en intermediate line i tillegg, vil jeg sterkt anbefale en som har flettet kjerne også her. At den dermed ikke blir glassklar er etter min oppfatning uten særlig betydning.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flottings !

den må prøves , har ikke flyteline så det er jo greit å ha  . må bare kjøpe ny spole til ULA snella  ;)

 

Takk for svar osprey

 

Begynte med SA Air Cel i fjor vinter, stort sett fornøyd.. Blir det "mange kuldegrader" blir det litt krøll, men den er bedre enn de jeg har hatt tidligere.  Jeg valgte clear tip, slik at de siste 3 m er intermediate..  Og, jeg måtte også "bare" kjøpe meg ny spole til Ula F.-snella, koster litt, men men... Det er mulig at jeg må ha enda en....

 

Morten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at flere synes Stiped Bass lina blir for stiv og at det er mye minne i det på kalde dager. En kompis av meg bruker denne lina og er svært fornøyd. Kan det være så mye forskjell fra line til line, eller oppfatter bare folk linene veldig forskjellig?

 

Har kun testet lina et par ganger sjøl (på sommertid..), men er ikke spesielt glad i hele intermediate liner. Synes det blir litt tungt.

 

Toggi: Den Cortland clear lina du nevner. Hvor mye koster den? Har sett den har blitt nevnt i andre forum også. Er det ei hel int line forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den er veldig dyr, men i forhold til gleden av å bruke den så er det jammen verdt det. Har stripped bass line også jeg. Den kan gå laaangt, men den er meget stiv og med myyye minne. Jeg får corland clear billigere. Bare å evt sende meg PM. Står litt om cortland clear på www.elbe.no

 

Ps! Jeg har to brukte klare cortland liner til rådighet, ikke en ripe i coatingen. Litt strekk og en dag i Salo og de er vel nesten som nye. Grunnen til at jeg har flere er at jeg har fått så bra priser og det er jo min absolutt store favoritt. Send PM hvis interesse. Disse selges til en snill pris(maks 200 kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Intermediateliner til saltvannsbruk.

Ser at noen reagerer på "Myyye" minne på SA Striped bass linen. Det er helt riktig at linen ligger kveilet jevnt og fint ved siden av deg på kalde dager. Men så kommer den gjennom stangringene uten mye trøbbel i det hele tatt, og i vannet oppfører den seg jo eksemplarisk. Da er det jo ingen problem at det som ser ut som trøbbel på land/vann, ikke er av nevneverdig betydning likevel.

Dette er ihvertfall min erfaring.

Jeg har brukt SA Stillwater i mange år, de fleste andre jeg fisker med har også brukt denne linen. Knallbra, og fremdeles mitt "klare" førstevalg i ferskvann.

En annen utrolig god line som ikke jeg har sett nevnt enda, er SA Intermediate (Kelly Green) med flettet nylon kjerne. Denne er fri for alt minne, og brukes mye i konkurranse miljøet også. Jeg sier ikke "konkurransemiljø" uten at jeg mener noe med det. Utstyr som fungerer optimalt, lenge og vel, er noe vi vet å sette pris på. Bare tipser ;)

Vet at Cortland også har en saktesynkende ferskvanns intermediateline, Cortland Blue, og at denne blir brukt av en del når man fisker sakte rett under overflaten. Har ikke prøvd denne selv ennå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[tt]noen som har noen anbefalninger på flueliner som virker bra i vinterkulda?[/tt]

 

Sliter litt med frossen line til SØ fisket . skal brukes med ei T&T Helix 9,6´ #8.

alle tips mottas med takk :)

 

Det finnes snører som er laget for minnefritt fiske i kaldt vann, sjekk det som blir laget for Steelheadfiske. Flere produsenter som har slike liner og de er fine å kaster med, ofte longbelly liner som likevel slår over store fluer...

 

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Scientific_Anglers/Fly-Fishing/Products/FloatingFly/MasteryFresh/Steelhead/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...