Gå til innhold

Fiskedød i Risa


Gjest rams

Anbefalte innlegg

Etter at det i går ble funnet mange døde fisker, så oppfordrer Eidsvoll Fiskesamvirke og Risautvalget ALLE fiskere til å ikke fiske i Risa før årsaken til fiskedøden er funnet.

 

I og med harr observeres med "normal" oppførsel, og ørreten "vinser" rundt, frykter vi at det kan  være snakk om en sykdom som kun angreper ørret. Det er heller ikke funnet død abbor, gjedde, mort eller harr.

 

Håper fiskere som er glad i Risa, respekterer denne oppfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parasitt? hvilken da?, høres mer ut som gift utslipp, synes jeg!! Det kan vel vere sykdom også, men parasitt angrepp arter seg vel ikke sånn!!?? Tragisk uansett, så det må jo bruke resurser for å finne det ut,...

Ulike fiske slag , har ulik toleranse for giftstoffer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ille når sånnt skjer. :(

Høres ut som en ørrettsykdom, for det var bare de som var rammet.

Bare det ikke sprer seg.

Fiskere kan dra sånnt med seg med infisert utstyr osv. også.

Viktig at de som fisker der desinfiserer stengene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leder i Risautvalget vil jeg oppfordre alle som ferdes i området rundt Risa og Hersjøen om å hjelpe oss med å se etter mistenkelige ting. Jeg tenker da på ting som kan tyde på gift utslipp, eller avrenning fra jordbruk, siloer eller lingnende. Vil minne om at det var et voldsomt regnvær i forkant av denne hendelsen så det kan godt være at problemet ikke ligger i umiddelbar nærhet av elva eller sjøen. Vi vil også sette pris på alt av rapporter om død fisk på alle strekninger for å kunne kartlegge omfanget av skaden. Jeg håper alle vil la være og fiske i elva frem til vi vet hva som har årsaken, og til vi vet hvor stor skade som er skjedd. Vi vil også oppfordre til å ikke spise fisk fra vassdraget. Hvis det er noen her inne på forumet som kan ha en ide om årsåken til dette så nøl ikke med å ta kontakt. Omfanget av dette er mye større enn det som har kommet frem i media. Antallet døde fisk som vi har funnet kan indikere nærmest total dødlighet på visse strekninger av elva. Send meg en PM eller mail på t-robekk@online.no, eller ring meg på 99577806 hvis dere ser eller hører om noe.

 

Tom Roger Bekkeli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig triste greier.

 

Jeg fisket i elva på tirsdag i perioden 1100-1700. Jeg holdt meg i de nedre delene, fra Bøn st og oppover til Hjera (der det går ei trebru over elva). Den eneste fisken jeg så var en feit og fin harr på 5-6 hekto, og den var høyst levende. Avsluttet før regnet kom og det var vel først etter dette at den døde fisken ble funnet? Og den ble kanskje funnet lengre opp i vassdraget, nærmere Hersjøen?

 

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig triste greier.

 

Jeg fisket i elva på tirsdag i perioden 1100-1700. Jeg holdt meg i de nedre delene, fra Bøn st og oppover til Hjera (der det går ei trebru over elva). Den eneste fisken jeg så var en feit og fin harr på 5-6 hekto, og den var høyst levende. Avsluttet før regnet kom og det var vel først etter dette at den døde fisken ble funnet? Og den ble kanskje funnet lengre opp i vassdraget, nærmere Hersjøen?

 

RuneW

 

Hvis det var noe regn av betydning, så må det ha vært det som kom på mandag. Fant den første fisken i 13:00 tiden tirsdag, men da helt øverst mot E6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da skjedde dette litt tidligere enn jeg fikk inntrykk av.

Mitt bidrag til etterforskningen får da være at jeg ikke så noen død fisk ved slakteriet da jeg kikket der i 11-tida tirsdag. Og jeg fant altså ingen fiskelik nedover i elva senere på dagen.

 

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er ille :'(

Var selv i Risa på mandag, og fikk noen ørret, disse virket helt fine. Fatter ikke hva det kan være som har forårsaket fiskedøden, og i alle fall ikke på så kort tid og kun ørret.

Håper virkelig at det blir funnet en årsak til dette i nærmeste framtid. Og hvis det er en eller flere personer som kan stilles ansvarlig, at disse da får svi for sine handlinger.

Tror noe sånn som 100.000 i bot og et års samfunnstjenester i Sibir eller noe kunne passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig trist sak! :'(

 

Håper vi får en forklaring på dette. Spesielt siden det er litt spesielt at det tilsynelatende er kun ørreten som har blitt skadelidende. ???

 

Men siden dette er et spesielt grunnvannsområdet skulle jeg tro andre instanser en fiskeforvaltning burde sette inn ressurser umidelbart for å finne ut av dette? Litt kjedelig med forurrenset grunnvann! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig trist sak! :'(

 

Håper vi får en forklaring på dette. Spesielt siden det er litt spesielt at det tilsynelatende er kun ørreten som har blitt skadelidende. ???

 

Men siden dette er et spesielt grunnvannsområdet skulle jeg tro andre instanser en fiskeforvaltning burde sette inn ressurser umidelbart for å finne ut av dette? Litt kjedelig med forurrenset grunnvann! :o

 

Det har du rett i Pål! Håper de ikke sitter på gjerdet...

Faen, og jeg som hadde blitt så god kompis med de fiskene...

 

Håper det finnes en god forklaring der ute ett sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hørte på radioen i dag at det antakelig var høye konsentrasjoner av aluminium og jern som drepte ørreten. Avleiringer av disse er visst funnet på gjellene til ørreten. Høye konsentrasjoner av Al og Fe (jern) er gjerne forbundet med lav pH. pH synker ofte ved flomepisoder, men det kan vel fortsattt være snakk om utslipp (f.eks nitrat?). Noen som har hørt noe mer?

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

veldig leit å høre alt dette!  som om det ikke er lite fisk fra før av...

var ved slakteriet nå på lørdagen ( andre juni...) og alt virket helt fint!:)  var bra klekking og bra med sulten ørret og harr... virket helt normalt, men fikk en ørret som var slapp for størrelsen :(  ca 700 g...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tragiske nyheter.

Risa er barndomselva mi, jeg vokste opp i og ved den.

 

Hvis noe har skyld i dette så håper jeg de får svi.

 

Fortsett med den gode jobben som mange av dere har gjort de siste x antall årene og ikke gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...