Gå til innhold

Hvordan fortynge reker og tanglopper?


dalislama

Anbefalte innlegg

Gjest Lars M

Normalt sett skal marfloimitasjoner fortynges oppå krokleggen. Ei lang stripe først, deretter en kort bit oppå. Jeg bruker kun rette kroker til aktivt fiske. Fortynger da med blysurringer rundt kroken.

Har aldri merket noen forskjell på fangsten mht. hvilken vei imitasjonen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Lars M at det antagelig ikke har noe å si for fisken, og når det gjelder tanglopper har det ikke så mye å si for meg heller, siden tangloppene svømmer jo oppned, bakfram alt ettersom. Rekene derimot, vil man jo gjerne ha til å gå riktig vei...særlig nå man binder dem som superrealistiske imitasjoner, med ryggskjold og alt. Blir liksom litt dumt når reka som ellers ligner sine levende forbilder til forveksling, i en fiskesituasjon skiller seg ut ved å svømme opp ned  :rolleyes: Og gjerne også bak frem siden jeg registrerer at mange binder reka med hodet bak og fisker reka baklengs selvom de jo svømmer forlengs til vanlig ? Riktignok flykter de baklengs med noen kjappe haleslag om de føler seg truet, men det er ikke slik de normalt beveger seg.

 

Nå svarer jeg visst ikke på spørsmålet :) Dersom du ha ryggskjold på rekeimitasjonene dine er løsningen et sparsomt, mykt hackle på undersiden (altså ikke stivt og ikke for tett) og en krok som er stor nok til at kjøl-effekten veier opp for ryggskjoldet. Siden fluer som oppfyller disse kravene i mine øyne ofte ser feil ut proporsjonsmessig, binder jeg som oftets rekefluene uten ryggskjold.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jeg er enig med Lars M at det antagelig ikke har noe å si for fisken, og når det gjelder tanglopper har det ikke så mye å si for meg heller, siden tangloppene svømmer jo oppned, bakfram alt ettersom. Rekene derimot, vil man jo gjerne ha til å gå riktig vei...særlig nå man binder dem som superrealistiske imitasjoner, med ryggskjold og alt. Blir liksom litt dumt når reka som ellers ligner sine levende forbilder til forveksling, i en fiskesituasjon skiller seg ut ved å svømme opp ned  :rolleyes: Og gjerne også bak frem siden jeg registrerer at mange binder reka med hodet bak og fisker reka baklengs selvom de jo svømmer forlengs til vanlig ? Riktignok flykter de baklengs med noen kjappe haleslag om de føler seg truet, men det er ikke slik de normalt beveger seg.

 

Nå svarer jeg visst ikke på spørsmålet :) Dersom du ha ryggskjold på rekeimitasjonene dine er løsningen et sparsomt, mykt hackle på undersiden (altså ikke stivt og ikke for tett) og en krok som er stor nok til at kjøl-effekten veier opp for ryggskjoldet. Siden fluer som oppfyller disse kravene i mine øyne ofte ser feil ut proporsjonsmessig, binder jeg som oftets rekefluene uten ryggskjold.

 

Mvh

Rolf J. F.

Når reka svømmer fremover (eller siger rolig :) )da er den vel ikke samenkrøka heller? Da har den jo utrettet kropp, og bruker de små beina til å komme seg frem? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker whiteing spey hackle på min imitasjon av reke . å ikke fortynger jeg dem da de kan fiskes saktere å gjene der det er grundt.

Om du må fortynge så en nok en eller to med bly under på krokskaftet det beste. Men som det blir sagt så kan kraftig hackle eller bucktail snu den i vannet . Marabou er også fint å bruke med masse liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skal fortynge slike fluer, er det viktigste etter min erfaring å velge riktig krok. Jeg bruker ulike kroker på de fortyngede og de ufortyngede "krepsdyrene" mine. Dette er også viktig når man binder fluer med kulehode, kjettingøye osv. Tenk på hvor tyngdepunktet på kroken vil ligge. Den tyngste delen vil alltid gå nederst. Dvs. hvis man fortynger en vaddiskrok rundt krokskaftet, vil den automatisk gå opp ned (noe check-fiskerne vet å utnytte for ikke å sette fast), spesielt hvis man oppererer med bein på undersiden som fungerer som et seil som forsterker dette. Velger man en litt lengre rett krok med "tyngre" krokbøy, vil denne ofte kompensere tyngdepunktet og gå rett vei. Her er det bare å prøve seg fram. Jeg vil nødig fortelle hvilke kroktyprt jeg selv benytter her, da jeg jobber for NO. Dette er dessuten et fornuftig prosjekt å jobbe med for alle og enhver. Man lærer mye om hvordan ulike fluer oppfører seg med ulike bindemetoder.

 

For reker i sjøen, kan man også binde reka bevisst opp ned. Dette kan være en fordel hvis man fisker på grunt vann. Flua setter seg ikke fast så fort, selv om man treffer bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visste ikke at reker kunne svømme forover :o

 

Ikke jeg heller, så det er vanlig å binde de "feil vei" med følehorna bak.

På marflo imitasjonene mine følger jeg en oppskrift med masse bly byggd opp langs ryggen.

Rekeimitasjonene har jeg ikke hatt noe problemer med. Jeg bruker dobbeltkrok, kansje det har noe å si? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dobbeltkroker hjelper ja :) Bruker 0 bly i kroppen og kjører tunge manualøyer selv. Bruker styreknute som HINDRER flua i å snu seg, uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Derfor det finnes TY'srekeimitasjon   8)

Det står uansett. Med en god del isbjørn antene og Mylar tubing med 2 silke tråd som kropp så er det ingen problem, det står som sagt. Selve krokken fungerer som bly. lykke til

[move]25980_s.jpg[/move]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...