Gå til innhold

Vinge og hale materiale til Fallskjermfluer


tørrmygga

Anbefalte innlegg

Hei

Holder på å oppdatere tørrflueboksen min og er kommet til døgnfluer i Leptoklassen - dvs Marginata er neste post.

Så her kommer et spørsmål til alle dere fluebinderfreaker der ute i cyberspace:

Hvilke vinge og hale materiale foretrekker dere til vanlige fallskjermfluer - spesielt til marginataen?

 

Jeg har brukt følgende til vinge uten å være helt fornøyd:

polygarn - for tykt

organza - for knotete og spedt

CDC - for lett

rådyrhår - for bustete

 

Og hva foretrekker dere til halemateriale. Jeg har stort sett brukt tre:

Hackle - blir ikke så pent og jeg sliter litt med å få dem jevnt spredt

Rådyrhår - dårlig slitestyrke

malerkostpenselfibre (husker ikke hva de het nøyaktig, men dere vet hva jeg mener) - blir så fort bøyde i boksen min.

 

Har dere noen gode forslag utover dette, eller er det dette de fleste bruker. Er jeg kanskje bare for pirkete?

 

Jeg regner med dere gir meg god respons alle dere døgnflue fantaster der ute.

 

P.S. Rune - jeg klikket meg gjennom flueboksen din her på siden, men fant ingen marginata imitasjoner - De er kanskje der, men hvor?

 

PPS. Jeg prater da om duns.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Hei

Finner litt om marginata her:

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=111&mode=thread&order=0&thold=0

 

Jeg bruker stort sett å dele en polygarn bit og bruke den som vinge, altså halvparten av tykkelsen på garnbiten. Bruker også hacklefiber til haletråder.

Har noen med cdc også, funker bra det og, helt til cdcen blir våt, eller en fisk har hatt flua i kjeften, da flyter det ikke like godt lenger.(hvis en ikke tørker flua, eller gir den en tur i risteboksen da). Må som regel bytte flue når det skjer, og siden jeg er såpass lat, foretrekker jeg derfor en sparsom polygarn vinge, for da slipper man flyteproblemene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problem med at cdc er for lett.Er ikke det en god egenskap for en tørrflue da?!Har cdc på 90% av fluene mine og synes det er helt supert.Og som nevt her er det bare å skylle flua i vann og gi den en omgang risting med pulver/amadou så er den god som ny.

Finnes og noe som heter Para post vingemateriale som er ferdig impregnert,og som minner litt om polygarn,men dette har jeg ikke prøvd enda.

 

Til haler bruker jeg microfibbets og cock de leon.Sistnevnte har fine,tynne og spenstige fibre med markering,men fjærene er någet dyre,så det blir mest fibbets.Markering gjør du lett på fibbets og med vannfast tusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste fallskjermfluene jeg har bundet, har jeg eksperimentert med norsk harefot i vingen. Jeg fikk tak i et par hareføtter (bakfot)fra en kamerat som jakter sådanne. Har hørt at amerikansk snowshoehare skal være så vanvittig bra. Tror ikke den norske står tilbake i kvalitet hva pelsstruktur gjelder.

 

Håret er stivt, kruset og vannavvisende. Synes vingene ble fine jeg. :) Til hale bruker jeg fibretts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input.

 

Denne artikkelen var jo veldig bra

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=111&mode=thread&order=0&thold=0

 

Har også prøvd antron garn i vingen og den funker best for meg så langt. Eneste downside er at den trekker vann litt for fort. Men, men, det kan man vel leve litt med, ingenting er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...