Gå til innhold

Orvis


Dverak

Anbefalte innlegg

Hei

Går muligens til innkjøp av en ny stang snart, er på jakt etter en rask #5 muligens #4. vekt er viktig.

Har sett litt på en 0 gravity fra Orvis, Noen som har denne eller kan noe om den? ( #5 toppaksjon)

 

Bortsett fra finnishen som er utav denne verden. Med andre ord ei nydelig stang. Ikke akkuratt rast i aksjonen. Stangen er meget myk og dyp. Noe som jeg liker, men det er jo en smaksak.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Zero Gravity topflex #5 for et par uker siden. Men jeg kan ikke si den kunne gjøre noe annet enn andre stenger til en brøkdel av prisen. Ikke kastet jeg lenger og heller ikke penere. Hverken på korte eller litt lengre kast. Stanga er nydelig å se på og føles meget god i handa. Men det var ikke nok for meg............ :rolleyes: Men det må jo sies at andre skryter den opp i skyene. Så moralen må nok være at du bør prøve den før du eventuelt kjøper. Det kan være vanskelig å inrømme at du misliker stanga di til over 7000 kroner om du skulle kjøpe uten å prøve  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Har både 904 i midflex 7.0 og 905 i midflex 6.5. 4ern er uten tvil den beste jeg noengang har vært borti. Ok på korte kast og på lange kast gir den aldri opp! Du kan holde MYE snøre i lufta med denne.

5ern er også snasen, men denne har jeg ikke noe praktisk fisketid med ennå.

I en test jeg så ble faktisk midflexen testet på bekostning av tipflex-versjonen da testerne mente den faktisk var raskere!!  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en raskere stang så gå for T3en i tipflex 9.5. Den er vass hvis du liker stenger med litt mer toppaksjon.

 

Tenkte jeg skulle forslå det samme.Det er faktiskt en svært god stang.Jeg har prøvd Zero'en i 9" #5 midflex og jeg synes den virker litt mere topptung en T3# tipflex under kasting.Det vil si jeg har målt balansepunktet på disse to stengene side om side og Zero'en er tyngre i toppen.Nå er minT3 todelt og ikke har jeg prøvd den i firedelt, men jeg har hørt fra andre,som har prøvd begge, at den firedelte er litt snillere.

Uansett så får du jo begge stengene i ulike aksjoner så det er ikke så lett å si hva som er best eller hva som er hva og forskjellene er nok ytterst små.

 

Nå er jeg ikke typen som selv foretrekker kjappe toppaksjonsstenger,men etter å har prøvd en masse andre sinna-stenger i den klassen blir jeg bare mere og mere imponert over T3'en ,følsom og god som fiskestang og samtidig har du ekstrakrefter i stanga uten at den er feilklassifisert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Hei Dverak,

Synest du har fått noen gode råd, og om mine råd blir tatt med i betraktning, blir jeg veldig glad på dine vegne :)

Jeg har bare kastet med noen få stenger i Z Gravity serien, og det ble en todelt opplevelse.

Tip Flex 10, #5 8'5" (tror jeg), var en stang jeg ikke fikset. Enda jeg betrakter meg selv som en rimelig habil fluekaster.

Men så fikk jeg hendene på en Z Gravity #5 Tip Flex 10 9': Helt fantastisk! Det som slo meg var at den var enda mer føslom enn min desiderte favorittstang. Verdt å si, jeg brukte Ultra 4 #5 som line. Så satte jeg på gpx line på samme stengene, og da fikk jeg ikke det samme skille på "følsomheten". Med ting tyder på at Orvis har rett i en ting: Meget følsom og svært lettkastet.

Ett problem for meg er at denne er en todelt stang. Vet dessverre ikke hvordan den firedelte versjonen av tip flexen er enda, men en annen har nevnt det tidligere, i en test er den blitt omtalt som langt langsommere enn mid flex utgaven.

Men jeg må si, etter å ha kastet relativt mye med både Z Gravity #5 9'(to delt), T3 #5 Tip flex(to delt) så har Orvis her to kanon femmer stenger som dessverre drukner litt i andre store merkers markedsføring.

Du må bare prøve dem. For pene vet jo vi at de er.

Hvis du tilfeldigvis skulle bo i Bergens området, råder jeg deg til å komme på Askøy i helgen, så kan du få prøve noe annet meget bra også. Nyoppstartede "Bergen Castin Club" har booket Askøy Forum for innendørs kastetrening, og alle er hjertlelig velkommen med det de måtte ha av utstyr. Dette er og blir en sosial happening hvor alle har noe å lære. Blant mye artig å legge hendene rundt kan jeg nevne min favoritt stang SS (Streamstix Evolution2 #5 9' 4 delt) Vet også at noen har Z axis fra Sage der, og noen Loomiser dukker nok alltids opp også.

Når du prøver stenger, husk alltid å prøve dem med liner du er kjent med, og bruk samme line på alle stengene. Og lykke til!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

 

 

Men så fikk jeg hendene på en Z Gravity #5 Tip Flex 10 9': Helt fantastisk! Det som slo meg var at den var enda mer føslom enn min desiderte favorittstang. Verdt å si, jeg brukte Ultra 4 #5 som line. Så satte jeg på gpx line på samme stengene, og da fikk jeg ikke det samme skille på "følsomheten". Med ting tyder på at Orvis har rett i en ting: Meget følsom og svært lettkastet.

 

 

 

Og hva er så ei "følsom" stang ? :)og hvordan forklarer man ei stang som ikke er "følsom".

Følsom tupp.....Hva kjenner man i kroppen sår man kaster med ei følsom stang :)

(vet det ligger ein tråd om dette ein plass, men tenkte kanskje de som bruker ordet kan forklare det til meg :):))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henning.

Ordet "Følsom" er vanskelig nok, og veldig subjektivt.

For meg er det enkelt å greit; Hva føler du i fingrene, håndleddet, og videre inn i hjerte roten?

Samme variable følelser som under kasting med ulike stenger/snører, kan man få med forskjellige fiskestenger under en nymfe tur. Vanskelig å beskrive det også, men noen stenger er oppbygd på en eller annen måte som gjør dem mer egnet til å fange opp signaler å videreføre dem til deg. Hvordan dette oppnås har jeg dessverre altfor lite peiling på.

Men kjekt med utstyr man "føler" seg vell med er det jo alltids, enten det er statusen, eller om det er kontakten mellom kasteren og stanga/snøret/fisken.

"Den gode følelse" synest jeg er viktig å jakte på. Men dine "gode følelser" er ikke nødvendigvis mine "gode følelser" og omvendt....og kanskje noen ganger er de det samme. Franskmenn er følsomme, tror norske kvinner, og de vinner VM i fluefiske nesten hvert år. Kankje er de meget følsomme?? :)

Å kaste i medvind kan noen ganger være litt tricky, fordi man ikke alltid kjenner/føler at stangen lades i bakkastet (vindmotstand), men det går langt likevel i fremkastet. Kaster man identisk uten vind påvirkning, vil man "føle" mer i bakkastet når stangen lades/spennes opp. Noen ganger kan det å veksle mellom ulike stenger, føles litt slik. Noen "føler"/"kjenner" man bedre enn andre. Selv med tilpasset kasterytme/bevegelse. Og her har ihvertfall ikke jeg funnet noen fellesnevner enda, i forhold til hvilken stang askjon som gir den mest "følsomme" utkommet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er så ei "følsom" stang ? :)og hvordan forklarer man ei stang som ikke er "følsom".

Følsom tupp.....Hva kjenner man i kroppen sår man kaster med ei følsom stang :)

(vet det ligger ein tråd om dette ein plass, men tenkte kanskje de som bruker ordet kan forklare det til meg :):))

 

vanskelig å forklare , derfor bør egentlig stenger prøves opp mot hverandre.

 

 

Jeg har hatt anledningen til å prøve/kontrollere egenvekt/balansepunkt på en liten bunke med 9"#5'er stenger og jeg er ikke i det minste tvil om at en grunnleggende faktor for at stanga skal være følsom er at den skal ha et lavt balanspunkt, altså ikke topptung.

 

Tar du til eksempel to identiske stenger i #4 og legger 1 gr.i toppen på den ene vil det utgjør neste 10 % av snørets vekt i forhold til  den andre stanga...er det merkbart?.En slik faktor(vekt)  vil også forsterkes under akselerasjon og lina vil være vanskeligere å føle siden du ofrer mere av din energi/følelse på klingen. :rolleyes:...kanskje ikke noen ny vitenskap dette ..men man kan faktisk finne/måle ca.balanspunktet på en stang og sammenligne det med andre stenger en prøver.Riktig nok kan håndtaket ha ulik vekt og det vil påvirke balanse ,men på de stenge jeg "testet" fikk jeg ikke noe inntrykk av det.

Vel, den mest følsomme stenga jeg har prøvd er Scott E2.Den har svært lavt tyngdepunkt og veier vel ikke mere en litt over 80 gram.Men den igjen, i forhold til Orvis Zero og T3, gir litt "pappfølelse" , man tror den skal bryte sammen hvert øyblikk.Så Kanskje ikke en stang for de som liker solide ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei Henning.

Ordet "Følsom" er vanskelig nok, og veldig subjektivt.

For meg er det enkelt å greit; Hva føler du i fingrene, håndleddet, og videre inn i hjerte roten?

Samme variable følelser som under kasting med ulike stenger/snører, kan man få med forskjellige fiskestenger under en nymfe tur. Vanskelig å beskrive det også, men noen stenger er oppbygd på en eller annen måte som gjør dem mer egnet til å fange opp signaler å videreføre dem til deg. Hvordan dette oppnås har jeg dessverre altfor lite peiling på.

Men kjekt med utstyr man "føler" seg vell med er det jo alltids, enten det er statusen, eller om det er kontakten mellom kasteren og stanga/snøret/fisken.

"Den gode følelse" synest jeg er viktig å jakte på. Men dine "gode følelser" er ikke nødvendigvis mine "gode følelser" og omvendt....og kanskje noen ganger er de det samme. Franskmenn er følsomme, tror norske kvinner, og de vinner VM i fluefiske nesten hvert år. Kankje er de meget følsomme?? :)

Å kaste i medvind kan noen ganger være litt tricky, fordi man ikke alltid kjenner/føler at stangen lades i bakkastet (vindmotstand), men det går langt likevel i fremkastet. Kaster man identisk uten vind påvirkning, vil man "føle" mer i bakkastet når stangen lades/spennes opp. Noen ganger kan det å veksle mellom ulike stenger, føles litt slik. Noen "føler"/"kjenner" man bedre enn andre. Selv med tilpasset kasterytme/bevegelse. Og her har ihvertfall ikke jeg funnet noen fellesnevner enda, i forhold til hvilken stang askjon som gir den mest "følsomme" utkommet. :rolleyes:

 

:)......svaret holder i massevis for meg :) Fint forklart !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyoyo, Takk for disse utdypningene. Kan bli et vanskelig valg, men tror jeg holder meg innen Orvis av visse årsaker. Får anntagelig vis prøve de jeg vill, men hehe ja blir jo ikke lettere når enn har så mange å prøve.

tyngden på stangen er et viktig punkt for meg, Er det Zero Gravity som tar den letteste plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, ja hold deg til Orvis, du. Mange nok modeller å velge i.

Prøv Z Gravity #5 tip flex10 9' (to delt) opp mot de firedelte versjonene. Både tip og mid flexer. Tror det vil falle i smak.. ;D

Og ja, Z gravity #5 tip flex både er- og "føles" lett.... ::)Det var dette med "følelser" igjen :)

Lykke til, og kos deg skikkelig. Ta deg god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket med Orvis i en årrekke og har eksemplarer av de ulike modellene som har kommet opp gjennom årene. Min personlige smak ligger mer i retning av T3 enn Zero G. Har tipflex, 9 fot, todelt av begge stengene, men jeg må nok si at T3 er "min" stang ;-) Men dette må du prøve selv. Det er bare du som kan vurdere hva som er verdens beste stang. Er du i nærheten av Elverum skal du få prøve stengene mine, så kan du gjøre det opp en mening selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hører nå at mange snakker også om t3 får vell bruke litt tid på denne å. hmm jeg bor i bærum (pocketvalley) men takk for tilbudet :)   

Jeg for nok muligheten til å prøve de jeg vill hos leverandøren, skal bruke mye tid på dette. har allerede mye utstyr i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja hører nå at mange snakker også om t3 får vell bruke litt tid på denne å. hmm jeg bor i bærum (pocketvalley) men takk for tilbudet :)   

Jeg for nok muligheten til å prøve de jeg vill hos leverandøren, skal bruke mye tid på dette. har allerede mye utstyr i skapet.

 

Du kan jo se på ørretsett 2, her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...