Gå til innhold

Avanserte kast!


Pål H

Anbefalte innlegg

Ikke la dere skremme av dette - det ser vanskeligere ut enn det er.... ;)

 

Så lenge man husker prinsippet om at snøret følger stangtuppen, så kan du "tegne" de mest utrolige former i lufta før du legger snøret ned ved siden og skyter det ut som ved et vanlig spey/underhåndskadt. På denne videoen er det ikke så mye snøre utenfor stangtuppen som det kan se ut til (pga kameravinkel etc). Dessuten, Vodoo-kastet er mer et "showkast" enn et praktisk fiskekast..  ;)

 

Pass på å ikke ha for mye snøre utenfor stangtuppen til å begynne med, og lek deg med snakerol-varianter med flere looper i lufta. Det ser unektelig tøft ut, men er i prinsippet ikke vanskeligere enn et helt vanlig snakerollkast. Det krever bare litt ekstra trening på føring av tuppen..

 

De som vil trene på underhåndskast generelt - tren innlegg, innlegg og innleg! Altså måten man fører snøret opp og bakover på, og akkurat hvor man plasserer det berømte "kysset" på vannflaten. Innlegget er A&O, sammen med dobbelttrekket og høy stopp i fremkastet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la dere skremme av dette - det ser vanskeligere ut enn det er.... ;)

 

Så lenge man husker prinsippet om at snøret følger stangtuppen, så kan du "tegne" de mest utrolige former i lufta før du legger snøret ned ved siden og skyter det ut som ved et vanlig spey/underhåndskadt. På denne videoen er det ikke så mye snøre utenfor stangtuppen som det kan se ut til (pga kameravinkel etc). Dessuten, Vodoo-kastet er mer et "showkast" enn et praktisk fiskekast..  ;)

 

Pass på å ikke ha for mye snøre utenfor stangtuppen til å begynne med, og lek deg med snakerol-varianter med flere looper i lufta. Det ser unektelig tøft ut, men er i prinsippet ikke vanskeligere enn et helt vanlig snakerollkast. Det krever bare litt ekstra trening på føring av tuppen..

 

De som vil trene på underhåndskast generelt - tren innlegg, innlegg og innleg! Altså måten man fører snøret opp og bakover på, og akkurat hvor man plasserer det berømte "kysset" på vannflaten. Innlegget er A&O, sammen med dobbelttrekket og høy stopp i fremkastet... ;)

For de som har lyst til å lære seg underhåndskast med enhånds, snakeroll, vinklede kast osv kan jeg anbefale kurs med Jan Erik Granbo ! Jada, han er primært laksefisker, men han er ekstremt dyktig på dette med enhånds spey, og ikke minst en dyktig og trivelig instruktør  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la dere skremme av dette - det ser vanskeligere ut enn det er.... ;)

 

Så lenge man husker prinsippet om at snøret følger stangtuppen, så kan du "tegne" de mest utrolige former i lufta før du legger snøret ned ved siden og skyter det ut som ved et vanlig spey/underhåndskadt. På denne videoen er det ikke så mye snøre utenfor stangtuppen som det kan se ut til (pga kameravinkel etc). Dessuten, Vodoo-kastet er mer et "showkast" enn et praktisk fiskekast..  ;)

 

Pass på å ikke ha for mye snøre utenfor stangtuppen til å begynne med, og lek deg med snakerol-varianter med flere looper i lufta. Det ser unektelig tøft ut, men er i prinsippet ikke vanskeligere enn et helt vanlig snakerollkast. Det krever bare litt ekstra trening på føring av tuppen..

 

De som vil trene på underhåndskast generelt - tren innlegg, innlegg og innleg! Altså måten man fører snøret opp og bakover på, og akkurat hvor man plasserer det berømte "kysset" på vannflaten. Innlegget er A&O, sammen med dobbelttrekket og høy stopp i fremkastet... ;)

For de som har lyst til å lære seg underhåndskast med enhånds, snakeroll, vinklede kast osv kan jeg anbefale kurs med Jan Erik Granbo ! Jada, han er primært laksefisker, men han er ekstremt dyktig på dette med enhånds spey, og ikke minst en dyktig og trivelig instruktør  ;)

 

Som kursholder er han i alle fall kjempeflink synes jeg. Han er veldig god til å forklare hva som skjer og hva man gjør feil i kastesituasjoner..

Var på enhåndskurset hans forrige mandag og anbefaler det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE underhåndskast .....

Så får du fortelle både meg og Granbo hva det er da, for da har vi misforstått noe  ;D

Tenkte forresten over at Granbo velger å kalle det speykast ! Selv tror jeg de aller fleste i dag skjønner hva du mener, enten du kaller det spey eller underhåndskast !

Andersson blir riktignok rasende om noen våger å kalle et underhåndskast for speykast  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spey, moderne spey, underhåndskast etc...

 

Her er det mange (inkl. meg selv) som bruker begrepene om hverandre, og dette er kanskje ikke så rart. Begrepene har vel bestått i årevis selv om selve kasteteknikkene og utstyr har endret seg, så det er ikke lett å bli klok på dette.

Se f.eks på def. av underhåndskast i vedlegget fra Pål Andersen.

 

Selv har jeg brukt underhåndskast og spey om hverandre, men tror nok begrepet "vannkast" er et mer dekkende begrep som favner om alle. Jeg regner da "vannkast" som et kast der man bruker vannet til å spenne opp stanga, i stedet for den vanlige bakslengen...

 

Så kan man kalle de forskjellige vannkastene hva man vil for min del... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg må si at den filmen ikke gidde meg en d.... Ser ikke ett eneste kast der som erstatter et vanlig kast. Ikke ett kast der han f.eks vinkler kastet i en annen retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Så ut i fra denne førkrigsbeskrivelsen så skal altså handa ligge under stanga for at man kan kalle det for underhåndskast?, hva blir det? et sidekast? ???.Uansett så holder jeg i alle fall RUNDT stanga så hvor handa er i forhold til stanga på de ulike kast er vel noe diffust.

 

Litt slinger i valsen må vi tåle. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speydork

Tja typen har ihvertfall forstått hva som skal til for å få til et fluekast,det skal han ha. 

Regner med denne karen har få sleivkast under praktisk fiske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om ikke alle kastene er spesielt nødvendig under praktisk fiske, så syntes jeg det er kult med sånne "show" kast. Det slår meg ofte når jeg står å leiker meg med litt forskjellig kast, at det er utrolig hvor små bevegelser som egentlig er nødvendig og hvor viktig det er med riktig stangføring.

 

Fluekastet er fasinerende!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har også (helt feilaktig) brukt begrepene om hverandre. Var uansett ment som en digresjon. Syntes det er greit om riktig navngivning ble gjenninført :) Nok surr, rot og forvirring som det er. Navn og begreper som er "satt" er riktig og bruke. Snøhetta fikk også navnet før krigen, vi døper ikke om til Rævsprekknuten av den grunn??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speydork

Tja et "navn" må jo få skikkelig rotfeste om man skal si at det er akkurat DET navnet som skal brukes. Det er ikke alle forundt å få være opphavsmann til et fluekast slik som G.Andersson er. Mulig det er litt misunnelse ute å går hos en del av dem som blånekter på at underhåndskastet er Görans "oppfinnelse".

Hørte forøvrig samme mann si at han var "oppfinneren" av snake roll? stemmer det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Hørte forøvrig samme mann si at han var "oppfinneren" av snake roll? stemmer det ?

 

Var ikke det Gawesworth da ??? ikke Simon men faren hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall det speykast, underhåndskast eller vannkast, det blir ett fett, 99% av fluefiskere skjønner hva det betyr !

Liten vits i å henge seg opp i hva kasteinstruktører kaller det også, for de er så absolutt ikke enige seg imellom heller  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

 

Diskusjoner rundt disse begrepene, opphavsmenn med mer, har vi stadig vekk på flere ulike forum, og det er forsåvidt helt normalt og helt ok. Personlig er det et tilbakelagt stadium for meg, så jeg bruker ikke tid på det lenger.

 

Ja, disse trick-kastene ja, etterhvert som man utvider horisonten litt med funksjonelle speykast og kast for retningsforandringer med mer, finner man ut at heisan, her kan man trylle og ha det moro til det uendelige, og i alle mulige former for kombinasjoner. Endel av disse variantene er så absolutt på ulike vis brukandes til noe, mens andre igjen blir rene showkast. Det er moro, ihvertfall synes jeg det, å hele tiden strekke seg litt kasteteknisk, og det trenger ikke nødvendigvis være så funksjonelt absolutt hele tiden for meg. Litt sirkus er tillatt det. Akkurat nå driver jeg og planlegger et kasteshow, dvs. en serie med kastvarianter som går rett over i hverandre, og som vi skal feste til film. Rett og slett for moro skyld. Når det er sagt, er det også god trening. Jeg er helt enig med de her som hevder at disse kastene overhodet ikke er vanskelige. De er absolutt ikke vanskelige, og de kommer nærmest av seg selv når du har terpet inn speyvariantene og snakerolls i ulike former. Alt bygger på hverandre på en måte. Men det er litt som med annet; enten så har du det, eller så har du det ikke, dette med rytme, balanse, disiplin, ro, og et snev av temperament  :) Gode ingredienser for å bli en kastenisse.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dag går jeg under utrykket "kastenisse" selv om jeg ikke liker kallenavnet ;)

 

 

Klart at loop fyren på yotube kan virkelig sitt. Og jeg trener masse på noe liknende. Det begynner å hjelpe, jeg vil si at alle kan lære dette til en viss grad.

 

Å bli ordentlig god på dette krever et visst talent og maaaange timer med trening. Enig med Jan, behersker man rullekastet og spey.... Da er man et godt stykke på vei.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dag går jeg under utrykket "kastenisse" selv om jeg ikke liker kallenavnet ;)

 

 

Klart at loop fyren på yotube kan virkelig sitt. Og jeg trener masse på noe liknende. Det begynner å hjelpe, jeg vil si at alle kan lære dette til en viss grad.

 

Å bli ordentlig god på dette krever et visst talent og maaaange timer med trening. Enig med Jan, behersker man rullekastet og spey.... Da er man et godt stykke på vei.

 

 

Torgeir

 

Ja, en kommer ikke utenom det; noen timer med trening. Det er viktig å fokusere på både armbruk, bruk av kropp, og stangføringer, alt i kombinasjon, fordi de nettopp fungerer i kombinasjon. Et poeng jeg vil trekke frem, er disiplinen i selve stangføringen. Mange har en tendens til å bruke for store bevegelser, eller det mer typiske er at de bruker altfor små, for raske, ukontrollerte, og, skal vi si, "ugjennomførte" bevegelser, både i stangføring og i kroppsføring, noe som svært ofte resulterer i tap av snørekontakt og kanskje også overroteringer slik at stang og snøre bringes ut av sine ideelle linjer. For alle typer kastvarianter, anbefaler jeg at en hele tiden tilstreber å opprettholde god kontakt med snøret, dette i hele kastets faser. Eksempelvis mister noen lett kontakten med snøret underveis i en feil utført snakeroll, og når de da skal ta innkastet sitt til et underhånd, ja så har de tapt allerede. Jobb med stor ro og S N Ø R E K O N T A K T  :D Noe av det vesentligste ved fluekasting er å skape seg tid... skape seg tid slik at kropp, stang og snøre tillates å gjøre det de skal gjøre...

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Kall det speykast, underhåndskast eller vannkast, det blir ett fett, 99% av fluefiskere skjønner hva det betyr !

Liten vits i å henge seg opp i hva kasteinstruktører kaller det også, for de er så absolutt ikke enige seg imellom heller  ;D

 

 

Men UNDERHÅNDSKAST er noe helt annet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...