Gå til innhold

Heptagenia Sulphurea:


Gjest JB

Anbefalte innlegg

Hei! Fisker en del i en elv hvor det klekker brukbart med Sulphurea mot slutten av juni og tidlig i juli. Vår venn er imildertid ikke så hissig på den, og jeg har hørt rykter om at fisken rett og slett ikke er så interessert i knallgule Sulphurea duns. Noen som har hørt tilsvarende, og som eventuelt har en teori om hvorfor?

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Motsatte av min erfaring. Reist rundt på Sulp. klekkinger i 20 år. Opplevd i Rena enorme klekkinger av aurv. sulp. vårfluer, maur, mygg, ++ samtidig. Etter det vi kunne se, tok fisken KUN sulphure duns !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei! Fisker en del i en elv hvor det klekker brukbart med Sulphurea mot slutten av juni og tidlig i juli. Vår venn er imildertid ikke så hissig på den, og jeg har hørt rykter om at fisken rett og slett ikke er så interessert i knallgule Sulphurea duns. Noen som har hørt tilsvarende, og som eventuelt har en teori om hvorfor?

 

Jørn

 

Det der er en myte som også jeg har hørt i mange år. Den stemmer ikke. Jeg har fisket i Rena i årevis under store klekkinger av Sulphurea, og som de andre gutta sier her så tar fisken disse til de grader.

Så den myten kan vi bare avlive med en gang. :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange oppløftende svar! Da bindre jeg på noen knallgrule duns i år også, og løfter meg over falske myter som nær har psyket meg ut - og dermed trolig bidratt til magert resultat. Fish with confidence!

 

Jørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble ytterligere oppløftet av et kapittel i John Gierachs "Standing in a river waving a stick" hvor forfatteren beskriver en fiskesituasjon hvor biller, baetis og div annet måtte vike plassen for sulphurea. Bare det kom en dun eller spinner av denne arten så var det nettopp denne ørreten tok! Går følgelig inn i sesongen med knalltro på de gule, og da tenker jeg ikke på LSK eller Start. Tar også med et enkelt livsfilosofisk sitat fra boken myntet på alle som er redd for at TFL-gutta og fluefiskehysteriet skal gjøre alle vann, bekker og elver overfylte av folk: "There is a thousand of places to fish, and after all we are fishermen. Life is good." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...